Buss och tåg i kollision på Hisingen

Startat av Sambjo, 08 mars 2021, 08:52:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Om man ser noggrant på filmen så blinkar bussen till höger (framblinkersen), kan mycket väl vara varningsblinkers då bussen inte borde göra en högersväng i den fil den står i.
  Framdörren ser också ut att vara öppnad, vilket skulle tyda på att föraren har gått ut. Personen som står i varsel-väst/jacka är det föraren?

Man får ju innerligt hoppas att det var något fel som gjorde att bussen inte gick att flytta på.

buskörare

Föraren hade klivit ur innan det smällde. Det stod klart tidigt. Annars hade nog skadeläget sett annorlunda ut.

Citaro C2

Maximal otur alltså att det blev på bussen just där.

Gano

Med tanke på att det är en gasbuss bör vi nog vara mycket glada för att gastankarna inte small. Vi vet hur det gick i Stockholm för några år sedan och detta hade nog kunnat gå ännu värre. Tur i oturen att inga människor skadades, för detta hade kunnat gå mycket illa.

Ersa

Att bussar plötsligt lägger av och inte går att flytta, har varit alltför vanligt de senaste tio åren. I de allra flesta fall går det bra, men här gick det lika illa som med Nobina 7994 som totaldemolerades av en lastbil med släp på E18 norr om Brottby februari 2017. Lastbilsföraren avled senare.

buskörare

Ånej, avled lastbilschauffören? Trodde han klarade sig, det försvann ju fort från media. Så tråkigt.

S Svensson

Vad jag kan se på filmade avsnitt är tåget en X11 med vissa skador. Vilken X11 rör det sig om ?

Lars-Håkan_E


Bernt Talbrant


Björn Ax

Som dom flesta andra av dessa trådar så låter vi bli att spekulera för mycket. Ingen av oss var på plats så vitt jag vet och har inte en aning om varför bussen stod där.

Det är upp till polisen att utreda detta med hjälp av vittnesmål samt föraren till bussen. Oavsett varför bussen stod där så tycker jag vi kan vara glada över att ingen människa skadades allvarligt och det var endast materiella skador.

Fortsätter spekulationerna så låses denna tråd.

Erling.L

Enligt GP har tydligen Trafikverket i nåt mail sagt att korsningen klassats som undermålig sedan 2018 (https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/problemen-vid-olyckskorsningen-k%C3%A4nda-sedan-l%C3%A4nge-1.42690556     betalvägg) och jag vet att framkomlighets ansvariga påpekat problem med korsningen sedan Keolis tog över på Hisingen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Fredde

Nu vet inte jag om vägen som bussen avsåg att svänga in på är en större trafikled, så nedanstående är tankar från en utsocknes 8)

Om inte, så finns det några förhållandevis enkla åtgärder man skulle kunna vidta för att tillfälligt underlätta på platsen.
Väjningsplikt med upphöjda farthinder på Lillhagsvägen från båda håll samt nedsatt hastighet till 30 km/h fram mot detta.
Sen blir det "fri lejd" för trafik på Finlandsvägen som ska in på Lillhagsvägen, då minskar risken för stillastående fordon avsevärt.
Tyvärr är Trafikverket mer för "långa hållbara lösningar" än mindre åtgärder som tillfälligt kan hjälpa och avhjälpa fordon som står på spåret.

Fredde

@VincentJkpg: Den händelsen handlar om en olycka på E18 norr om Stockholm, inte trådens ursprungsämne.

buskörare

Exakt, mig veterligen var ingen lastbilschaufför med i dagens olycka? Tyvärr får man ju inte citera om inlägget man svarar på är det sista, så lätt att missförstå.

Ersa

Det var inte meningen att exemplet från 2017 skulle röra till det i denna tråd.

Angående ursprungliga ämnet var det verkligen tur i oturen att de kända problemen med denna korsning uppenbarligen ledde till att säkerhetsrutiner följdes, och därför ledde till en situation där man lyckades undvika alla former av personskador och dödsfall.
Tråkigt nog verkar det ibland behövas såna här dramatiska händelser, för att få fart på arbetet med åtgärder av brister på många håll.