Upphandlingen i Kalmar

Startat av Jan, 02 juni 2007, 23:21:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

#15
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 juni 2007, 14:56:43 PM
Skulle jag ge en gissning så blir det tyävrr på Bergkvarabuss..Frågan är bara hur de kan få lönande trafik på alla sina billiga avtal

Vad grundar du den gissningen på? att de köra i Hässleholm?
Se hur det gick i Blekinge med 120 bussar hittils med viten närmare 5 milj. Att låta dem få 220 bussar är som att sälja sig till *** själv, synd om förarna dock som får ta skiten

RickardoF

Hur är det med Nilsbuss? Vill de växa? Kanske de tar hem Västervik? Bara en fundering...
Själv hoppas jag jag på Hjalmarssons buss.. ;D men att de skulle växa enormt är väl inte så troligt...

Jan...ja det var tider det när varje by ...nåja nästan... i Kalmar län hade en eget lite bussföretag... ;D

Mvh Rickardo

Pickos

Citat från: Rickardo skrivet 03 juni 2007, 23:09:26 PM
Hur är det med Nilsbuss? Vill de växa? Kanske de tar hem Västervik? Bara en fundering...
Själv hoppas jag jag på Hjalmarssons buss.. ;D men att de skulle växa enormt är väl inte så troligt...

Jan...ja det var tider det när varje by ...nåja nästan... i Kalmar län hade en eget lite bussföretag... ;D

Mvh Rickardo

He, he! Hjalmarssons. Ja det vore något, det! ;D
1:a Korinthierbrevet 10:15

Bussföraren

Citat från: Kaxen skrivet 03 juni 2007, 22:23:30 PM
Hade skrivit en massa men vågar inte lägga ut det, kan vara känsligt för vissa. Kan bara säga att det företaget är oseriöst alla årets dagar och det står jag för! Undrar vad man ska hitta på om de vinner här? Arbeta åt dem är inte ett alternativ. :P

Varför det?
Är det sant och du kan stå för det är det väl bara att skriva?

När Swebus tog över i Nacka/Värmdö flyttades vi mer än 20 år tillbaka i tiden, till statarepoken.
Någon personalpolitik värd namnet finns inte, hur många chefer och driftledare vi haft på dessa år minns jag snart inte, verkstadspersonalen går på knäna, ingen har koll på om bussarna är besiktade eller skattade, eller är körbara, det enda som faktiskt fungerar är lönen varje månad, en gammal kollega kör åt KR Trafik i Östhammar, åt mannen med kontoret på fickan, där är det strama tyglar, facket inte önskvärt, lönen är aldrig rätt och ingen chef med mandat finns att uppbringa, allt ska skötas och bestämmas i Östersund.
Connex personalpolitik (i allafall i Sthlm) är ju väl (ökänd) även om det kanske är något bättre för bussförarna.

Nej vi längtar tillbaka till SL Buss, då fanns det resurser och vi hade en bra arbetsmiljö.

Jan

Visst var mycket bättre förr, men det lönar inget till att längta dit igen. Anledningen till att det är som det är idag, beror på att oseriösa lycksökare sabbat allt under 80 och 90 talet.
I branschen 37 år

Cero

Citat från: Bussföraren skrivet 04 juni 2007, 00:03:58 AM
När Swebus tog över i Nacka/Värmdö flyttades vi mer än 20 år tillbaka i tiden, till statarepoken.
Någon personalpolitik värd namnet finns inte, hur många chefer och driftledare vi haft på dessa år minns jag snart inte, verkstadspersonalen går på knäna, ingen har koll på om bussarna är besiktade eller skattade, eller är körbara, det enda som faktiskt fungerar är lönen varje månad, en gammal kollega kör åt KR Trafik i Östhammar, åt mannen med kontoret på fickan, där är det strama tyglar, facket inte önskvärt, lönen är aldrig rätt och ingen chef med mandat finns att uppbringa, allt ska skötas och bestämmas i Östersund.
Connex personalpolitik (i allafall i Sthlm) är ju väl (ökänd) även om det kanske är något bättre för bussförarna.

Nej vi längtar tillbaka till SL Buss, då fanns det resurser och vi hade en bra arbetsmiljö.

Det är tyvärr inte bara i den värld du beskriver här upphandlingshysterin satt sina ofta negativa spår utan det finns i de flesta branscher idag. Inte heller är den begränsad till offentliga organisationers upphandlingar utan ofta också till privata näringslivet. Allt ska vara så fruktansvärt billigt att det är svårt eller omöjligt att klara balansgången kvalitet, kundnöjdhet, kompetens, arbetsmiljö och lönsamhet och eftersom ägarna kräver vinst redan dagen innan verksamheten startat är det bara lönsamhet som fokuseras. Övrigt får stå tillbaka. Detta gäller oavsett om ägaren är privat eller statlig/landsting/kommun och röd eller blå och det är kännbart inte bara som anställd (oavsett var i organisationen) utan också för småföretagare (believe it or not!). Och vi är inte mycket bättre som individer när vi hysteriskt rusar runt i köpladorna på jakt efter det billigaste.

Tyvärr kommer vi inte ur dessa problem vare sig med politikers, fackets eller företagsledarnas hjälp utan vi måste själva ändra attityd som individer och börja ställa helt andra krav när vi konsumerar.

För att återkoppla till bussbranschen har jag som utomstående fått uppfattningen att Busslink försöker skapa ett företag som som hanterar helhetsbilden, men det vet säkert ni som är inblandade mer om. Och frågan är hur länge Busslink klarar sig på denna marknad.

/Cero