Örebro 1990

Startat av Ebermark, 01 januari 2021, 20:29:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Man börjar bli gammal när man har bilder som kvalificerar in i denna undergrupp...

Nåväl, på bilden syns längst fram i raden av bussar T-Buss 15, en Scania CR112 från 1980, i Örebro i juli 1990.


Stefan P

Hej

Kan bilden vara tagen på Järntorget, alla bussar hade samtrafik där på sommaren?

Mvh Stefan P

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Christer K

Det stämmer att det är Järntorget i Örebro. Samtrafiken började man med 1977 vid omläggningen av hela stadstrafiken i Örebro. När rastlokalen flyttades till Järntorgsgatan flyttade samtrafiken med till Järntorget. Man har samtrafik varje morgon  06.15, 06.30 och 06.45 och sedan har det varit från 19 tiden vardagar och halva lördagen och hela söndagen. Från jan 2021 så finns alla stadsbussar vid Resecentrum då Järntorget är avstängt för busstrafik. Rastlokalen har flyttas till Resecentrum i form av byggbodar i två plan samt att några landsortslinjer stannar utanför Resecentrum på grund av platsbrist.
// Christer K
Citat från: Stefan P skrivet 09 januari 2021, 05:16:12 AM
Hej

Kan bilden vara tagen på Järntorget, alla bussar hade samtrafik där på sommaren?

Mvh Stefan P
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Resenären

Hemtema bilder! Vagnarna 11-18 är favoriter. Kom hösten 1980 och gick till en början mest på linje 11 men i takt med nyleveranser kom de att vara vanliga att se på 16 och 17 under 80-talet. Serien 19-23 kom 1982 och 24-25 1983. T-Buss valde att livstidsförlänga dem hos Arvika Bussbygg under 1992/93.

Samtrafiken hade sin för- och nackdelar. Från 1977 och fram till lågtrafiknätet kom 1982 var det 40 min trafik som grund med 20 min för linje 12 och 14 (och ibland 11). Från 1982 var det 30 min trafik nästan överallt med visst undantag för 12 och 14 under vinter ned 15 min trafik. På 90-talet blev det samtrafik hela trafikdygnet på alla linjer sommartid - 40 min M-F och L fm och 60 min L em och Sö. Många bussar stod mest stilla under ett sådant omlopp. 120 min mot 60 t ex för 16 och 17....

Mack

Må säga att det var en trevlig färgsättning.
Ljusblått (turkos?) och vitt matchade riktigt bra.

Resenären

Ja ÖTABs design från 1976/77 - blev mest synlig i och med Volvo B58 av 1977 års modell som levererades hösten 1977 - inv nr 79-87 men också några CR111M från 1976 levererades i denna färgsättning (inv nr 74-78).

Här har alla den färgen kvar - men med T-buss och Länstrafiken i T -län dekaler (i LTR blått). De flesta av dessa vagnar fick aldrig LTR-färg. Men t ex 32-37 och 26-28 lackerades om, vagnarna 19-25 livstidsförlängdes och fick då LTR-lack.  Från 1994/95 fick de den orange-a LT-Ö stripen som inte gjorde särskilt gott åt intrycket av vare sig ÖTAB eller LTR-lack. Bussar levererade eller omplacerade inom Näckrosbuss/Busslink fick LT-Ö lack med helblått och orange stripe. Denna kvarstod till Nobina övertog trafikuppdraget under marknadsnamnet Örebro Stadsbuss med bussar i trafikviolett (lila).

Bussmicke

Randen var Röd, inte orange.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.