GDG V8

Startat av j-a, 05 september 2009, 23:15:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a


GDG 1403 vid garaget i Malung 1976

Christer K

Citat från: j-a skrivet 05 september 2009, 23:15:02 PM

GDG 1403 vid garaget i Malung 1976

Detta var bussar att köra, bra drag i dessa vi hade en på AB Omnibus i Örebro.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

yngrot

Jo det kan jag tänka mig dessa var bra fart i hur många ystra hästar var det i den V8an??   Visst var det en likadan som brann i Jönköpingsbacken rv 40.??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mattias

CR 85: DS8 B02 turbo effekt 180 hk.

CR 145: D14 B01 (V8) effekt 260 hk.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

j-a

Tar väl en till V8

GDG 1411   (Tror bilden är tagen i Funäsdalen,men är inte säker) 1976

Bengt Jönsson

Citat från: j-a skrivet 05 september 2009, 23:15:02 PM

GDG 1403 vid garaget i Malung 1976


Är inte "föraren" lite väl ung för att inneha D-behörigheten... ?
;D ;D

/B

1896

Har 1403 varit i Malung ? Var i alla fall i Avesta sista åren före skrot.

Niclas Rosenius



   Gamla hederliga Scania-bilder. Mycket trevligt.

   //Niclas

j-a

Citat från: 1896 skrivet 07 september 2009, 09:44:28 AM
Har 1403 varit i Malung ? Var i alla fall i Avesta sista åren före skrot.
Var säkert i Malung till låns annars gick den i Avesta som du säger

rattvrickaren

Var denna modellen som gick under den mindre smickrande smeknamnet "likkistan" efter branden. Vill minnas att ML i Malmö även hade en av dessa./Magnus

Staffan Sävenfjord

Citat från: rattvrickaren skrivet 08 september 2009, 01:24:11 AM
Var denna modellen som gick under den mindre smickrande smeknamnet "likkistan" efter branden. Vill minnas att ML i Malmö även hade en av dessa./Magnus

Jag tror att de fick det namnet redan innan branden på grund av sitt fyrkantiga utseende.
Den omtalade branden inträffade den 16 februari 1976 i backen på riksväg 40 efter Jönköping i riktning mot Borås. Orsaken var sannolikt att bromsarna låg på bak och det blev alltså en överhettning. Bussen var på väg hem efter en på den tiden så populära pälsresorna till Tranås. 15 personer omkom, samtliga äldre. Orsaken till att branden fick detta ödesdigra förlopp var att bakvagnen rökfylldes och där fanns en manuell bakdörr, som var ganska besvärlig att få upp och dessutom brukade man få fälla upp två stolar för att komma ut. Dörren gick alltså inte att använda på grund av röken. Utrymning fram försvårades av att många inte insåg vikten av att komma ut snabbt utan letade upp sina inhandlade varor först och därmed blockerade mittingången. Enligt min uppfattning kan branden inte relateras till bussmodellen. Turistbussar med denna utformning var vanliga på 1970-talet. Bland annat byggde Setra, van Hool och Ikarus sådana.
Malmö Lokaltrafik hade inte en Scania CR145 men väl en Scania CR85 för sightseeing, ST1 nr 497. Till det yttre var denna lik en CR145 även om det också fanns kortare CR85. Skillnaden var att CR85 hade svagare motor.
Totalt tillverkades 21 CR 85 och 149 CR145, vilka levererades under åren 1972-1977. Av de senare gick många till Wallenbergs-företagen som t ex Stockholms Turistbussar. Men många hamnade också hos mindre bussägare och får väl ses som ett alternativ till främst Volvo B58 van Hool Jumbo. Efter branden blev Scania CR145 mycket svårsåld. CR85 hade redan slutat säljas då.
Eftersom jag var stadig kund på SL linje 810 mellan Jordbro och Skanstull från 1981 och en hel del av turerna kördes av Stockholms Turistbussar åkte jag mycket CR145 under 1980-talet. Jag tyckte det var en mycket trevlig buss att åka i och bussförarna sade sig också vara nöjda med den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

rattvrickaren

Du är fantastisk Staffan!!
/Magnus

Staffan Sävenfjord

Ett inlägg i denna tråd om riksväg 40 och backen i Jönköping har flyttats till Vägforum http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27880.0
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Man kan förstå att CR 85 och CR 145 borde ha varit lite föregångare till CR 112 :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bilomnibussen

V8:orna var stabila och trevliga, det gick att köra hur långsamt som helst på högsta växeln när det var blixthalka. Det gick inte att röka på i 100 km/tim på motorväg, då närmade sig kylarvattnet kokpunkten och summern ljöd. Liksom senare Scanior med vanlig växelspak och långt länksystem måste hela anordningen smörjas ofta annars blev bussen tungväxlad. Det var inte någon blixtrande acceleration, den mullrade upp i fart ganska långsamt men orkade mycket. En rätt så törstig maskin var det också. Jag körde mycket GDG 1404 som jag skrivit om här tidigare och det var en buss jag verkligen gillade.
Mvh Jan G