transdev nya Volvo 8900

Startat av erik9862, 12 december 2020, 21:08:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Linje 100, 101, 102 till Borås ingår inte i Göteborgs stadstrafik och de har inte fri påstigning bak. Jag blir så arg över hur västtrafik sköter kommunikationen över biljetterna och viseringen för det är enorm fuskåkning och det beror på dem att de varit otydliga och sen har det ökat i hela västra Sverige, och övriga landet också för den delen i framförallt områden där många reser som exempelvis Uppsala, Stockholöm, Umeå. Nu pågår pandemin men när den är över kommer det krävas åtgärder för SL säger ju själva det märks stort och andra länsbolag så det är klart det är lika i Göteborg och det är ständigt fri påstigning.

Tanum97

Citat från: mittlinje skrivet 17 december 2020, 18:09:28 PM
Förtydligande av ovanstående från Västtrafiks hemsida:

"I Göteborgs stadstrafik på linjerna 1–199 kan du gå ombord via samtliga dörrar och du behöver inte visa biljetten för föraren, men du behöver visa den vid en biljettkontroll. I resten av Västra Götaland och Kungsbacka ska ombordstigning på bussar ske i främre dörren och biljetten ska visas för föraren. Du som har barnvagn, rullstol eller rullator använder bakdörrarna på bussen (markerade med orange ram) och visar biljetten för närmsta biljettläsare."

Precis  :)

Walter

Så resenärerna ska själva hålla koll på vilka av linjerna som räknas som Göteborgs stadstrafik?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Har bussarna på linje 100-102 plexiglas vid förarplatsen,eller sitter dom helt öppet?/Ulf

S Svensson

Det är helt nya bussar på linje 101,102 och 120 medan det är nygamla på linje 100.
De bussar jag känner till som gick på andra linjer tidigare hade påstigning baktill. Även de nya bussarna som går på andra linjer har påstigning baktill, dvs i mitten. Det finns kortläsare i mittendörren också.

yngrot

Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 december 2020, 21:34:17 PM
Har bussarna på linje 100-102 plexiglas vid förarplatsen,eller sitter dom helt öppet?/Ulf


Finns inte plexiglas.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mittlinje

Citat från: Walter skrivet 17 december 2020, 19:54:53 PM
Så resenärerna ska själva hålla koll på vilka av linjerna som räknas som Göteborgs stadstrafik?

Givetvis. Är mycket man själv skall hålla koll på i samhället så varför skall detta vara ett undantag. Egenansvar är det viktigaste ansvaret i samhället och det finns information att söka på enkelt sätt.

S Svensson

För att förstå linjenummer i Göteborg skall vi komma ihåg att trafiken som sådan har olika historik.
Den gamla förvaltningen Göteborgs Spårvägar körde lokal trafik med i huvudsak tvåställiga linjenummer men komplettering av tre siffror för industri och extralinjer.Göteborgs Spårvägar (förvaltning) delades och Göteborg Spårvägar AB tog över trafikutövningen och en förvaltning under trafiknämnden tog över trafikplanering och kallade sig Stadstrafiken. Från (olika datum,planering 1974 tillverkställighet 1977) ca 1977 tog Göteborgsregionens Kommunförbund över lokaltrafiken. Kallade den oftast Göteborgsregionens Lokaltrafik. Men kom senare att sköta trafiken med ett dotterbolag GLAB.
Det genomfördes ett linjenummersystem med tresiffriga nummer där man kan se var linjen går genom första siffran. Länshuvudmanna´reform och detta innebar att Göteborg kom att tillhöra ett företag (GBL) med viss självständighet för Stadstrafiken och för GLAB . Älvborgs landsting och Skaraborgs landsting hade egna bolag i sitt län. Älab hade linjenummer 200 till Ulricehamn,300 Göteborg-Mark-Kind, 400 med komfortbuss Borås-Horred,500 Borås-Trollhättan.600 Göteborg-Vänersborg,900 Tranemo-Falköping. Linje 104 var annars linjen Borås-Mark med "vanlig" buss. Linjen emellan Göteborg och Borås infördes i nov 1983 under linjenr 830 och juni 84 kom förlängningen till Norrköping. Älab införde nr 100 när de tog över linjen till Borås (830 kvar på andra destinationer).
Västra Götaland tog över och de samordnade en del. Dock inte linjenummer. Samma linjenr system finns men det förekommer dubbla nummersättningar. Dvs Västtrafik använder sig av linjenummer med ytterligare interna uppgifter. Jag hittade inte var denna finns fn.
Jag anser det inte alls svårt att se skillnader i linjenummer. Nu 13 dec ändrades linje 330 till 430 för att ej förväxla med linje Göteborg-Kungälv-Stenungsund.GL införde ju 7 jan 1990 genomgående bussar expressbussar. Jag minns från den tid jag åkte i Göteborg att folk (=resenärer) trodde att man kunde kliva på vid Korsvägen och komma till Kungälv. Jag tror att många lärde sig att man fick låta bli att åka. De resenärer som klev på en buss skyltad 300 och 330 lärde sig snart hur linjerna gick när man klev av vid Övattnet. (Hållplats efter en Ö i sjön. Denna Ö har en liten lekstuga.)
Linjenr i Göteborg enligt GLAB tiden 100 gemensam,200 till Öckerö,300 Kungälv-Tjörn-Stenungsund,400 Ale,500 Alingsås-Lerum,600 Härryda,700 Mölndal-Kungsbacka,800-900 hela övriga Bohuslän.
Detta är en förklaring till gemensamt linjenummersystem. Sedan om folk åker fel blir man ilsken på bussföraren, GLAB,samhället, regeringen,kungen.Efter ett tag lär sig de flesta hur man skall komma fram och hem. Ibland genom att hamna på fel hållplats. Se Skinners teori över hur man reagerar med erfarenhet. Ursäkta att jag blir långrandig.

danneh

Får väcka denna tråden lite, eftersom jag mailade Västtrafik angående linje 50 som stombuss/metrobuss.

Frågade om den fortfarande var en stombuss, eftersom den varken skyltas (i app eller online) eller målas som stombuss, och fick då svaret att den har fått dispens på att inte vara stombussmålad. Detta pga den skall göras om i 2023, där delen till Kallebäck skall tas av över av linje 18. I den vevan lär säkert andra änden av linjen bli en vanlig stadsbuss istället...

Måste ändå säga att jag är förvånad att Västtrafik var såpass öppna med planerna

S Svensson

Om jag nu minns rätt så tillkom linje 64 Kallebäck-NE platsen 1973 eller 74 i samband med stor linjeomläggning. Sedan gick något år och linje 64 kunde gå även Brunnsparken-Marklandsgatan. Linje 64 gjordes sedan om så den gick Kallebäck-Brunnsparken-Va Frölunda (Frölunda torg)
Jag skulle nog vilja påstå att en mycket vanlig trafikplaneringsåtgärd är att titta på linjer som går utifrån till centrum och ut igen. Med hjälp av enkät och
trafikräkning kan man se hur folk byter buss i centrum. Några personer som sysslat med detta kan bli chefer inom om,rådet. Vad som händer med nya bron över Göta Älv är att det blir fler linjer som går från Hisingen över älven och till olika förorter. Jag minns inte riktigt men jag tror att i juni 1997 gjordes en del linjer om och linje 24-240 blev 515 genom ihopkoppling av Partillelinje. Tyvärr misslyckdes detta och det första som sedan gjordes var att inrätta en Partillelinje med extrafordon med fd Stenungsunds Säffle. För att köra L Varholmen ända till Partilletorg gick nog bra ibland men Torslandavägen kan vara problematisk med köer och sedan en bro. Detta gäller även linje 51 som gick Tingstadstunneln -Skånegatan- Linneplatsen. Även här blir det försening. Och jag tror att en Kallebäcksförbindelse över nya bron är mycket bättre än en linje till Marklandsgatan eller Va Frölunda. Sedan lär det finnas en linje Kallebäck till Mölndal.
Även i Borås gjordes en trafikomläggning i mitten av 70 talet där bussar från  olika områden kopplades om vid Södra Torget.

Knallhatt

Citat från: danneh skrivet 01 februari 2021, 20:32:25 PM
Frågade om den fortfarande var en stombuss, eftersom den varken skyltas (i app eller online) eller målas som stombuss, och fick då svaret att den har fått dispens på att inte vara stombussmålad. Detta pga den skall göras om i 2023, där delen till Kallebäck skall tas av över av linje 18. I den vevan lär säkert andra änden av linjen bli en vanlig stadsbuss istället...

Måste ändå säga att jag är förvånad att Västtrafik var såpass öppna med planerna

Det var med i upphandlingsunderlaget för Göteborg, Mölndal & Partille (GMP) att det var två etapper på stombusspaketet. Första etappen var/är från december 2020 till juni 2023 där stombusspaketet omfattar linje  16, 50 och 58. Andra etappen är från juni 2023, då Hisingsavtalet/Svart Express löper ut.
Då får linje 58 delvis justerad körväg i Bergsjön och nytt nummer - linje 21. Linje 21 skall inte gå via Gärdsås, den trafiken upphandlas nu i centrum / Angeredsupphandlingen. 2023 läggs linje 50 ner, Frölundabenet kommer troligen ersättas med annan trafik i samband med Hisingsupphandlingen/Svart Express och nuvarande linje 18 och 19 förs över till Stombusspaketet. Från 2023 körs alltså linje 16, 18, 19 och 21 (fd. 58) i stombusspaketet. Linje 19 upphandlades med elbussar och linje 18 skall ha hybridledbussarna som nu går på linje 50.

Det var åtminstone planen i upphandlingen.....  ;)

Värt att notera är att det är Västtrafiks hybridledbussar som inte har stombussdesign, Transdev har fem egna hybridledbussar och dessa har fått stombussdesignen.


bussfoton (Dévanio)

Här kommer ett gäng frågor:

1. Kommer nuvarande hybridleder i 923xx-serien att lackas om till stombusslack 2023?

2. Vilka kommer köra linje 25 och 52?

3. Kommer linje 60 att räknas som en stombusslinje i framtiden?

4. Var inte tanken att stombusslackade 7130-7134 skulle flytta till Partille-depån och rulla på linje 58?

Erling.L

L25 o 52 ingår i hisings upphandlingen eller stombusspaket möjligen o om det e nu med city eller med hisingspaketet har jag inte kunnat utröna än
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus