Dra ut motor på CR 111

Startat av peter, 07 juli 2008, 18:28:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

peter

Tack för tipset om Uppsala bussen men som Björn skriver är ju problemet att få hem den, antagligen är det svårt nog att plocka motorn ur den där den står.

Lite lättare är det kanske att få fatt på en bra vevaxel.
Den är ju en lättviktare jämfört med hela motorn. ;D

Någon som har koll på vart man kan hitta en vev? ???

Återkommer med mer bilder så fort jag hittat vevaxeln

/Peter

Peter G

Peter varsegod :-)

Undrar hur går det med din projekt? har du lyckats få tag i någon vevaxel?


peter

Hej Peter,

Det går långsamt framåt.
Har en ny extramotor på gång i dalarna och nu handlar det mest om att lösa transporten på ett smart sätt.
Vet inte om den vevaxeln är 100 men vi hoppas på det.
Så småningom blir det nog ordning på det hela.

Ha det!

Peter

peter

Hej alla!

Lång tid har gått sedan något blev gjort - nu skall det hämtas en motor som vi kan plocka reservdelar från.
Hämtandet sker nu under helgen så får vi se om det kan bli några fler bilder och text senare under hösten.

Känns som om det vore gott att bli klar före vintern.

Återkommer med spännande bilder så småningom.

Peter

Peter G

Härligt att höra att du har lyckats få tag i en motor till dig  Peter :)

peter

Dessvärre var förutsättningarna inte alltför bra inför den här motorn.
Den hade nämligen skjutit vevstaken genom blocket (ja ja bilder kommer senare) så risken var uppenbar att vevaxeln var skadad.

Nu när den väl kommit hem och vi lyckats ta en närmare titt på det hela så visar det sig (givetvis? ;D) att veven är kass.
För att få den i ordning skulle den behövas en större slipning för stora pengar.

Nu är det slut på mina försök att hitta bra objekt i form av gamla motorer - nu blir det något riktigt som man kan titta på direkt och avgöra om det är bra eller ej.

Förhoppningsvis finns det något vi kan använda från den nyligen hämtade motorn men det ger sig när slakten börjar.

Om inte så var det en 80 mila turné från lördag eftermiddag till söndag förmiddag.

Återkommer som sagt med bilder så småningom.

Peter

peter

Några intressanta bilder av den motor som kunde ha fått bistå med reservdelar men det hade nog gått åt mycket kemisk metall för att få vevhusventilationen att fungera.







Återkommer med fler bilder när jag får tid att greja igen

Peter

Svemicke

Citat från: peter skrivet 09 juli 2008, 21:14:31 PM
Hej Björn,

Tack för svaret - det låter som om det blir en hel del arbete.
Har fått ett förslag tidigare där det ät mycket lättare - enligt den källan var det i princip bara att ta en pallkärra(stor) under motorn och dra den bakåt.

Hur som haver - stort tack för svaret - imorgon börjar vi att demontera och då får vi hoppas på det bästa.

Peter
Ska Du demontera en CR 111? Låter nästan som om Du begår helgerån för alla bussdiggare. Nästan så jag kommer till Dig och tar ifrån Dig bussen innan den inte finns längre. Är jag välkommen? ;)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

peter

Lugn -bara lugn min herre,

Bussar skall köras och för det behöver det en motor som fungerar.
För tillfället har motorn behagat lägga av p.g.a. att vevlagren till 5:ans sylinder skurit.

Därför behöver motorn demonteras - inget annat.

Har du möjligen en vevaxel över så ör du välkommnen att höra av dig.

Är du snäll kan du få följa renoveringen av motorn via bilder på i detta eminenta forum . om inte så får du blunda  ;)

Jag kan in och för sig förvarna om att det rör sig om en husbuss så det är inte helt äkta vara rätt igenom.

Läget för övrigt för er som följt det hela från början är att jag nu vet toleranserna på vevaxeln och det gör det lättare att hitta lämplig vevaxel.

Vi får se hur tiden ser ut inför veckan som kommer - med lite tur blir det något gjort!

Peter

Svemicke

Citat från: peter skrivet 10 oktober 2008, 22:21:22 PM
Lugn -bara lugn min herre,

Bussar skall köras och för det behöver det en motor som fungerar.
För tillfället har motorn behagat lägga av p.g.a. att vevlagren till 5:ans sylinder skurit.

Därför behöver motorn demonteras - inget annat.

Har du möjligen en vevaxel över så ör du välkommnen att höra av dig.

Är du snäll kan du få följa renoveringen av motorn via bilder på i detta eminenta forum . om inte så får du blunda  ;)

Jag kan in och för sig förvarna om att det rör sig om en husbuss så det är inte helt äkta vara rätt igenom.

Läget för övrigt för er som följt det hela från början är att jag nu vet toleranserna på vevaxeln och det gör det lättare att hitta lämplig vevaxel.

Vi får se hur tiden ser ut inför veckan som kommer - med lite tur blir det något gjort!

Peter
Husbuss? CR 111? Den är möjligtvis inte grå/vitlackad och befinner sig utanför Borås?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

peter

Nej, inte helt rätt.

Vit är den och har blå "stripes" (breda) längsgående.

Den befinner sig just nu i Dals Ed.

Förre ägaren höll till i Vårgårda


Svemicke

Citat från: peter skrivet 11 oktober 2008, 08:49:25 AM
Nej, inte helt rätt.

Vit är den och har blå "stripes" (breda) längsgående.

Den befinner sig just nu i Dals Ed.

Förre ägaren höll till i Vårgårda


Så pass? BHur många CR 111:or finns det kvar som fått ett annat liv?

Du får delge oss en bild på bussen, Peter. Är nyfiken.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

peter

Kommer bild så småningom - man kan väl säga att jag jobbar mig utåt. ;D
Först tar vi motorn sedan kan det bli mera.

peter

Hej igen - nu var det ett tag sedan igen.

Glömde kameran vid sist besök men nu är motorn med hål o blocket strippad på alla bra och ha saker.
Dessvärre var 3 foder och 4 kolvar skrot eftersom det saknades bitar här och var.

Nästa steg är att byta ett foder i originalmotorn samt sätta i nya lager till vevaxeln som ligger inom toleransområdet.
Hade man bara mer tid så skulle det vara klart i ett "nafs".

Hoppas på montage i bussen under november och då får vi se om der går att starat den igen.

Återkommer

Svemicke

Citat från: peter skrivet 02 november 2008, 18:30:49 PM
Hej igen - nu var det ett tag sedan igen.

Glömde kameran vid sist besök men nu är motorn med hål o blocket strippad på alla bra och ha saker.
Dessvärre var 3 foder och 4 kolvar skrot eftersom det saknades bitar här och var.

Nästa steg är att byta ett foder i originalmotorn samt sätta i nya lager till vevaxeln som ligger inom toleransområdet.
Hade man bara mer tid så skulle det vara klart i ett "nafs".

Hoppas på montage i bussen under november och då får vi se om der går att starat den igen.

Återkommer
Spännande! Följer med spänning!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -