Nobina 3824 flyttad från SL till Västtrafik

Startat av Fifty, 24 oktober 2021, 22:47:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fifty

Såg Nobina 3824 i Skövde i fredags. Enligt bilregistret ska den vara flyttad från Norrtälje? i augusti. Noterar att 3823 gjort samma resa.
I annan tråd nämns att två Scanior ska flyttas från Sjuhärad till Skaraborg, så gissningsvis är det några av ersättarna för återstående Volvo 8500 i 68xx-serien som börjat dyka upp.

Bussmicke

Varför flyttade man inte 3790 och 3791 direkt till Skövde så hade man sparat omlackeringskostnaden....

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Jag undrade precis detsamma, känns som extremt dumt använda pengar

Lars-Håkan_E

Kanske för att inredning, antal platser och antal dörrar skiljer sig avsevärt mellan individerna.

Bussmicke

Jag de på Nobina vet nog vad som är bäst i sammanhanget.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Knallhatt

Nobina 3824 är från 2019. Nobina 3790 är från 2018.
I många avtal är det krav på medelålder på fordonsflottan och det kan vara att det inte räcker med fordon från 2018 för att klara ett sådant krav.
Jag vet inte hur det ser ut i Skaraborg, men det är en detalj i fordonsplaceringspusslet.

yngrot

Nobina Skaraborg har rätt många äldre bussar  så flytta dit några nyare så blir snittålder lägre
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

John P

3790 och 3791 har tre dörrar, 2+2+1. 3824 har  bara två dörrar, 1+1. Tre dörrar, varav två dessutom är dubbeldörrar, är  rätt onödigt i landsbygdstrafik i Skaraborg. Jag skulle därför tro att 3824 passar bättre och man därför väljer att flytta denna, dessutom finns ju likadana bussar  i Mariestad.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

B10M

Tre dörrar behövs på alla boggibussar enligt mig, alldeles för långt från till mittdörren från platserna längst bak. Om inte annat för att kunna flytta bussen till andra trafikområden. Boggibussar utan bakdörr känns otroligt dumsnålt.

homer

Om man utgår från att inte tillåta ståplatser funkar det nog fint med bara fram och mittendörr

John P

Citat från: B10M skrivet 26 oktober 2021, 19:39:54 PM
Tre dörrar behövs på alla boggibussar enligt mig, alldeles för långt från till mittdörren från platserna längst bak. Om inte annat för att kunna flytta bussen till andra trafikområden. Boggibussar utan bakdörr känns otroligt dumsnålt.

Finns både för- och -nackdelar med tre dörrar, smidigt på tyngre linjer med många stopp, nackdelen är ju att det sker på bekostnad av färre sittplatser även om det kanske bara blir två färre sittplatser, (eller så får man placera stolarna tätare)..Om jag jämför den trafik jag själv kör så kan jag hålla med om att man saknar en tredje dörr om man kör en linje med många stopp och har många av - och-påstigande och kör en buss med bara mittdörr. Vår trafik  Trollhättan- Vänersborg är ofta av den karaktären, ganska tunga linjer, i princip stadstrafik i båda ändarna av linje 61 och 65 går  mycket i stadstrafik i Vänersborg. En del bussar byttes mot bussar med tre dörrar av just den anledningen, de gamla bussarna hamnade i Skaraborg  och i Älvängen/ Kungälv. Tredörrars boggi brukar vara prioriterad på linje 65 om det finns möjlighet. Hade gärna sett fler boggibussar med tre dörrar för denna trafik. På lite lugnare landsbygdslinjer är det inte så ofta man saknar en tredje dörr, funkar oftast bra. Det är nog bara i undantagsfall som 3824 kommer att gå i annan trafik än landsbygdstrafik och eftersom övriga boggibussar i Skaraborg bara har två dörrar ( vad jag vet...) kommer nog denna att passa bra här. Dumsnålt eller ej, utanför storstadsområdena är boggibussar  med två dörrar vanligast, så av den anledningen är en e.v framtida omplacering säkert inget hinder.

Citat från: homer skrivet 26 oktober 2021, 20:26:28 PM
Om man utgår från att inte tillåta ståplatser funkar det nog fint med bara fram och mittendörr

Så vitt jag vet så finns inget förbud mot ståplatser, även om det inte är optimalt...
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Lars-Håkan_E

Alla områden har ju inte samma behov som i SL området (ex Roslagen) och då är den bakre dörren bara till besvär, stjäl sittplatser, ökat kallras, mindre bagageutrymme och efter några år drar det in snö och smuts.

Det finns ju en anledning att man i Roslagen gått ifrån den bakre dörren på landsbygdsbussar.

Ersa

Sen finns det ju krav på antal sittplatser i många avtal, och då funkar det inte alltid att bli av med fyra stolar till förmån för en bakdörr. Hur besvärligt det än kan bli rent praktiskt vid avstigning, är avtalen och deras krav väldigt tydliga.

Zoomar man ut lite på kartan finns det väl än idag gott om trafik i Storbritannien, där bussarna enbart har en enkel framdörr? Dvs inga mitt- eller bakdörrar.