Favoritbusslinje

Startat av toddetoddelito, 21 december 2020, 20:31:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

790 var en linje jag gillade.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

En linje jag verkligen gillade att köra, var 322 i Örebro. Naturskön och extra spännande när det snöat ute.
Vet inte om den finns kvar.

Numera är favoriten 681 ute i Vaxholm, som går över Bogesundslandet förbi bl.a Bogesunds slott.


Niclas Wennerlid

Jag har lite svårt att bara ta ut en favoritlinje men jag tar ut mina topp tre utan inbördes ordning..
Samtliga återfinns inom SL-området där jag varit verksam större delen av mitt yrkesliv.

  • 653 Norrtälje - Lohärad/Länna - Norrtälje
  • 779 Nykvarn - Nytorp via Svartbro
  • 852 Nynäshamn - Torö
Rent generellt gillar jag lite längre och lantliga linjer som går på mindre vägar.

// Niclas

Buss-busen

Citat från: toddetoddelito skrivet 22 december 2020, 00:02:00 AM
Jag tänkte inte på att det är någon skillnad mellan att köra och åka, men det är klart att det är så. Oavsett vilket tycker jag det är intressant att läsa om det  ;D

En väldig skillnad på att åka och köra. Jag åker hellre med 621 mellan Norrtälje och Åkersberga, men kör hellre 620 mellan dessa orter.

Kristian

Hmm... jag har aldrig kört buss (förutom en gång, som jag inte nämner resultatet av...) och åker ogärna kollektivt, men 893 är en praktisk SL-linje för min del. Endast 20 minuter från Centralen till infartsparkeringen i Farsta är inte så dumt när man arbetat in på natten.

På Öland var min favoritlinje 106, innan den blev stympad till dagens 101.

Delfinen76

linje 1, 2, 3, 4, 6, 76, 172, 173, 175, 176, 177, 178, 
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Sundås

Citat från: Kristian skrivet 06 januari 2021, 02:04:55 AM
På Öland var min favoritlinje 106, innan den blev stympad till dagens 101.

Numera går väl 101 hela vägen till norra Öland? Istället för att ha två linjenummer på samma sträcka. Eller hur menar du?

Jag vet att den under en period bytte linjenummer i Borgholm, trots att det var samma buss som fortsatte norrut - men för resenärerna såg det ut som ett byte.

https://www.iphone.fskab.se/klt/Landsbygdsbuss/201213_211211/Landsbygdsbuss_101_201213_211211.pdf
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Kristian

101 är snabb och bra, men håller sig nästan enbart på 136:an norr om Borgholm och har ändhållplats redan i Byxelkrok. Jag tänkte på 106 Kalmar-Nabbelund (linjenummerbytet i Borgholm var ett senare påfund) när den gick in på småvägarna till Södviks by och Sandviken.

toddetoddelito

Citat från: Buss-busen skrivet 05 januari 2021, 23:39:40 PM
En väldig skillnad på att åka och köra. Jag åker hellre med 621 mellan Norrtälje och Åkersberga, men kör hellre 620 mellan dessa orter.

Kan förstå det, och kanske särskilt på just de linjer som du räknade upp. Eftersom jag själv inte är bussförare hade jag dessvärre inget eget underlag när jag ställde frågan, men efter att ha läst svaren i tråden förstår jag att det till och med är stor skillnad. Därför får frågan gärna vara öppen för både åkande och körande  ;D

Sundås

Citat från: Kristian skrivet 08 januari 2021, 00:22:47 AM
101 är snabb och bra, men håller sig nästan enbart på 136:an norr om Borgholm och har ändhållplats redan i Byxelkrok. Jag tänkte på 106 Kalmar-Nabbelund (linjenummerbytet i Borgholm var ett senare påfund) när den gick in på småvägarna till Södviks by och Sandviken.

Då är jag med! Det är några år sedan, före min tid på KLT och det har ändrats lite fram och tillbaka. En period 2015-2016 någon gång, om jag minns rätt, så kördes dessutom en extrainsatt linje från Böda runt Nabbelund och Grankullavik några gånger per dag, innan bussen sedan fortsatte söderut på ordinarie tur - det bodde en hel del personer på asylboendena där uppe då. Den turen försvann senare.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

1447_vehicles

Jag gillar skärgård, åkrar, grusvägar och smala vägar. En topp-5lista i SL blir då 585, 662, 634, 663 och 653.

585an är ordentligt snurrig i början när den irrar runt bland Märstas skolor, och vackert blir det när man kommer ut på landsbygden. Totalt har den hela 9 vändplaner längsmed vägen. 10 om man skulle få för sig att räkna med Ekillaskolan. Grusvägen mellan Tadem och Stensta gård är nog den smalaste jag någonsin sett en buss köra på. Den har 5 olika sträckningar, vilket jag också tycker är lite roligt.

662 har vad jag vill ha. Åkrar, grusvägar och smala vägar, men det hade varit trevligt med lite vatten längsmed vägen. Också lite roligt att det är tänkt att man ska göra trepunktsvändningar på två ställen. Tyvärr har ju flottan blivit tråkig på 662 och 663, men det är det värt.

634 har också vad jag vill ha, förutom grusvägar. Färjorna gör den också lite speciell. Det är intressant hur man inte kan komma några minuter sent till Furusund från Blidö, utan antingen kommer man prick i tid eller otroligt sent beroende på om man hunnit med färjorna eller inte. Lite annorlunda på sommaren förstås när färjorna kör skytteltrafik. Och det är också en rolig grej, sommartrafiken. Den annars ganska lugna linjen kan bli knökfull och få extrabussar om det är bra väder.

663 är ganska lik 662, men lite för kort och lite för nära "civilisationen".

653 är komisk med sin sorgliga tidtabell, och vägarna är väldigt smala. Några partier är väl lite tråkiga, men det mesta är guld.

Ja det var väl det. Det finns ju väldigt många härliga linjer så det är svårt att välja ut några favoriter, men jag tror jag fått med de jag gillar mest iallafall.

Ulf Berlin

SL 489"Möjabussen"i Stockholms skärgård är en upplevelse utöver det vanliga :D/Ulf

L. Gornitzka

Svarar i egenskap av resenär inom SL-land...

Några av mina tidigare favoritlinjer var ofta präglat kring det område jag bodde i. I början var favoritlinjen den nu nedlagda 811. Tog mig närmare hemmet och fungerade allt som oftast som ett bra alternativ till den ständigt belastade 401:an.

Senare blev det 411C tack vare den nytta jag fick utav den.

Nuförtiden har jag flyttat ut till Djurö och vet än så länge inte vilken som är min favoritlinje, men tänkte i alla fall lyfta några jag gillat. Brukar dock tycka det är kul att åka i sådana långkörare till linjer som åker långt ut. 434 kan bli en bra kandidat till att ta över tronen som favoritlinje
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.