Efterlyser fakta gällande löneklasser i Bussavtalet <> Bussbranschavtalet

Startat av MrH, 28 maj 2011, 14:46:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

Hej,

Har någon koll på lönenivåerna/löneklasserna, vad de heter i resp. avtal och kan man hitta dem någonstans? Har googlat men hittar bara fakta från flera år tillbaka i tiden. Det jag egentligen söker är; om vi antar att en timanställd bussförare har 127,64 kr i timmen idag (Bussavtalet) och inom kort kommer att gå in i Bussbranschavtalet, vad blir den nya timlönen förutsatt att personen i fråga ligger kvar på "motsvarande" nivå med X antal års erfarenhet? Undrar även vad en månadslön i motsvarande klass ligger på baserat på 100% tjänst?

(Sedan kan det möjligen finnas lokala avvikelser vad gäller ev. tillägg m.m beroende på var man arbetar men det spelar mindre roll)

/MrH

Jan Nilsson


MrH

Förstod att det skulle komma en sådan kommentar  ;D , borde ha förtydligat mig från början men gör det nu.
Jag är alltså inte med i något fack och kommer inte heller att gå med. Jag och facket tycker helt enkelt för olika om saker och ting. Men det är en helt annan historia som dock inte platsar här.

Självklart kan jag ändå fråga den lokala representanten som jag personligen dock kommer väl överens med. Eller så kan jag fråga arbetsgivaren.

Men nu var jag alltså nyfiken om någon här ändå satt på fakta. Frågan är ju fri liksom.

/MrH

Jan Nilsson

Då bör du inte ta del av de lönehöjningar facket förhandlar fram.

MrH

Citat från: Jan  Nilsson skrivet 28 maj 2011, 16:53:36 PM
Då bör du inte ta del av de lönehöjningar facket förhandlar fram.

Visst, gärna för mig, jag hade mer än gärna förhandlat om min lön direkt med min arbetsgivare, men nu fungerar det ju inte så tyvärr utan jag ska få precis lika mycket i lön som den som skiter i att göra ett bra jobb, ser arbetsgivaren som sin största fiende och som sprider dålig stämning i fikarummet och bara klagar och klagar... det är ju det som är rättvisa.

MEN (!) Som jag skrev ovan, det är en helt annan historia och jag har mina skäl till att inte vara med. Jag har t.ex varit medlem tidigare men facket svek mig personligen en gång i tiden då jag vände mig till dem i förtroende och dagen efter visste depåchefen vad jag tagit upp med facket. Det är några år sedan nu och det finns ett stort antal andra skäl också men jag ser ingen vits med att debattera det HÄR då tråden gäller en specifik fråga som är av generell karaktär och jag får ändå svar förr eller senare. Detta blir mitt slutord i "vara med eller inte i facket"-frågan, vill andra debattera frågan så varsågod.

/MrH

Peter Elmheden

Citat från: Jan  Nilsson skrivet 28 maj 2011, 16:53:36 PM
Då bör du inte ta del av de lönehöjningar facket förhandlar fram.

Fast dina svar och gliringar är ju inte det han frågar efter så varför svarar du överhuvudtaget?

Aniara

Det korta enkla svaret blir 131:30 respektive 22 847:-, men sedan finns det ju en massa OM som kan förändra svaret.

MrH

Citat från: Aniara skrivet 28 maj 2011, 18:04:01 PM
Det korta enkla svaret blir 131:30 respektive 22 847:-, men sedan finns det ju en massa OM som kan förändra svaret.


Tack, det räcker alldeles utmärkt!

/MrH

Bussföraren

Citat från: MrH skrivet 28 maj 2011, 14:46:41 PM
Hej,

Har någon koll på lönenivåerna/löneklasserna, vad de heter i resp. avtal och kan man hitta dem någonstans? Har googlat men hittar bara fakta från flera år tillbaka i tiden. Det jag egentligen söker är; om vi antar att en timanställd bussförare har 127,64 kr i timmen idag (Bussavtalet) och inom kort kommer att gå in i Bussbranschavtalet, vad blir den nya timlönen förutsatt att personen i fråga ligger kvar på "motsvarande" nivå med X antal års erfarenhet? Undrar även vad en månadslön i motsvarande klass ligger på baserat på 100% tjänst?

(Sedan kan det möjligen finnas lokala avvikelser vad gäller ev. tillägg m.m beroende på var man arbetar men det spelar mindre roll)

/MrH

Bussavtalet?

Avses det rosa eller det blå?

Eller ett företag som bara har hängavtal??

MrH

Citat från: Bussföraren skrivet 28 maj 2011, 20:01:14 PM
Bussavtalet?

Avses det rosa eller det blå?

Eller ett företag som bara har hängavtal??

Oj, ingen aning!  :D Så insatt är jag inte och det framkommer inte heller. På anställningsavtalet finns "Bussavtalet" resp. "Bussbranschavtalet" resp "Annat" med rutor efter och det är det första som är ikryssat. Och Bussavtalet är ju det gamla avtalet som tecknades före 2003 och som lever kvar i gamla kontrakt tills dess att nya upphandlingar gjorts. I mitt fall är det bara några veckor kvar på gamla avtalet och snart går vi in i ett nytt efter att ny upphandling vunnits och då är det nya villkor som gäller. Men vilken färg det gamla avtalet har vet jag alltså inte.

/MrH


/Mr H 

Bussföraren

Citat från: MrH skrivet 28 maj 2011, 22:45:22 PM
Oj, ingen aning!  :D Så insatt är jag inte och det framkommer inte heller. På anställningsavtalet finns "Bussavtalet" resp. "Bussbranschavtalet" resp "Annat" med rutor efter och det är det första som är ikryssat. Och Bussavtalet är ju det gamla avtalet som tecknades före 2003 och som lever kvar i gamla kontrakt tills dess att nya upphandlingar gjorts. I mitt fall är det bara några veckor kvar på gamla avtalet och snart går vi in i ett nytt efter att ny upphandling vunnits och då är det nya villkor som gäller. Men vilken färg det gamla avtalet har vet jag alltså inte.

/MrH


/Mr H 

Rosa avtalet = gamla Swebus
Blå avtalet = gamla Linjebuss med avläggare och sedan övriga privatåkare som fått teckna avtal med kommunal (Åkare som tidigare haft avtal med Transport)

Idag finns bara ett ytterst fåtal företag/trafikområden med linjetrafik som kör på något av dessa.

I Sthlm är det väl bara Nobina som har det rosa avtalet sydväst och ost om stan några veckor till samt i gamla Skaraborg och Uppland.

Dessutom har ju KR ett antal områden med blå avtalet eller hängavtal till detta.

Klaverdörr

I princip borde väll kommunal igentligen bara ha avtal på stadstrafiken i Uppsala, Luleå och Skellefteå då dessa ägs av kommunen övriga avtal bör köras via Transport eller SEKO!
För mig är det otroligt att kommunal ändå har dessa områden i övriga Sverige men det är väll ett sätt att få in pengar på tyvärr.. Transport och SEKO bör väll bäst se till dessa områden!

yngrot

Enligt en överenskommelse för ett bra tag sen så har Kommunal ansvar för alla bussförare utom de som kör beställning.. sen kan man tycka vad man vill om det.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

preacher

Bussbranchavtalet som gäller nu fram till 31 Maj. Månadslön för 8 år eller mer i yrket har 23347:-
Uppdelat i timme beroende om man jobbar helger på 38.25 tim/ Vecka = 140,31/Tim Eller om det är 40 timmarsvecka 134,18/tim.

Till detta kommer ju då den nya löneökningen from 1 Juni

// Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

lil-sis

Citat från: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:47:36 AM
I princip borde väll kommunal igentligen bara ha avtal på stadstrafiken i Uppsala, Luleå och Skellefteå då dessa ägs av kommunen övriga avtal bör köras via Transport eller SEKO!
För mig är det otroligt att kommunal ändå har dessa områden i övriga Sverige men det är väll ett sätt att få in pengar på tyvärr.. Transport och SEKO bör väll bäst se till dessa områden!

Men vi har inte samma avtal som "privata" åkare (vi = Stadsbussarna i Uppsala).

Så det är ändå inte samma sak.

Och jag skulle också hellre ha transportavtalet :D