Jag har fått några mobilbilder från sign. yngrot som han tagit på och i Nobina 4180 i Borås den 18 maj. De båda sista bilderna är ev tagna i en annan buss då de togs några dagar tidigare.
(https://live.staticflickr.com/65535/49912751328_af6a18c809_o.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49913267541_f5534019c9_o.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49913565312_a97edd0525_o.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49913268651_56d34dbd96_o.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49913269656_032b6d1b57_o.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49913270356_995a4c7f00_o.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49913270621_ba5ecbc0c0_o.jpg)
ser ut att vara en trevlig buss, förutom den lilla detaljen att de inte finna några dörrknappar på vänster sida.
tack för bilderna.
Tack för hjälpen Bernt.. Jag minns inte nr på de sista bilderna den bussen var i garaget.
Många knappar här oxå och tyvärr är inte alla reglage likadana då ledvagn byggs i Polen och de andra byggs i Finland.
Angående dörrknappar så är ju alla nya bussar i Borås med dörrknappar på höger sida ratten.. är ju tysk standard.
exakt TYSK standard... ::)
Och även vänster backsegel högt upp tysk standard men de som byggs i Finland har spegel nere,
Bra med knapparna på höger sida. Då kan man stänga och kolla i speglarna samtidigt.
Gick ju lika bra när dörrmanövreringen satt på vänster sida. Handlar mer om vana. Själv ser jag de där jäk-a ö-panelerna mm. till höger om ratten som ett otyg. Är man lång har man ofta svårt att hitta en bra körställning och vid en eventuell krock så befinner sig ens högerknä i en extra utsatt position.
Visst handlar det om vana. Något som diggare verkar ha väldigt svårt för är förändring...
Helst ska det vara som det alltid har varit.
själv tycker jag det är dumt att ändra något som nästan alla förare tycker fungerar bra bara för att nån tysk ingenjör vill göra en ändring
Citat från: homer skrivet 19 maj 2020, 21:34:39 PM
exakt TYSK standard... ::)
Japp - eftersom det inte finns någon SVENSK standard får man använda TYSK som absolut fungerar super ;D
De senast levererade tyska standardbussarna till Stockholms innerstad har dörrknappar både på höger och vänster sida. Så det går tydligen att få dubbla standarder på standardprodukten.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 maj 2020, 12:26:17 PM
Japp - eftersom det inte finns någon SVENSK standard får man använda TYSK som absolut fungerar super ;D
Precis men måmga i Sverige verkar inte förstå att det finns en värld utanför detta land...
Något jag fått lära mig är att kunden kan beställa hur det hela skall se ut. Ergonomi är viktigt. En högerhänt förare kanske skall ha knapparna för dörrar på höger sida.
Citat från: Karsten skrivet 22 maj 2020, 13:33:50 PM
De senast levererade tyska standardbussarna till Stockholms innerstad har dörrknappar både på höger och vänster sida. Så det går tydligen att få dubbla standarder på standardprodukten.
det levererar Scania på InterLink med. men knappar på båda sidor er bredvidratten, inte under fönster som man er van med
Citat från: DL skrivet 20 maj 2020, 17:50:46 PM
Visst handlar det om vana. Något som diggare verkar ha väldigt svårt för är förändring...
Helst ska det vara som det alltid har varit.
Det ovan får stå för dig då du verkar se det som negativt att folk ifrågasätter förändringar... men en följdfråga blir då vad är det i så fall som säger att en förändring alltid ska ses som positiv? I fallet med dessa lösningar så handlar det sannolikt till viss del om att ekonomi fått företräde framför ergonomi osv. och det är knappast enbart diggare som haft synpunkter.
Citat från: DL skrivet 22 maj 2020, 14:18:32 PM
Precis men måmga i Sverige verkar inte förstå att det finns en värld utanför detta land...
Även denna sarkasm får stå för dig. Personligen tror jag tvärtom, dvs. att de flesta har ganska bra koll på att det finns en omvärld. Däremot är det ju så att man ofta utgår från sina egna förhållanden när man tittar på något. Bara för att somligt görs på ett visst sätt i Tyskland behöver inte betyda att det fungerar lika bra på alla andra håll. Det är ju det som är det knepiga med standardisering, dvs. att hitta en kompromiss som fungerar i så hög utsträckning som möjligt.
Att man nu i flera fall har accepterat den s.k. tyska standarden handlar som sagt troligen mera om ekonomi för de som beställer fordon. En hel saker finns ju dock i en nordisk standard för bussar enligt
Bus Nordic (https://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/partnersamverkan/dokument/mallavtal-och-kravbilagor/bus-nordic/bus-nordic-ver-1.1-sv-26-okt-2019.pdf) och det är ju inte helt otroligt att även detta kan komma att regleras som en standard där om det blir en fråga kring detta.
Förstår inte heller vad "diggare" vilket väl får tolkas som någon som allmänt är bussintresserad med kanske saknar egen erfarenhet av att köra buss skulle ha synpunkter eller kunskaper om var dörrknapparna bäst placeras ???
Är tysk standard lika med EU-standard nu för tiden?
KB2L 9075
KB2L 4127-4171
LL2L 4185-4195
LB2L 4172-4184 och 4345-4346
LN2L 4118-4126
Är KB2L och de andra varianterna någon chassibeteckning eller annan skillnad?
Är 9075 en tillfällig buss med tanka på inv nr?
9075 låter som en avlösningsbil eller nåt, men gärna lite mer officiella beteckningar än detta interna mumbo jumbo... tack =)
https://vasttrafik.frida.nordicport.se/Document/FileStorage/FridaVasttrafik/Frida1/fordon/Fordonskod%20buss%20170201.pdf - här är en liten förklaring IAF...
Tack för länken. Vad är skillnaden mellan LB2L och K2BL? Ser ut som exakt samma buss...
K = Komfort, så säkert bättre säten och läslampor t.ex.
Komfort buss innebär fällbara stolar läslampor vid varje plats och gardiner vid sidofönster. Finns säkert någon mer skillnad..
4120 JZE88E
4121 HSJ77K
4123 AMG93F
4136 YWY19S
4137 DEM 47H
4140 WDP00F
Det kommer ytterligare Scania bussar.Ovan är alltså Scania.Observerade 13 juni 2020
Der er komme en Scania mere med regi-nr JHG39G, men hvilke intern-nr har den?.
Lite osäker ! Tyckte mig se en sådan i serie 417x. Alltså 4172-7184 variant med fler pl och saknar gardin !
Alla bussarna kommer i höst och då borde vi få reda på alla inv nr.
Mycket trevligt! Tusen tack för dessa bilder!