Nyheter Nobina Sverige AB

Startat av Buzzlover, 20 juni 2021, 13:01:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Du har rätt. Den enda förflyttning av regionbussar som skett har varit av höggolvade/normalgolvade bussar. När det gäller lågentre / låggolv ställer nog kravet med barnvagnsplats på höger sida till det. Det finns inte en enda vanlig regionbuss utan barnvagnsplatsen på höger sida.

25xx är mycket riktigt Transdevs före detta bussar som de använde på Lund V.

Jeppe Hagelbäck

I hyfsat modern tid så har ju 3563 flyttats in från Värmland.

Om vi pratar Swebustiden och från Skånetrafikens bildande så är nog 4470 och 5593 de enda lågentré/låggolvade regionbussar som flyttats in för att stanna. Sen har det ju funnits hel del inflyttade fordon av samma kaliber som använts som vikariebussar under kortare perioder, bland annat en hel hög av fd. Blekingebussar.

Normal- och höggolvade som uppgraderats till skånestandard fanns det betydligt fler av.

Ersa

Nån klausul finns knappast, men Skånetrafiken är ju ökända för sina märkliga kravlistor på massa detaljer, vilket leder till rena ombyggnader av utsocknes bussar. T.ex byten av stolsklädslar, gardiner, samt ändring av färg på destinationsskyltarnas tecken. Detta innebär att kostnaderna lätt drar iväg.
Lägger man dessutom till att barnvagnsplatsen måste vara på höger sida, istället för vänster som den i regel är på andra håll, då börjar det bli lite väl dyrt, krångligt och tidskrävande.
Men så länge invånarna i Skåne län accepterar ett rätt högt skattetryck från regionen för att upprätthålla dylika krav, är det ju bara för regionpolitikerna att fortsätta med kraven.

Walter

Även stadsbussar från Karlstad har flyttats till Helsingborg för några år sen.
Skattetrycket för just Regionskatten är bland de lägsta i landet så där finner du inget samband mellan krav och höga kostnader. Bara Västmanlands är lägre om jag läser denna tabell rätt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Regionskatt
Sen säger det inget direkt om hur respektive Regions ekonomi är.

Och just färgen på destinationsskyltarna verkar det inte finnas krav på om man ser vad som rullar i trafik idag men jag vet inte vad avtalen säger. En låg andel inflyttade fordon i efterhand kanske visar på stabila avtal? Nobina skickar fordon på renovering under avtalstiden vilket kanske delvis uppväger behovet att flytta in fordon.

Sen kanske biljettpriset kunde varit lägre med andra krav men den jämförelsen får någon annan göra.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

När det gäller stadsbussar har en del flyttar skett till Skåne, men stadsbussar har normalt barnvagnsplats både till vänster och höger, vilket underlättar då inga ombyggnader krävs. Dock har jag för mig att man fick bygga till en barnvagsplats till höger på MAN-ledbussarna som flyttades från Örebro i fjol.

3563 hade barnvagnsplatsen på höger sida redan från början, liksom de fåtal Mercedes som BKB flyttat från Blekinge/Kalmar till Skåne.

För den som är intresserad av alla underliga krav finns det lite att läsa här : https://skanetrafiken.varumarkesmanual.se/sv/fordon-och-trafik

Bussmicke

Larvigt att inte ens företagsnamn får synas längre ovan framdörren.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gano

Lika larvigt är det att invertarienummer inte får vara påklistrade på frontpartiet.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2021, 22:24:02 PM
Både för Fridströms numera sålda Scala, och Arrivas tillfälliga Täbyvagnar blev det samma historia: Ingen ordinarie SL-trafik, utan bara ersättningstrafik för Roslagsbanan. Ingen PC och ingen röd lack, samt därmed förbud att dessa fick rulla på några ordinarie 600-linjer.

Det närmaste vi hittills kommit SL-rött på en Scala genom alla år fram till 2021, är en röd Scala med ett smalt vitt streck, som rullade i Mariehamn i flera år.
Förlåt men missade du helt inlägget från "B10M"? Scalorna som Arriva hade (8820 - 8822) fick faktiskt Buss-PC av okänd anledning.
Även fast det var pga akut vagnbrist efter snöstorm så gick ju (som B10M länkade till) en av Scalorna faktiskt på linjetrafik, bilden blev så dålig eftersom jag blev helt paff när jag såg den komma på 607:an
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Bara för att ett felaktigt fordon sattes ut i småpanik, egentligen mot SL:s klara direktiv, räknar jag inte som "ordinarie trafik". För mig är ordinarie trafik planerad och sanktionerad av huvudmannen, med i förväg godkända fordon. Inte en akut nödlösning från operatören.
Det har funnits mängder med liknande situationer i TO Norrtälje också, från både nuvarande och föregående avtal, men ingen av dessa situationer med snabbt inkastade fordon (som demo-Temsa, olika Sprintrar, en grön Volvo 8700, flera vita Setror, samt Busslinks TL-bil) räknar jag som "ordinarie trafik".

zjbus

Ordinarie trafik handlar om turer som körs enligt tidtabell inte vilket företag som kör och/eller lackering på fordonet.

Ersa

Det är din personliga tolkning. Inte min.

Lars-Håkan_E

Nej eller ett initiativ från en chaufför för att lösa ett problem med fordonsbrist.

Jag körde en dubbeltur på linje 816 mellan Tyresö o Gullmarsplan (SL området) med en Älvsborgslackad Alpus (avsedd som övningsbuss) i början på 2000 talet då vi hade ställt en mängd turer p.ga fordonsbrist och tre 816 i rad var inställda.

Alpusen fick absolut inte brukas men...

Ersa

I efterhand heter det då knappast att "Alpus kördes i ordinarie trafik på 816 förr i tiden".

Lars-Håkan_E

Kunderna blev väldigt glada medans jag fick ovett från annat håll.

Idag minns jag inte om turen registrerades som inställd eller om det blev vite för fel fordon, men sådana egna initiativ var sällan uppskattade i SL området.

zjbus

Glada och nöjda kunder är viktigast. Absolut viktigast är att en utannonserad tur körs inte vem som kör turen, folk i allmänhet bryr sig inte om vad det är för lackering etc, rätt linjenummer och att folk kommer dit de tänkt sig så är de allra flesta nöjda.