Några frågor kring villkoret automat på D-körkort

Startat av martenpe, 24 juni 2007, 20:32:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

martenpe

Jag håller på att ta busskort och ska om allt går vägen tillbringa sommaren bakom ratten i SL-trafiken. Eftersom jag övningskör och kommer köra upp med automatväxlade bussar (anno 1990) - kommer jag att få villkor automat på D-kortet. Jag tänkte därför fråga vad som gäller. På ett sätt är det ju rätt enkelt - automatväxlade bussar får jag köra, manuellt växlade får jag inte köra. Men efter att ha sökt på nätet har jag börjat fundera på vad som räknas som automatväxel.

Eftersom jag har läst vissa inlägg på andra forum men inte fått några entydiga svar, och inte tycker att Vägverket är tydliga i sin information i ämnet, följer här några frågor:


- Finns det någon entydig definition på automatväxlar? Som jag förstår det finns det vissa hybrider som kan räknas både som automat och som manuell (ex. Volvos i-Shift och Scanias OptiCruise)? Om jag har förstått det rätt skulle jag kunna köra en buss med i-Shift i manuellt läge med automat-villkor på D-kortet? Hur vanliga är dessa semi-automatlådor hos svenska bussbolag?

- Är det någon här på forumet som har "hävt" automat-villkoret genom uppkörning hos Vägverket? Hur går det till? Vad finns det för krav?

- Dessutom undrar jag hur vanligt det är med automatlådor i bussar utanför SL-trafiken (där i stort sett alla bussar verkar vara automatväxlade)?



Eftersom jag är helt ny på forumet har jag sökt efter andra trådar som tar upp detta, men hittar inga - så hänvisa mig gärna rätt om jag missat något.

Niklas Bygdestam

Jag körde själv upp på en buss med manuell. Däremot frågade jag en expert om vad som räknas som automat och manuell. En del gamla bussar med Wilsonlåda har bara två pedaler, dvs saknar kopplingspedal. Dessa bussar ska tydligen räknas som automat. Själv körde jag upp med en Mercedes O404. Bussen hade en sorts "självtänkande" växellåda som skulle kunna kallas halvautomatisk. Men den hade tre pedaler och därför räknades det som att jag körde upp med en buss som hade manuell låda. Enligt experten jag pratade med så ska det tydligen vara antalet pedaler som det beror på
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2007, 20:56:26 PM
Som jag skrev så finns det kopplingspedal är det alltid en manuell växellåda.

//Lars



Du skickade ditt meddelande medan jag satt och skrev mitt, så jag hann inte se att du redan hade skickat ett  ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael Blom

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 juni 2007, 20:54:25 PM
En del gamla bussar med Wilsonlåda har bara två pedaler, dvs saknar kopplingspedal. Dessa bussar ska tydligen räknas som automat. Själv körde jag upp med en Mercedes O404. Bussen hade en sorts "självtänkande" växellåda som skulle kunna kallas halvautomatisk. Men den hade tre pedaler och därför räknades det som att jag körde upp med en buss som hade manuell låda. Enligt experten jag pratade med så ska det tydligen vara antalet pedaler som det beror på

Jag körde upp i en buss med Wilsonlåda och det räknades som manuell. Fast detta var ju för tjugofem år sedan och reglerna kan ha ändrats.

/Micke

F.Å

Citat från: martenpe skrivet 24 juni 2007, 20:32:57 PM
- Är det någon här på forumet som har "hävt" automat-villkoret genom uppkörning hos Vägverket? Hur går det till? Vad finns det för krav?

Jag hävde mitt vilkor för ett antal år sedan. Rekomenderar kontakt med körskola om du inte har tillgång till manuellt växlad buss på annat sätt förstås. Själv nyttjade jag Grönlunds. En lektion/konsultation och sen bokade dom in körprov. Provet består endast av körning, delen med funktionsbeskrivning/säkerhetskontroll gäller sen "automat-uppkörningen". Även teoridelen gäller sen dess. Tog cirka 20 minuter så var det klart. Tänk på att du måste ha giltigt bevis om körkortstillstånd för att få övningsköra och köra upp så vänta inte så länge så det går ut efter automatuppkörningen.

martenpe

Tack för alla svar och era tips! Det har blivit mycket klarare vad som gäller nu. Jag tror bestämt att jag får börja med att klara D-körkortet villkor automat, få lite körvana och därefter försöka häva villkoret innan lämpet går ut (eller reglerna ändras).

Även om det blivit klarare tänkte jag passa på att ställa några ytterligare frågor i samma ämne:

- Bra tips att kolla reg-beviset (visste inte att samma låda kunde registeras som både automat och manuell). Finns det någon logik när det gäller registreringen av exempelvis i-Shift - eller är det godtyckligt och upp till den som gör registeringsbesiktningen?

- Volvo och Scanias lådor har jag lärt mig heter i-Shift och OptiCruise. Men jag har även stött på andra lådor på internet - ex. ZF-AS Tronic. Är det samma typ av lådor?

Lulebjörnen

Citat från: martenpe skrivet 25 juni 2007, 09:57:43 AM- Volvo och Scanias lådor har jag lärt mig heter i-Shift och OptiCruise. Men jag har även stött på andra lådor på internet - ex. ZF-AS Tronic. Är det samma typ av lådor?
Är det frågan om en Mercedes kan det dyka upp något som heter Telligent och är det fråga om en äldre Mercedes kan anordningen heta EPS (Elektro-Pneumatik-Schaltung)...inte att blanda ihop med ELB och EBS och liknande treställiga förkortningar som har med bromsar och väghållning att göra.

Men funktionen är ungefär densamma på alla dessa system - en mekanisk kraftöverföring som med datorkraft väljer lämplig växel men föraren kan "växla manuellt" om så önskas.

Ang. prov för D-behörighet:  http://www20.vv.se/vvfs/htm/2005nr112.htm -> 4.kap -> 3§
Där står det att om provet inte avser vilkoret "automat" vid uppkörningen ska växelreglaget stå på manuellt läge.

Det har alltså inte med avsaknaden av kopplingspedal i moderna fordon att göra utan tanken är att föraren ska kunna göra aktiva växelval i olika trafiksituationer.

JDS

Citat från: F.Å skrivet 25 juni 2007, 09:05:54 AM
Jag hävde mitt vilkor för ett antal år sedan. Rekomenderar kontakt med körskola om du inte har tillgång till manuellt växlad buss på annat sätt förstås. Själv nyttjade jag Grönlunds. En lektion/konsultation och sen bokade dom in körprov. Provet består endast av körning, delen med funktionsbeskrivning/säkerhetskontroll gäller sen "automat-uppkörningen". Även teoridelen gäller sen dess. Tog cirka 20 minuter så var det klart. Tänk på att du måste ha giltigt bevis om körkortstillstånd för att få övningsköra och köra upp så vänta inte så länge så det går ut efter automatuppkörningen.

Körkortstillstånd krävs inte, förutsatt att automatvillkoret inte har uppkommit av medicinska skäl.

Niklas Bygdestam

Citat från: martenpe skrivet 25 juni 2007, 09:57:43 AM
Tack för alla svar och era tips! Det har blivit mycket klarare vad som gäller nu. Jag tror bestämt att jag får börja med att klara D-körkortet villkor automat, få lite körvana och därefter försöka häva villkoret innan lämpet går ut (eller reglerna ändras).

Även om det blivit klarare tänkte jag passa på att ställa några ytterligare frågor i samma ämne:

- Bra tips att kolla reg-beviset (visste inte att samma låda kunde registeras som både automat och manuell). Finns det någon logik när det gäller registreringen av exempelvis i-Shift - eller är det godtyckligt och upp till den som gör registeringsbesiktningen?

- Volvo och Scanias lådor har jag lärt mig heter i-Shift och OptiCruise. Men jag har även stött på andra lådor på internet - ex. ZF-AS Tronic. Är det samma typ av lådor?



Varje människa måste nog göra det som känns bäst. Tycker du att det känns bäst att ta ditt D-kort med automat så gör det. För min del tyckte jag att det var enklast att ta manuell redan från start och att bussen som jag övade på hade manuell. Då visste jag att jag hade allt klart från början och inte behövde häva något i efterhand. Vilken variant du än väljer så önskar jag lycka till
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lulebjörnen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2007, 14:08:19 PM
Nu gällde i allafall mitt svar vad som gäller i verkligheten ute på vägarna, med villkor automat i körkortet får du enbart framföra fordon som har noteringen "AUTOMAT" i reg beviset, några undantag finns inte, I-Shift kan man därför köra med automatvillkor eftersom i princip alla dessa fordon i serieutförande är noterade som Automat, en Scania med opticriuse däremot går inte eftersom den är noterad som manuell.

//Lars
Av våra 3 Scania med opticruise är 2 noterade som "automat/tilllsats" medan den tredje är noterad som "manuell/tillsats". Det är visserligen inte bussar utan 2 är tunga bärgningsbilar och den tredje är ett biltransportekipage men i registreringshänseende borde det ju finnas en viss konsekvens...

Har dessutom kollat ett antal registreringsnummer tillhörande Scania-fordon med opticruise och utfallet verkar vara det samma, en del står som "automat", andra som "manuell"...