Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!

Startat av wax, 09 november 2021, 12:04:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Som Lars-Håkan skriver är detta inget nytt. Ibland sker mänskliga misstag, och ibland är byråkratin här hemma hos oss rätt besvärlig (jämfört med andra EU-länder), så det kan ta tid för Transportstyrelsen att få bort vissa fordon ur sitt eget register. Dessa bekymmer sker ofta vid export, då det ibland tagit rätt lång tid att övertyga Transportstyrelsen om att ett fordon faktiskt gått på export, speciellt om det gått direkt till skrot i annat land utan att registreras in där.
Sedan det nya skyltsystemet infördes är det ju dock ingen brist på registreringsnummer i Sverige längre, så nu är detta ju inte till någon belastning. Men det är klart att det vore trevligt om all byråkrati gick snabbt och enkelt.

wax

Det står på gastankarna på taket "Biogasbuss för ett grönare Landskrona". Tycker att det är synd att Landskrona har elbussar, 6788 var min favorit, och bussar skall låta, annars kan man lika gärna åka spårvagn istället. ^^

wax

Hmm- varför syns MAN-logga där framme på vissa av dom äldre bussarna och på vissa är det liksom övermålat (heter det så)? Oj, 2 frågor på en gång...

Walter

Vet inte vilka specifika individer du frågar om men har de lackats om är det inte ovanligt att man inte bryr sig om att plocka bort märken utan låter se också en omgång färg.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Att bussar (och även andra fordon) blir kvar i bilregister i Sverige och finns i trafik utomlands är nog inget nytt.I äldre registerkort finns bussar som ställts av och bevisligen sålts vidare eller har skrotats. Några bussar avregistreras (kallas skrotas) vid en administrativt datum.

Jag är dock lite undrande om påståendet att det hela inte är tillåtet. Vad är det som inte är tillåtet ? Jag skulle nog istället påstå att det hela kan bli olagligt om någon utnyttjar detta. Även en buss som är avställd kan ha ett värde. Men jag vet att folk som skall bedöma ett bussbolag sitter och tittar på vad fordonspark är värd. Jag skulle inte vilja påstå att det är lätt. Vad är en buss värd ? Skulle ett företag utnyttja ett avställt fordon får hen bevisa att de äger fordonet. Inte det lättaste heller då bussar användes,brukas, men ofta ägs av andra , t ex av något finansbolag såsom tillverkar, bank etc.

Jo

Finns ju en del krav för att transportstyrelsen ska gå med på att avregistrera fordonet:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/

Risken är väl att man missat något av dessa eller inte fått bekräftelse från landet dit man exporterat. Också tveksam att det skulle vara olagligt. Dock får man ju fortsätta betala registerhållningsavgiften. Inga stora pengar men ändock en faktura som ju även ska hanteras år efter år efter år.

zjbus

Det olagliga är att ha ett fordon registrerat i två olika länder samtidigt med undantag för en rimlig övergångstid under den administrativa processen vid export.
Tack Jo för din innehållsrika länk.

BAX

Intressant att WAX uppmärksammat Nobina 6788. Jag har åkt många gånger med den vid mina återkommande besök i Landskrona. Är numera Norrköpingsbo sedan många år. Men i Landskrona fanns ju också 6248 och 7393 som i min enkla värd var (är?) ungefär lika dana som 6788. Möjligen är 7393 fortfarande kvar. Den omlackades till den "nya" gröna nyansen. I motsats till dig WAX är jag glad över satsningen på elbussarna och reser med stort nöje med dessa fordon.

Lars-Håkan_E

Var någonstans framgår det att det är ett lagbrott att ett fordon som är avställt i Sverige samtidigt är registrerat i ett annat EU/EES land eller i ett land utanför EU?

Förutom det som redan har nämnts rörande sålda fordon via uppköpare som missats att avregistreras så förekommer det ju även att företag med verksamhet i andra EU/EES länder lånar ut fordon som då ställs av i Sverige och registreras i det andra landet, jag söker alltså vilken lagtext som behandlar detta.

wax

Hej BAX!
Jag är också Norrköpingsbo faktiskt, men har släkt i Skåne och därför har jag åkt med Landskronas bussar. 6788 var en favorit pga av reg. nr. och så gick den så bra också. 6248 var lite äldre och 7393 är nyare men är jag osäker på vart den är, men den är inte avställd iallafall. Gillar när bussar låter. :D ^^
//Jörn, aka WAX. :p

wax

OT, hur kommer det sig att det är så konstigt numrerat? (mest retorikfråga) - 2294 och 2295 för XMW-bussarna, sen ett jättehopp, 62xx för MAN A22 och en MAN A21 (6248), sen ett hopp, 6788 för ännu en MAN A21 och 7393 för en nyare MAN A21?

Gano

21xx, 22xx och 23xx var de bussar som Nobina övertagit från Arriva. 62xx var de bussar som kom till Landskrona 2006, medan 67xx 2007 och 73xx 2011. När det gäller Nobinas bussar följer de generellt sett de år som de levererats. Man klättrar uppåt i nummerserien med tiden, fram till 799x då man började om på 30xx och sedan följer samma procedur igen. Så invertarienumren är en indikation på kring vilka år bussarna levererades.

wax

#27
Tack Gano!:D

S Svensson

Det är synd att Du inte anger vilket lagrum Du anger! För det är inte så enkelt man ibland kan tro. Vi är inne på ett område som kallas internationell  rätt.
Sedan är det inte heller så lätt att definiera vad ett fordon är. En buss som väger 15 ton kan beskrivas som något som består av en mängd järn,koppar,gummi och övrigt. Sedan skiljer man på en buss som är i trafik och användes som sådan. Om den är något annat så är den inte heller skattepliktig (fordonsskatt). Sedan är frågan om vilken myndighet som skall ingripa. Troligen är det tullverket. Kan också vara skatteverket. Sedan ordningen i lagföringen. lag står över föreskrift och detta står över en del rekommendationer.  Dessutom när man tillämpar internationell rätt så tittar man på synen i Sverige och jämför med det andra landet. Då kan man upptäcka viss skillnad i uppfattning. I Sverige räknas inte ägande utan brukande. En rest av att Östen Undén var med och skrev lag i början av 20-talet. I andra länder är det själva ägandet som är problem. Sedan kan väl sägas om det nu skulle bli fel så kan man begära att en buss skulle bli utelämnad. Swebus tog över LB buss (en vH410) i Göteborg. På något sätt hamnade denna i Ryssland eller i Baltikum (felaktig försäljning). Den kom tillbaka och troligen för den inta var avförd i Sverige.
Vad gäller export av gamla bussar så minns jag att (SJ och GDG) det skulle säljas utomlands. Tyvärr försvann bussar i Sydamerika. Bussar som en återförsäljare tog över och skulle sälja i kommision "försvann". Så en buss skall inte avregistreras innan affären blir godkänd. Ursäkta att jag blir långrandig.

wax

Btw,varför står det bara "Biogas för ett grönare (stadsnamn)" och på andra står det "Biogasbuss för ett grönare (stadsnamn)?" andra tycker jag låter bättre, ni då?

- Kan nån som bor i Landskrona skriva upp vad det är för text på gastankar på 6990 - 6993? är det samma text på båda sidorna? (och även på 6994 om den har nåt).