Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Intressant ur ett upphandlingspersektiv att man hindrar en entreprenör från båda områdena. Blir såklart enkelt om det finns olika vinnare i upphandlingarna men borde kunna tolkas som en otillåten begränsning också.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Maven

Intressant! SL:s tanke är förmodligen att de vill underlätta för något mindre bolag än de stora jättarna att slå sig in.
Frågan är om de kommer att mäkta med kraven på fordons-IT, fastighetsförvaltning och liknande som har ingått i de senaste upphandlingarna?

Peter Andersson

Mohlins Bussar vann upphandlingen av regionbusstrafiken i Hälsingland med trafikstart sommaren 2025. Se länken

https://www.bussmagasinet.se/2023/10/mohlins-bussar-vinner-i-halsingland/

MVH Peter
X-län

AO

Grattis Mohlins!
Är det känt vad det är för bussar man tänkt trafikera med? Är det el eller fortsatt diesel?

Peter Andersson

Nja jag vet att att Region Gävleborg har sagt att busstrafiken ska mer över på fossilfria bränslen. Man skulle kunna tänka sig el eller hybrid,men vi får se. De är inte lämpligt att köra el överallt heller. Personligen tror jag på en blandning mellan hybrid och miljövänlig disel

Hälsningar Peter
X-län

Sprinter

Citat från: AO skrivet 17 oktober 2023, 21:30:02 PMGrattis Mohlins!
Är det känt vad det är för bussar man tänkt trafikera med? Är det el eller fortsatt diesel?

Cirka 75 elbussar och resterande på gissningsvis HVO. Ytterområden med sämre infrastruktur för laddning får "vanliga" bussar samt ett okänt antal dubbeldäckare till dom större linjerna.

Enligt artikel i dom lokala tidningarna idag.

AO

Det blir väldigt spännande att se vad det blir för tillverkare av bussarna!

Om det är 75 elbussar som kommer trafikera Hälsingland innebär det att X-trafik från och med 2025 kommer ha 130 elbussar i sin trafik! Det motsvarar drygt 60% av alla bussar som är i trafik i länet.

Peter Andersson

#1942
Ja de blir spännande att se. Återstår även att se om de blir helt eldrivna eller hybrider
Vilka Bussar kan man tänka sig? Scania kan man kanske räkna ut? Jag vet att Robert som är VD
gillar mercedes och Setra

Hälsn Peter
X-län

AO

Jag tror nog att det åsyftas bussar som är helt eldrivna när det gäller de 75 elbussarna.

Ja många bussar de har idag kommer ju från Daimler så det är väl ingen skräll kanske, iaf inte när det gäller bussarna som är drivna på HVO. För Mercedes och Setra har väl inga klass II-bussar som är eldrivna?

Varför kan man räkna ut att det kan handla om Scania? :)


Peter Andersson

Scania har väl lagt ner tillverklingen av interlink samt intercity om jag inte har fel
kvar isåfall är att man skulle använda sig av Irizar eller andra bussar på K chassie
Men de är klart helt kört är de kanske inte  :)



Citat från: AO skrivet 18 oktober 2023, 23:30:08 PMJag tror nog att det åsyftas bussar som är helt eldrivna när det gäller de 75 elbussarna.

Ja många bussar de har idag kommer ju från Daimler så det är väl ingen skräll kanske, iaf inte när det gäller bussarna som är drivna på HVO. För Mercedes och Setra har väl inga klass II-bussar som är eldrivna?

Varför kan man räkna ut att det kan handla om Scania? :)

Sprinter

När det gäller helt eldrivna bussar för regional trafik så är väl utbudet väldigt begränsat. Dvs treaxlig lågentré. Finns det annat än BYD? Just nu iallafall..

Rättar mig själv och lägger till Solaris Urbino också. 😊

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Peter Andersson

Om jag inte minns helt fel har Scania presenterat nån elbuss för regiontrafik med
som är eldriven

Hälsn Peter
X-län

Fredrik Gelin

Ja, Scania har ett chassi, men ingen färdig bussmodell så man får köpa chassi och välja vilken kaross man sedan vill ha.

Om man skall ha kombinationen heleldrift, 15m boggi och lågentre är utbudet än så länge rätt begränsat (Scania, Solaris och BYD?)

Tvåaxliga 13,5m finns det däremot fler av.
Både VDL och Ebusco tillverkar sådana.
Med den längden finns även mer oprövade kort som Iveco att tillgå.

Sedan finns det ju fler Kineser än BYD som bygger bussar, men där har ju flera huvudmän markerat mot Kinas batteritillverkning generellt inklusive BYD vilket jag misstänker lämnar fältet öppet för Solaris som ju redan används i Gävle.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk