Huvudmeny

Polstjärnan

Startat av Yujin Zhang, 27 januari 2009, 18:56:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Var uppe i Norrbotten en sväng med några klasskompisar för att visa dem att det faktiskt finns civilisation norr om Gävle, så det betyder att detta var ingen fotoresa så ni kan lugna ner er...

Men två av de tre bussar som rullar på Polstjärnan (dvs linje 10) lyckde jag få på bild iallafall.



Det visade sig att det var en Veoliaförare som körde 15-avgången från Luleå med förarbyte i Överkalix, antagligen till en Granbergsförare? Frågan är om detta är något nytt eller om det har varit så även när Pippolas och Sundströms körde?

Jonas Strömblad

Trevlig tur verkar det som, å bilderna blev bra! 
Yujin blev f.ö påkörd på Stockholm C strax innan avresa  ;D
/J

LinusG

Trevliga bilder.
Den 3:e bussen går endast under helgerna.

Det var inte förarbyte i Överkalix med tidigare operatör.
Dom förarna körde hela sträckan Kiruna - Luleå rastade i Luleå och körde sedan tillbaka till Kiruna.. Samt den andra föraren körde omvänt.
Fanns tydligen någon dispens mot körtiden (4,5h).


Johan N

Den bussen som inte kom med på bild (74) finnes lättast på 7:40 avgången från Kiruna till Lule och returen klockan 15:00. Men på helgerna ser det annorlunda ut (inkl. fredag)som Linus redan påpekat.

Jan

Skåpen är väldigt höga!
I branschen 37 år

UglyJazz

Dispens från körtidereglerna??!!!
Ni ska inte tro på allt ni hör...
Tänk själva: Skulle någon operatör få dispens från lagen, försvinner ju poängen med lagar överhuvudtaget...
Körtidsreglerna är icke-dispositiva...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

LinusG

Precis.!
Dispans kanske var fel ord.
Med hjälp av fingerad tidtabell så fungerade det att köra sträckan på 4,5 timme. Sträckan är 37 mil.
På vissa del sträckor var snitthastigheten enl tidtabell 97 km/h. 


Svemicke

Blev de övertygade om civilisationen? Det blev inte jag nämligen. :P

Skämt åsido. Mycket trevliga bilder och kul att se bilder från detta "okända" land.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2009, 01:47:46 AM
Med den tidigare tolkningen av kör o vilotidsregeln gick det utmärkt att köra hela sträckan och överskrida 4½ i körtid under en förutsättning, jag räknar med att ni vet vilken, annars är det bara att studera tidtabellen så finner ni svaret där.

Numera går det dock inte att göra så.

Hehe hej, tråden är ca 8 månader gammal men jag har ändå en fråga som rör tråden i alla högsta grad.

Var det rast någonstans för föraren eller är det någon annan anledning? Jag är ju inte hundra insatt på kör- och vilotiderna än och jag kommer knappast ihåg hur tidtabellen såg ut.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Martin Maltkvist

Citat från: Patrik skrivet 13 oktober 2009, 21:57:26 PM
Hehe hej, tråden är ca 8 månader gammal men jag har ändå en fråga som rör tråden i alla högsta grad.

Var det rast någonstans för föraren eller är det någon annan anledning? Jag är ju inte hundra insatt på kör- och vilotiderna än och jag kommer knappast ihåg hur tidtabellen såg ut.
Enligt gamla regler fick man dela upp rasten i tre kvartar men numera ska första rasten vara minst 15 min och sista rasten får inte understiga en halvtimme.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Patrik

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 oktober 2009, 15:41:45 PM
Enligt gamla regler fick man dela upp rasten i tre kvartar men numera ska första rasten vara minst 15 min och sista rasten får inte understiga en halvtimme.

Aha, då förstår jag.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige