Betydelsen av nya E4 genom norra Uppland

Startat av Niklas Bygdestam, 07 september 2007, 18:33:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det är bara drygt en månad till nya E4 genom norra Uppland öppnas. Det är Sträckan mellan Björklinge och Mehedeby som öppnas och sedan blir det motorväg hela vägen från Gävle till bland annat Uppsala, Arlanda och Stockholm. Här i Uppsala har det skrivits en del om detta i Upsala Nya Tidning och där ser man detta som mycket betydelsefullt

Men vilken betydelse kommer den här vägen att få? Jag misstänker att de stora vinnarna borde vara orter som dels Gävle och Söderhamn men överhuvudtaget norra Uppland och södra Norrland

Kommer den här vägen innebära större förändringar i busstrafiken på sikt? Har hört om att det ska öppnas någon flygbusslinje från Sandviken via Gävle till Arlanda som inte gör uppehåll i Uppsala och helt kommer att gå på motorvägen. Finns det fler liknande planer?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Den absolut viktigaste betydelsen är väl att man räknar med färre olyckor..

/B

Ersa

Samt att restiderna förkortas avsevärt. Äntligen slipper man köra 292:an Tierp-Gimo-Harg och därefter väg 76 och 280 ner till mot Edsbro för att ta sig till Rimbo.
Visst, man kan köra 76:an hela vägen Gävle-Ununge för att där byta till 280 mot Rimbo, men den där norra delen av Roslagskusten är numera bara långtråkig. Man vill ju komma fram nån gång.

För de som fortsätter köra bil i Tierp välkomnar jag rondellen i den förr farliga korsningen 292/Uppsalavägen.

David M

Framförallt framstår E4 som ett allt bättre alternativ för den som vill ta sig mellan norra och södra Sverige framför att kuska förbi Stockholm igenom Mälardalen på olika riskvägar via städer som Enköping eller Västerås.  Innan motorvägsnätet var så utbyggt i Sverige fanns det flera likvärdiga alternativ om man skulle från Stockholm till t.ex. Malmö, men nu sen E6 och E4 är motorväg nästan hela vägen Malmö - Stockholm så är det väl inte så många som svänger av i Markaryd mot Hässleholm bara för att den vägen är någon mil  kortare eller åker av i Linköping mot Växjö därifrån till Malmö för att det är mindre trafik och kortare väg. Man kan ochså jämföra med sträckan Stockholm - Göteborg där det numera går mycket fortare att åka över Jönköping och Borås framför E20 trots att E20 innebär en kortare sträcka mellan städerna.


Men det du skrev om busstrafiken var rätt intressant, är det någon som har tidtabeller från ex Swedbus och kan jämföra dessa med motsvarande långfärdsbusslinjer år 1970/1980 eller liknande avlägsen tidsålder? Bara en sån sak som att det numera (nästan) är motorväg mellan Helsingborg - Jönköping borde ge utslag i busstidtabellerna. Hur mycket tjänade expressbussarna på att E4 blev motorväg mellan Skåne och Småland?

RoTe

Jag säger bara ÄNTLIGEN! Äntligen kan man svänga vänster ut på E4 genom Björklinge...
Nåja, efter den 16:e oktober i alla fall...
Vi som bor här är ganska duktiga på att köra kamikaze ut i trafiken, ska bli skönt att slippa det.
Det har ju varit så illa här att brandmän knappt kommer till stationen när dom bor på fel sida av E4.

En nackdel är ju att huspriserna stigit skyhögt åt skogen... i skogen i norra uppland. Det är SKIT för oss unga som försöker slå oss till ro i en villa. Runt Uppsala kostar allt över två miljoner men snart kommer även husen på landet närma sig två miljoner vilket är skit. Stockholmssyndromet har nått glesbygden.
Nyss ville inte en människa bo i Månkarbo t.ex. en liten skithåla enbart känd för sin grill och E4 som går i 50km/h genom byn. Nu byggs det nya hus som aldrig förr och huspriserna går spikrakt uppåt.

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 07 september 2007, 22:34:04 PM
Framförallt framstår E4 som ett allt bättre alternativ för den som vill ta sig mellan norra och södra Sverige framför att kuska förbi Stockholm igenom Mälardalen på olika riskvägar via städer som Enköping eller Västerås.  Innan motorvägsnätet var så utbyggt i Sverige fanns det flera likvärdiga alternativ om man skulle från Stockholm till t.ex. Malmö, men nu sen E6 och E4 är motorväg nästan hela vägen Malmö - Stockholm så är det väl inte så många som svänger av i Markaryd mot Hässleholm bara för att den vägen är någon mil  kortare eller åker av i Linköping mot Växjö därifrån till Malmö för att det är mindre trafik och kortare väg. Man kan ochså jämföra med sträckan Stockholm - Göteborg där det numera går mycket fortare att åka över Jönköping och Borås framför E20 trots att E20 innebär en kortare sträcka mellan städerna.


Men det du skrev om busstrafiken var rätt intressant, är det någon som har tidtabeller från ex Swedbus och kan jämföra dessa med motsvarande långfärdsbusslinjer år 1970/1980 eller liknande avlägsen tidsålder? Bara en sån sak som att det numera (nästan) är motorväg mellan Helsingborg - Jönköping borde ge utslag i busstidtabellerna. Hur mycket tjänade expressbussarna på att E4 blev motorväg mellan Skåne och Småland?



Den här effekten har man sett sedan en tid även i Uppsala. Förr var det mycket vanligt att folk som skulle antingen till Norrköping eller längre söderut körde via Enköping, Strängnäs, Malmköping och Katrineholm. Idag är detta inte alls lika vanligt. Många kör istället på E4 hela vägen eftersom det blir motorväg hela vägen och upplevs gå mycket smidigare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 08 september 2007, 04:35:38 AM
Jag säger bara ÄNTLIGEN! Äntligen kan man svänga vänster ut på E4 genom Björklinge...
Nåja, efter den 16:e oktober i alla fall...
Vi som bor här är ganska duktiga på att köra kamikaze ut i trafiken, ska bli skönt att slippa det.
Det har ju varit så illa här att brandmän knappt kommer till stationen när dom bor på fel sida av E4.

En nackdel är ju att huspriserna stigit skyhögt åt skogen... i skogen i norra uppland. Det är SKIT för oss unga som försöker slå oss till ro i en villa. Runt Uppsala kostar allt över två miljoner men snart kommer även husen på landet närma sig två miljoner vilket är skit. Stockholmssyndromet har nått glesbygden.
Nyss ville inte en människa bo i Månkarbo t.ex. en liten skithåla enbart känd för sin grill och E4 som går i 50km/h genom byn. Nu byggs det nya hus som aldrig förr och huspriserna går spikrakt uppåt.



Det är väl med lite blandade känslor man ser den här utvecklingen av orterna i Norduppland. Det har skett en utveckling där de senaste åren och de allra sista åren har den dessutom gått snabbare. Förr i tiden var Norduppland ett bortglömt hörn av Uppland. Den bättre vägstandarden på E4 tog slut i Uppsala och fortsatte som en sämre väg norrut. Nästan inga tågförbindelser fanns heller i Norduppland. Tågen mellan Uppsala och Gävle gick oftast utan uppehåll mellan de större orterna och enbart ett fåtal tåg stannade i Tierp men de var inte alls många. Med undantag för Tierp var samtliga övriga stationer mellan Uppsala och Gävle nedlagda

Men något har hänt i Norduppland. Upptågen inleddes i början av 1990-talet i lite blygsam omfattning men detta har på senare år utökats mycket kraftigt. Motorvägen är redan förlängd till Björklinge och går bland annat vid Storvreta. Orter som Tobo, Vattholma, Öbyhus och övriga småorter har åter tågförbindelser. Storvreta och Vattholma är exempel på orter med idag utmärkta pendlingsmöjligheter med både ny motorväg och järnväg. Mehedeby är ett annat exempel som ny återfått sin station och snart även har sin nya motorväg. Här kommer det att finnas många nya möjligheter

Jag tror att tidigare insomnade orter i Norduppland nu vaknar upp ordentligt. Det har plötsligt blivit populärt att flytta in i dessa orter tack vare nya kommunikationer. Det tråkiga är däremot just huspriser. Stiger de så blir det allt fler höginkomstagare som flyttar dit. Det innebär färre låginkomsttagare och därmed en segregering och det är en tråkig utveckling. En annan risk på sikt är att chrmen med Norduppland på sikt kan försvinna. Norduppland har varit en lantligare del av Uppland och den charmen kanske på sikt riskerar att försvinna. Så det finns nog både positiva och negativa saker i utvecklingen

Men i helhet så tror jag att Norduppland är en vinnare och att det vaknar upp allt mer där. Norduppland kommer nog också att utgöra et gränsland till södra Norrland och kommer nog att vinna på det med
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Öht måste jag erkänna att jag tycker Uppland exkl södra delarna kring Stockholm och Uppsala är en av de tråkigaste delarna av Sverige. Platt landskap med sågott som obefintliga höjdskillnader, tätorter utan några särskilda särmärken för de olika orterna som utgör gamla bruksorter eller jordbrukscentra, blåsiga trista slätter inramade av gran/tallskog planterad från 1800-talet och framåt med snörrät linjeprecision som skulle gjort en diktator glad.


Men visst, jag tror nog att "upptäckter" av områden i södra Norrland kommer göras av semesterhägrande stadsbor som får lättare att ta sig till Norrland. Skärgården mellan Gästrikland och Hälsingland är otroligt vacker med huspriser långt under de man finner på Österlen och inte så farligt långt från Stockholm. Vill man köpa ett hus som kostar lika mycket som en ny bil får man vända sig till Småland, Bergslagen eller övre Norrland i fortsättningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 08 september 2007, 15:07:24 PM
Öht måste jag erkänna att jag tycker Uppland exkl södra delarna kring Stockholm och Uppsala är en av de tråkigaste delarna av Sverige. Platt landskap med sågott som obefintliga höjdskillnader, tätorter utan några särskilda särmärken för de olika orterna som utgör gamla bruksorter eller jordbrukscentra, blåsiga trista slätter inramade av gran/tallskog planterad från 1800-talet och framåt med snörrät linjeprecision som skulle gjort en diktator glad.




Det känns inte riktigt som om du har sett hela Uppland när du beskriver det så. Det känns mest som om du bara har sett vissa enstaka delar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Nä, jag har inte sett varje kvadratmeter Uppland. Det är möjligt att om man står i en viss vinkel vid punkt X y kilometer från Tierp att man kan få ett bildunderskönt sceneri. Men jag anser mig ha sett tillräckligt av landskapet för att inte vilja planera in en semester dit p.g.a. den fina naturens skull. Då åker jag hellre till Småland som jag dessutom känner bättre och där det finns exakt samma typ av landskap fast vad jag finner är vackrare än merparten av Uppland på grund av bland annat större variation i höjdskillnader m.m. i naturen som jag gillar. På så vis tycker jag nya E4 är positivt, för då kan jag och min bil blåsa på snabbare igenom ett fantasilöst tråkigt landskap  (jmfr E4 söder om Jönköping).

JB

Citat från: David M skrivet 08 september 2007, 23:12:33 PM
Nä, jag har inte sett varje kvadratmeter Uppland. Det är möjligt att om man står i en viss vinkel vid punkt X y kilometer från Tierp att man kan få ett bildunderskönt sceneri. Men jag anser mig ha sett tillräckligt av landskapet för att inte vilja planera in en semester dit p.g.a. den fina naturens skull.

Uppland har sina tråkiga sidor. Måste erkänna att Tierp inte är världens vackraste ort. Men det finns oerhört vackra delar av Uppland också. Roslagen till exempel. Norra Uppland längs dalälven är inte heller helt fel. Personligen tycker jag mycket om slätten norr Månkarbo. Får man fråga vilka delar av Uppland du besökt?

/Jonas


Niklas Bygdestam

Citat från: JB skrivet 09 september 2007, 14:09:09 PM
Uppland har sina tråkiga sidor. Måste erkänna att Tierp inte är världens vackraste ort. Men det finns oerhört vackra delar av Uppland också. Roslagen till exempel. Norra Uppland längs dalälven är inte heller helt fel. Personligen tycker jag mycket om slätten norr Månkarbo. Får man fråga vilka delar av Uppland du besökt?

/Jonas




Alla landskap har sina tråkiga sidor. Tycker inte Uppland avviker med detta i jämförelse med andra. Sedan beror det på var i landskapet man befinner sig. Jag har sett delar av t ex Skåne, Dalarna, Östergötland och Småland som jag tycker är urtrista. Personligen tycker jag att Skåne i omgivningarna runt Malmö tillhör de tråkigare delarna av Sverige, men det är min åsikt så klart

Jag kan föresten rekomendera att åka längs med museijärnvägen från Uppsala mot Länna och Almunge. Där får man uppleva en del av Uppland som är riktigt vacker
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Jaja, jag erkänner att jag drog ner diskussionen till en subjektiv debatt. Men samtidigt har det visat sig att det är viktigt att tänka på vägestetik. Inte minst Vägverket hade fram tills för drygt tio år sedan inställningen "skitsamma hur det ser ut runtomkring vägen, det viktiga är att vägen är bred och säker". Men efter att E4 var färdig som motorväg mellan Jönköping - Värnamo 1994 ökade olyckorna i rask takt på den nya vägen. Orsak: Folk somnade bakom ratten. Landskapet man körde igenom var så j-vla tråkigt eftersom vägen bara gick rakt fram och landskapsscenerierna inte förändrades på över en timme. Än värre blev det när motorvägen förbi Tånnö var klar, här drog man vägen rakt igenom en skog mellan två sjöar istället för att utnyttja läget och ge bilisterna chans till sjöutblickar över någon av sjöarna som ligger bara någon kilometer från den nya vägen plus att vägen sen anslöts till en motortrafikled som inte alls var så bred eller tillät omkörningar på samma sätt. Tur att man inte byggt om Södra Stambanan till landsväg, vågar knappt tänka på hur många som skulle sövas ned bakom ratten söder om Nässjö...


Nu har jag inte åkt på den nya E4 (det har väl ingen norr om Björklinge förresten) så det skall bli spännande att se hur Vägverket har gjort där. Men av de större landsvägarna i Uppland jag färdats på, som länsväg 292, 288 och vägen till Hallstavik från 288 norr om Uppsala är spikraka, resultatet av AK-arbeten från 1930-talet eller senare tids vägarbeten är min spontana gissning. De senaste hundra åren har vägarna alltmer dragits bort från gårdsbebyggelser, byar och sjöar av miljö/buller/ekonomiska skäl. Det har dessvärre även lett till ett vägbyggande som resulterat i moderna, breda men samtidigt tråkiga vägar och det gäller inte bara Uppland men jag tycker det verkar mer utpräglat där p.g.a. att landskapet är så platt att man kunnat bygga så rakt som man har velat, lite tillspetsat sagt.

JB

Citat från: David M skrivet 09 september 2007, 17:09:30 PM
Inte minst Vägverket hade fram tills för drygt tio år sedan inställningen "skitsamma hur det ser ut runtomkring vägen, det viktiga är att vägen är bred och säker". Men efter att E4 var färdig som motorväg mellan Jönköping - Värnamo 1994 ökade olyckorna i rask takt på den nya vägen. Orsak: Folk somnade bakom ratten. Landskapet man körde igenom var så j-vla tråkigt eftersom vägen bara gick rakt fram och landskapsscenerierna inte förändrades på över en timme.

Instämmer. Tråkiga vägar orsakar alldeles för många olyckor. Just E4 söder om Jönköping är onekligen ett praktexempel.

Citat från: David M skrivet 09 september 2007, 17:09:30 PM
Nu har jag inte åkt på den nya E4 (det har väl ingen norr om Björklinge förresten) så det skall bli spännande att se hur Vägverket har gjort där. Men av de större landsvägarna i Uppland jag färdats på, som länsväg 292, 288 och vägen till Hallstavik från 288 norr om Uppsala är spikraka, resultatet av AK-arbeten från 1930-talet eller senare tids vägarbeten är min spontana gissning. De senaste hundra åren har vägarna alltmer dragits bort från gårdsbebyggelser, byar och sjöar av miljö/buller/ekonomiska skäl. Det har dessvärre även lett till ett vägbyggande som resulterat i moderna, breda men samtidigt tråkiga vägar och det gäller inte bara Uppland men jag tycker det verkar mer utpräglat där p.g.a. att landskapet är så platt att man kunnat bygga så rakt som man har velat, lite tillspetsat sagt.

Förbi Uppsala är nya E4 delvis nedgrävd (för att minska bullret gissar jag, den går bitvis väldigt nära bebyggelse) och således rätt trist. Men norr om Fullerö finns en riktigt trevlig bit. Det är det jag kommer ihåg (har bara åkt den öppnade delen en gång). Vad vägarnas rakhet består i vet jag inte. Men det sägs att drottning Kristina bestämde att alla infarter till Uppsala (som i praktiken, tillsammans med Stockholm, fungerade som huvudstad på 1600-talet) skulle vara raka och drog ett antal linjer på en karta som vägbyggarna sedan byggde vägar efter. Det bästa exemplet är gamla E4/Svartbäcksgatan som går spikrakt från centrala Uppsala till Björklinge. De små böjar den gör på vägen till Björklinge sägs vara resultatet av drottning Kristinas fingrar. Att vägar längre bort från Uppsala är så raka beror nog på att det var relativt enkelt att bygga vägarna rakt då det saknas stora höjdskillnader och marken är relativt homogen. Väg 77 är dock allt annan än rak. Speciellt mellan Rimbo och Finsta. Så en tur på den kan rekommenderas om man gillar krokiga vägar.

/Jonas

Anders Noren

Jag tror inte att Norduppland kommer att förändras särskilt av nya E4. En motorväg gör inte ett landskap och orterna längs 76:an berörs ju inte alls. Störst betydelse har naturligtvis vägen för stråket Uppsala-Tierp där det kanske, någon gång i framtiden, kommer att hända att folk vågar säga att de bor i Månkarbo eller Tierp. (Det har hänt flera gånger att jag fått onda ögat av folk när jag "avslöjat" att de faktiskt inte kommer från i Uppsala...)

För Gävles - fast där bor jag ju inte längre - del så kommer nog expressbussarna få ett litet uppsving i och med att restiden till Stockholm kapas med 30-60 minuter. Tågen går ju välbesatta och linjen är en av SJ:s lönsammaste. Och så ryktas det om en flygbusslinje till Arlanda, vad nu meningen med det vore eftersom Upptåget redan går dit.

För trafiksituationen på Essingeleden är den nya vägen nog inte särskilt bra. Ju fler som väljer omvägen genom Stockholm desto trögare trafik och desto långsammare...

Anders