Diverse bilder från en bortglömd USB-sticka.

Startat av Kristian, 03 december 2021, 19:48:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Som rubriken lyder, några bilder av skiftande kvalitet:

Veolia 4007, Eskilstuna 2008.

Arriva 1478, Rådhusplatsen i Köpenhamn 2009.

VL 278, Västerås station 2007.

Swebus 5111, Tällbergstrakten under okänt år.

Busslink 5615, Vårsta 2008 eller 2009.

larslengberg

Smala dörrar på SL-Volvon..! Var det innan syskonvagnen (eller tvillingvagnen) uppfanns?

Bussfanatikern

Numera finns det syskon/tvillingvagnar där man inte sitter bredvid varandra utan en fram och en bak. Dessa är således lika smala som vanliga enlingvagnar men längre istället för bredare.
Såna går därför in genom en enkeldörr utan problem.

Fredrik Gelin

Citat från: larslengberg skrivet 13 december 2021, 22:59:05 PM
Smala dörrar på SL-Volvon..! Var det innan syskonvagnen (eller tvillingvagnen) uppfanns?
Det är nog perspektivet som luras, men en tvillingvagn av typen du tänker på gick mycket riktigt inte att få in genom dörrarna på denna buss.
Jag minns att vi till och från fick telefonsamtal från företagsamma mammor som lärt sig att det fanns några bussar som hade dubbeldörrar på mitten och därför ringde till TX där vi fick undersöka om det var en sådan utsatt på den avgång de ville åka.
Ringde de i tillräckligt god tid brukade det gå att ordna.
Det var dock intressant att se hur många barnvagnar av sedvanlig modell som gick att få med sig i bussmodellen på bilden.
Mitt rekord är nog sex-sju stycken mellan Kista och Ikea på 178:an som var/är en hårt belastad sträcka just vad gäller barnvagnsresenärer.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


igel

Dörrbredden är väl inte smalare än de på Volvo B9S som kom efter.

Har 178an gått förbi IKEA, eller var det bara dess föregångare 683 som gjorde det.

B10M

Det var ju alltid så på den tiden. Enkeldörrar var lika smala som den ena dörren i en dubbeldörr. Till skillnad från dagens enkeldörrar som är nästan lika breda som en hel dubbeldörr.

178 gick aldrig förbi IKEA, linjesträckningen ändrades samtidigt som linjenummerbytet.