Volvo B12B Godsbuss

Startat av Norrlanders, 24 juni 2010, 15:11:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Norrlanders

Jag hörde idag att volvo kommer att bygga godsbussar på B12B med liggande motor inte på det nya B13R chassiet pga att det skulle bli för högt upp till lastrums golvet ................ är det nån som har bilder på den B12B gods som Wist buss kör på visning i norra sverige nu kommer till Lycksele , Skellefteå och Umeå till veckan

RoggaBoy


Norrlanders

Om jag inte kommer ihåg fel så är dom på Volvo i Umeå på torsdag

RoggaBoy

Okej, då borde jag kunna hinna med å plåta lite.

SimonB

Vad innebär B'et i modellbeteckningen? F står för front, M för middle och R för rear som jag har förstått det.

Jan

#5
Finns tre stycken inreggade i landet. BXP226, BXP225 samt BXP405.
I branschen 37 år

B10BLE

Men vad är då anledningen att ta bort mittmotorn om dom ändå måste ha kvar en 12 liters pannkaka att montera där bak? Det är ju samma motor!?

B10BLE

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2010, 18:16:57 PM
Den är för hög för att montera bakom framaxeln p.ga tillsatsaggregat och rördragningar för avgasreningen.

Ok men är inte 12 liters spisen utgående? Att då satsa på den som B12B känns märkligt? Kanske en övergångsprodukt tills B13B kommer?

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2010, 18:16:57 PM
Den är för hög för att montera bakom framaxeln p.ga tillsatsaggregat och rördragningar för avgasreningen.

Lars, hur menar du här? Är det en ny variant med avgasrening utan AdBlue, annars är det ju som skrevs samma motor, hur kan den nu ha blivit för hög för mittmontering?

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2010, 23:58:52 PM
Det är vad vederbörande inom Volvo tillkännagett, att iom att motorn blivit för hög i Euro 5/EEV utförande kan den inte byggas in i en mittmotorkonstruktion längre, därför upphörde produktionen av typen from det datum när all produktion inom EU ställdes om till dessa krav, i godsbussarna ovan lär det vara samma motor som i 85-8700 i lågentréversion antar jag, alltså en efterföljare till DH 10 286 i B10BLE på sin tid

Jaha, men nu finns ju bevisligen ett antal Euro5-klassade B12M och jag har då inte sett att det sticker upp något genom golvet.. Men dessa har då förstås AdBlue-tillsats, därav min undran om man tänkt övergå till någon annan form av rening som ej kräver AdBlue(men större utrymme..)?

/GL


AO

Kan detta även innebära att en lågentré godsbuss introduceras från Volvo?

Jan

Citat från: AO skrivet 26 juni 2010, 20:56:19 PM
Kan detta även innebära att en lågentré godsbuss introduceras från Volvo?

Visst kan det de, helmark gjorde en till Wennbergs för några år sedan. Detta var dock en Scania i låggolv/entré.
I branschen 37 år