SL:s sommartidtabeller tillgängliga på sl.se

Startat av virtual1, 01 juni 2012, 18:20:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!


SL:s tänk:
Linje 428 - 430: Ingarö - Farsta slott - Gustavsbergs C med ansl. till 474 mot Slussen.
Turer Ingarö - Brunn kallas för X eftersom det är byte där till en X linje mot Slussen.

Själv tycker jag att turerna som enbart går till Brunn kan slopa X:et alt. som du själv skriver fortsätta till Gustavsbergs C.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Citat från: Karsten skrivet 06 juni 2012, 16:36:01 PM
Nytt på Ingarö verkar vara att det går turer på 428 och 430 som endast går Eknäs/Björkvik-Brunn utan anslutning mot Stockholm.


finns sådana turer nu också, åtminstånde från förarhåll då anslutningar inte finns med på pappren, dock brukar de finnas en annan X linje som går samtidigt mot Slussen, men ibland missar man....

Karsten

Jo, men det är ju en miss i utskriften av körspecen. i de här fallen går det inget mot Stockholm på 30 minuter.

P.Ek

En dålig förbindelse finns mån-fredag under sommaren från Björkvik med linje 428 kl 19:32 till Brunn 19:58, där byte till 430 till Gustavsberg 20:14 och där byte till 474 till Slussen 20:43.

Två byten för att resa från Björkvik till Slussen... >:(

CR

Citat från: Karsten skrivet 06 juni 2012, 15:01:54 PM
I Nacka har trafiken längs Värmdövägen lagts om mellan linjerna 409,410,414 och 422. Dock har inte de turer på 413 som utgår från Slussen justerats, vilket innebär 15-minutershopp i 7½-minterstrafiken på några ställen. Åt andra hållet är det 409 som inte verkar ha anpassats efter de övriga linjerna vilket skapar 10-minutersluckor i morgonrusningen. Samma fenomen uppstår i trafiken från Brunn mot Slussen i morgonrusningen, bussarna klumpar ihop sig (avgår Brunn 07:40, 08:00, 08:06 och 08:12). Däremot har tidtabellerna förfinats grafiskt i N/V, framförallt samlingstabellerna är lättare att läsa.
Hur var det Keolis uttryckte det...........................

............... "Lokalt anpassad kollektivtrafik"........................

"Keolis Sverige erbjuder den kollektivtrafik som är bäst för våra resenärer"

"Keolis Sverige är marknadens första specialist......"

Specialist på urusel trafikplanering kanske?  :)

Karsten

Så hårt skulle jag inte vilja dra det. Utan att peka ut någon (jag vet faktiskt inte vem som planerar utbudet i N/V) så visar missar likt denna att det är brist på kunniga planerare med trafikbakgrund. Det behöver absolut inte betyda att den som planerar N/V inte är fullt kapabel för detta, men om bristen innebär att de bäst lämpade blir överbelastade blir resultatet lätt så här. Problemet är inte enbart Keolisrelaterat, hela kollektivtrafikbranchen lider av det här.

 

homer

Citat från: Karsten skrivet 06 juni 2012, 21:37:12 PM
Så hårt skulle jag inte vilja dra det. Utan att peka ut någon (jag vet faktiskt inte vem som planerar utbudet i N/V) så visar missar likt denna att det är brist på kunniga planerare med trafikbakgrund. Det behöver absolut inte betyda att den som planerar N/V inte är fullt kapabel för detta, men om bristen innebär att de bäst lämpade blir överbelastade blir resultatet lätt så här. Problemet är inte enbart Keolisrelaterat, hela kollektivtrafikbranchen lider av det här.



så kanske man skulle rekrytera internt som man gjorde förr i tiden, och inte plocka in nyutbildade akademiker som aldrig "varit ute i verkligheten"

Andy

Citat från: homer skrivet 06 juni 2012, 21:41:39 PM
så kanske man skulle rekrytera internt som man gjorde förr i tiden, och inte plocka in nyutbildade akademiker som aldrig "varit ute i verkligheten"
Man behöver nog kunskap från båda håll. En bussförare å ena sidan som jobbar sig uppåt saknar ofta perspektiv på forskning inom området och på teorin bakom planeringen. Något som behövs för att kunna utveckla verksamheten framåt. En akademiker från högskolan saknar å andra sidan ofta viktig känsla för det arbete som man sitter och planerar. Ofta besitter man inte heller någon vidare lokalkännedom. Om man dessutom gömmer sig på huvudkontoret för att skydda sig från kritik från förarna, tappar man ännu mer av kontakten med de som kommer använda ens produkt.

CR

Jag kanske skrev lite i taskigaste laget ovan om Keolis, det var inte illa menat.

Karsten, jag förstår vad du menar. Men jag kan inte hålla med om att planerare ska komma undan med "att jag är överbelastad" och därmed så skulle det vara helt okej att röja runt i ett fungerande tidtabellsupplägg och skapa pannkaka och oreda därför att man inte orkar hela vägen fram. Om en planerare är överbelastad, så är det rekomendabelt att avstå från förändringar i tidtabellerna mer än det absolut nödvändigaste och vänta till nästa år med "de stora tagen".

Det som presterats på Ingarö för i sommar är fullständigt oacceptabelt! Vem tusan är intresserad av att få åka en linjes delsträcka, ex Eknäs - Brunn, och sen stå där som ett fån utan anslutning vidare mot Gustavsberg - Stockholm? Jag ger mig f-n på att turen som saknar anslutning och släpper av sina passagerare i Brunn sen kommer att tomköra in till Slussen, det vore pricken över i. Och vad kommer den "överbelastade" planeraren att skylla på då om inte "att det är Hastus som har räknat fram de effektivaste omloppen".

Jag kan dock hålla med dig om att det numera rent allmänt verkar vara väldigt svårt att rekrytera goda trafikplanerare, något som alla bussbolag lider av. Många riktigt duktiga planerare har försvunnit bort från branschen de senaste åren och återväxten har, tyvärr får man väl säga, inte varit särskilt god. Det är väldigt olyckligt i en framtidsbransch som man ändå får räkna bussbraschen till.

JDS

Citat från: CR skrivet 07 juni 2012, 00:30:11 AM
Karsten, jag förstår vad du menar. Men jag kan inte hålla med om att planerare ska komma undan med "att jag är överbelastad" och därmed så skulle det vara helt okej att röja runt i ett fungerande tidtabellsupplägg och skapa pannkaka och oreda därför att man inte orkar hela vägen fram. Om en planerare är överbelastad, så är det rekomendabelt att avstå från förändringar i tidtabellerna mer än det absolut nödvändigaste och vänta till nästa år med "de stora tagen".

Det är väl just när man försöker att "bara göra det nödvändigaste" som det kan bli ganska konstigt. Ändrar du på en enda avgång i rusningen så kan det ju spräcka hela upplägget och så får du börja om från början. Jag jobbar inte med planering men jag törs nog ändå påstå att det inte direkt finns någon medelväg här, annat än i tursamma fall.

Marc

Ingarö verkar vara ett hett ämne...
En buss som slutar sin tjänst ute vid Brunn tomkör med stor sannolikhet bort från ön mot något av depåerna.
Ett förslag som jag har lagt fram några gånger är att nyttja hållplatsen Värmdö Marknad lite bättre. Denna ligger direkt vid motorvägen och är omringad av fina rondeller, där bussarna lätt kan göra en rundpall. 428-430X borde kunna angöra denna hpl. innan de ger sig av på motorvägen, omvägen blir 250m och man får en smidig anslutningshållplats för resande mot Värmdös kommuncentrum Gustavsberg med linje 474. Likaså borde en tur som slutar i Brunn kunna förlängas dit för anslutning mot Värmdö och Strockholm.

Marcus Li

Citat från: Karsten skrivet 06 juni 2012, 15:01:54 PM
I Nacka har trafiken längs Värmdövägen lagts om mellan linjerna 409,410,414 och 422. Dock har inte de turer på 413 som utgår från Slussen justerats, vilket innebär 15-minutershopp i 7½-minterstrafiken på några ställen. Åt andra hållet är det 409 som inte verkar ha anpassats efter de övriga linjerna vilket skapar 10-minutersluckor i morgonrusningen.

När jag söker på sl:s reseplanerare så är intervallet minst var 5:e minut till/från Slussen i morgonrusningen på Värmövägen. Under förmiddagen är det 7-8 min-intervall (inräknat linje 420)

Tyvärr stämmer dock aldrig samlingstabellerna med den "riktiga" tabellen. Har en tendens att falla bort en del avgångar och linjer har jag observerat.



Karsten

Citat från: Marcus Li skrivet 07 juni 2012, 08:14:40 AM
När jag söker på sl:s reseplanerare så är intervallet minst var 5:e minut till/från Slussen i morgonrusningen på Värmövägen. Under förmiddagen är det 7-8 min-intervall (inräknat linje 420)

Tyvärr stämmer dock aldrig samlingstabellerna med den "riktiga" tabellen. Har en tendens att falla bort en del avgångar och linjer har jag observerat.

Nej du, här stämmer tidtabellerna och reseplaneraren. Lucka i morgonrusningen (från Lillängen mot Slussen) 07:45-07:55 och 08:10-08:20, de två 409:orna från Ektorp 07:53 och 08:18 borde gå åtta minuter tidigare så skulle femminuterstrafik uppnås.

Samma sak med de tre 413 från Slussen 9:27,11:27 och 19:30. Dessa borde gå 7 minuter senare för att uppnå den jämna trafiken som är nödvändig på denna sträcka.

Citat från: Marc skrivet 07 juni 2012, 06:32:32 AM
Ett förslag som jag har lagt fram några gånger är att nyttja hållplatsen Värmdö Marknad lite bättre. Denna ligger direkt vid motorvägen och är omringad av fina rondeller, där bussarna lätt kan göra en rundpall. 428-430X borde kunna angöra denna hpl. innan de ger sig av på motorvägen, omvägen blir 250m och man får en smidig anslutningshållplats för resande mot Värmdös kommuncentrum Gustavsberg med linje 474. Likaså borde en tur som slutar i Brunn kunna förlängas dit för anslutning mot Värmdö och Strockholm.

Jo, det vore det absolut bästa. Detta skulle också kunna annonseras bättre i tidtabellerna så att snabbare resor uppenbarar sig även för dem som bara tittar i tidtabellen men aldrig åker (eftersom det tar sån tid att åka via Gustavsberg?). Jag tror det är viktigt att marknadsföra dessa resemöjligheter om man vill öka kollektivtrafikandelen.

I rättvisans namn ska vi väl låta 432-440 svänga upp till Värmdö marknad också va? ;)

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 06 juni 2012, 21:41:39 PM
så kanske man skulle rekrytera internt som man gjorde förr i tiden, och inte plocka in nyutbildade akademiker som aldrig "varit ute i verkligheten"

Sedan många år är det sällan en merit med gedigen trafikbakgrund, avancerade högskolestudier är däremot meriterande.

Frågan är vad som är bäst.

Omnilasse

Men nu är det ju också beroende på vad det står i avtalet. Det är ju ingen välgörenhet att bedriva kollektivtrafik. Turen på 428X, och 430X som inte har anslutning mot Stockholm i Brunn - får väl ses som istället för tomkörningar. Hade man istället just haft dem som tomkörningar hade ju folk klagat på att de inte gick till Brunn, när de ändå går tomma på sträckan dit...Nu kommer man ju ändå till Stockholm genom att byta från 467 till 474 till Slussen med ca 10-minuters fördröjning - vilket ju ändå är snabbare än om bussen gått via Gustavsberg. Säkerligen skulle inte tiden räcka till för att ha turen i trafik till Slussen med dimensionerat antal fordon (förare).

Håller dock med om att Ingaröbussarna - iaf utanför högtrafik - borde ha anslutning till 474 till/från Gustavsberg vid Värmdö Marknad. Låt 425X (trots det relativt lilla underlaget) gå även dagtid, förkorta då 422 till Gustavsbergs centrum (till Lugnet går ju redan 425 dagtid) och ta därmed bort 467 - förutom till Hästhagen på vardagar.