Datainmatning tillägg JA eller NEJ?

Startat av Antenna, 08 juni 2017, 10:23:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Antenna

Många undringar ......  ???
Vore bra med inlägg/svar från er som är regelkunniga ... beträffande färdskrivarmeny.
Jag upplever otydlighet när man frågar chef/kollegor. OBS vi har ingen linjekörning.

- Datainmatning tillägg JA/NEJ (VDO)
- Utföra manuella angivelser (Stoneridge)

Jag har för vana att alltid svara JA på frågan för att låsa in och bekräfta min 'vila' från tidpunkten då jag tog ut kortet ex.vis helg från fredag em till måndag morgon, alternativt annat arbete om jag utfört 'annat arbete' typ tvättat bussar under en arbetsdag på bussföretaget medan kortet legat i fickan.

1. Vid vilka tillfällen ska man använda JA respektive NEJ manuell inmatning?   Exempel på det?

2. Jag har annan arbetsgivare (extraknäck på elfirma) där jag hoppar in någon enstaka helgdag eller ledig kväll.
Ska denna arbetstid anges på förarkortet? eller räcker det att min bussarbetsgivare får en sammanställning av mig över arbetade timmar på elfirman?

Ovanstående torde även beröra de många timanställda inom bussbranschen som har annat kneg på veckorna och kör buss på helger/kvällar. Ska de göra datainmatning på förarkortet efteråt så kommer det ta det lång tid att knappa och lätt för fel.
Annat exempel är chefen och driftledaren som jobbar på bussföretagets kontor men som kör en enstaka skoltur eller en beställning någon timma per dag eller några timmar i veckan. Kan de då köra både lördag söndag då de har väldigt liten körtid på kortet ?

Lars-Håkan_E

Denna fråga finns det många olika svar på....

Matar man in annat arbete och vila i skrivaren lagras det på kortet och man slipper oftast krångla med vilopapper när man kommer utanför landets gränser, notera "oftast".

För egen del så matar jag i princip alltid in det som har hänt under arbetsdagen för att undvika att det blir oregistrerad spilltid när kortet varit ute, bussbyten osv. Exvis körning 06:00-08:30, ut med kortet, ny buss 08:40-09:15, ny buss 10:10-12.00 osv
Här gör jag en manuell inmatning annat arbete eller rast 09:15-10:10 tex.

Däremot om jag utfört administrativa uppgifter är det inte säkert att jag kommer ihåg/gör manuella inmatningar av detta när det gäller heldagar eller hela veckor, här kan det bli vila istället.