Volvo 8900LE Skölds Taxi

Startat av caa, 08 juli 2013, 18:25:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

caa

En av Skölds nya Volvo 8900LE som fick Init installerat idag.'


Mikey

Tjusigt! Dessa tycker jag gör sig mycket bättre med de svarta strålkastarna än Nobinas gula. Men vad är det som sitter uppe vid taket och ser ut som dörrbelysning på vänster sida? Är det någon form av döda-vinkelnkameror?

Ersa

Skillnaderna gentemot Nobinas 8900 lär vara bl.a annorlunda inredning, takmatta och bekvämare stolar. Samt de fyra stora extraljusen på taket.

Det man ser på sidan kan mycket väl vara backljus. Dvs "dörrstrålkastare" även på vänstersidan.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2013, 18:36:39 PM
Det man ser på sidan kan mycket väl vara backljus. Dvs "dörrstrålkastare" även på vänstersidan.

Det är det med väldigt stor säkerhet. Så man ser på sidan när det är mörkt ute. :)

Ersa

Således ännu ett bra tillval på Volvobussar, som är inspirerat av Setra. Men då föredrar jag nog Setrans 400-series mycket mer diskreta och eleganta backljus/dörrljus som är inbyggda i bakre delen av backspeglarnas armar. Det borde väl bli 10-årsjubileum på detta tillval snart?

Angående utstickande dörrstrålkastare på vänster sida på en Volvo har jag för mig att KR Trafik var en av de första att speca detta på sina då nya UL-ledvagnar för c:a 7-8 år sedan.

caa

Enligt säljaren på wist är dessa bussar en blandning av Nobina och KR spec för uppland.
Ja det sitter två lampor på vänster sida och två lampor på höger sida.
Väldigt fina bussar.

homer

Kan detta vara en av de sista som byggs i Säffle?

j-a

Citat från: homer skrivet 08 juli 2013, 23:16:02 PM
Kan detta vara en av de sista som byggs i Säffle?
Kan det nog varit,Den sista som byggdes gick väl till Söne trafik.

Johan B

Snyggt. Man vågar inte hoppas på bilder från den omtalade insidan? Snyggast med svart runt strålkastarna är det definitivt även om jag helst ser att det lackas svart runt grillen också (eller åtminstone under framrutan så att torkarna smälter in bättre). Sedan föredrar jag Nobinas placering av extraljusen även om detta antagligen ger bättre ljus.

Ersa

Har man inte personal som kör in i grenar och kvistar går det bra med dessa extraljus. Bättre ljus än så här kan inga pyttesmå xenonljus producera.

caa

Citat från: Johan B skrivet 09 juli 2013, 08:56:00 AM
Snyggt. Man vågar inte hoppas på bilder från den omtalade insidan? Snyggast med svart runt strålkastarna är det definitivt även om jag helst ser att det lackas svart runt grillen också (eller åtminstone under framrutan så att torkarna smälter in bättre). Sedan föredrar jag Nobinas placering av extraljusen även om detta antagligen ger bättre ljus.

Här kommer några fler bilder.



Jacob

Mycket snyggt!

Dock är dessa stolar bra mycket obekvämare än Nobinas.. Synd att man inte specat med likadana stolar alternativt modellen över som satt i 5448-5455.

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Jan

Jag är obotligt förtjust i Volvo, dock så vet jag inte varför man väljer i-shift med manuell option.
I branschen 37 år

Johan B

Citat från: Jan skrivet 09 juli 2013, 18:35:16 PM
Jag är obotligt förtjust i Volvo, dock så vet jag inte varför man väljer i-shift med manuell option.

På snik-Ishiften betyder M endast att man manuellt låser den växel som ligger i för stunden. Ska du ha manuell växling blir det spak på stolen.

Tack för de extra bilderna! Snygg interiör. Själv föredrar jag Volvos nya stolar framför de gamla, ska man gnälla är de något för djupt skålade. Samma fenomen som på Lahtis stolar. Är man fetare än den finska medelpersonen måntro  ;D?

Carl Eric

Citat från: Björn Ax skrivet 08 juli 2013, 18:56:11 PM
Det är det med väldigt stor säkerhet. Så man ser på sidan när det är mörkt ute. :)

På Volvos turistbussar så tänds de även när man öppnar bagageluckorna på vänster sida, vilket är mycket praktiskt!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!