Blåbuss på linje 47

Startat av Jimmy, 22 december 2020, 11:48:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Hittade ett odaterat dokument i samlingarna.
"SL provar blå ledbussar i ordinarie trafik på linje 47"

När gjorde man det?
Måste väl vara före införandet av SL blå ledbussar på stomlinjerna i i innerstaden, typ före 1998.

Har ett minne av att det var Mercedes-bussar och förbaskat hårda säten.

Jimmy

Måns Johannesson

Det var väl under sommaren 1994 som de tre Mercedes ledvagnarna kom. H91 4037-4039 hette de.

/Måns

Marcus L

Citat från: Jimmy skrivet 22 december 2020, 11:48:04 AM
När gjorde man det?
Måste väl vara före införandet av SL blå ledbussar på stomlinjerna i i innerstaden, typ före 1998.

Kan nog ha varit lite tidigare än 1998. 1998 tänker jag att det kanske kan ha funnits en e-postadress för att lämna synpunkter  :)

Hasse L

I september 1996 hade de flyttats till Björknäs, men var ännu blå.


Bussmicke

Första blåbussen började rulla på min födelsedag 17 augusti 1998 från Gullmarsplan på linje 4.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl

Jag har en tidtabell från 30/6 1994 där de extra turerna med blå ledbuss på linje 47E annonseras. Tidtabellen anger att angivna tider är då man har "störst chans att träffa på en av våra nya blå ledvagnar" samt att bussarna körs på prov och kan tas ur trafik för utbildning eller "justering".

Ulf Berlin

Även dom första vagnarna i 53-serien kördes i denna trafik./Ulf

Bussmicke

På Djurgården...



Första blåbussturen...



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.