Ikarus på linje 47

Startat av Greger Larsson, 02 maj 2016, 20:27:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Näshulta Omnibus BR111M/Ikarus inhyrd av SL:


Staffan Sävenfjord

Den här bussen gick ett tag lackerad i oxblodsrött, alltså samma färg som SL använde även om den saknade vita dekorband. Enligt uppgift tillhörde den då Club Continental. Skulle alltså ha sålts vidare till Näshulta Omnibus nr 11. Därefter blev den SLT 171. Dessa tre har enligt SBH varit ägare till den och i den kronologiska ordning jag skrivit.

Bild på bussen i "SL-utförande" finns i boken "Alla våra bussar".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Var det inte en demovagn för Sundema först?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 maj 2016, 21:45:08 PM
Var det inte en demovagn för Sundema först?

Demovagn eller spekulation vet jag inte. Men det dröjde innan Sundema, som var generalagent för Ikarus, sålde den. Och då antagligen till Club Continental, som köpte den för att köra åt SL som då hade problem med brist på förare. På den tiden fick man inte bara hyra in en förare utan det krävdes buss och förare även om det var fullt av bussar i det egna garaget.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 maj 2016, 22:22:37 PM
Demovagn eller spekulation vet jag inte. Men det dröjde innan Sundema, som var generalagent för Ikarus, sålde den. Och då antagligen till Club Continental, som köpte den för att köra åt SL som då hade problem med brist på förare. På den tiden fick man inte bara hyra in en förare utan det krävdes buss och förare även om det var fullt av bussar i det egna garaget.


Skulle inte förvåna mig om Sundema gärna velat haft en större order på innerstadsbussar till SL. Då var det ju listigt att visa upp en oxblodsröd sådan. Eller var den röd från början? Något i bakhuvudet säger att den var blå?

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 maj 2016, 20:27:13 PM
Näshulta Omnibus BR111M/Ikarus inhyrd av SL:




Vilket år är den ifrån? Trots att den är så pass lik en Scania CR 112 på utsidan så verkar den tillverkad några år innan dessa hade börjat komma.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 maj 2016, 06:12:07 AM

Vilket år är den ifrån? Trots att den är så pass lik en Scania CR 112 på utsidan så verkar den tillverkad några år innan dessa hade börjat komma.

Enligt mina noteringar är den från 1975, vilket också stämmer bra överens med chassinumret 542882. Första CR112-orna kom 1976 som demo-vagnar och första till kund 1978. Så likheten mellan Ikarusen och CR112 är nog mer en slump. Ikarus kan inte gärna ha känt till hur CR112 skulle komma att se ut och jag tror inte Scania tittade på Ikarus när de bestämde designen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 maj 2016, 07:25:31 AM
Enligt mina noteringar är den från 1975, vilket också stämmer bra överens med chassinumret 542882. Första CR112-orna kom 1976 som demo-vagnar och första till kund 1978. Så likheten mellan Ikarusen och CR112 är nog mer en slump. Ikarus kan inte gärna ha känt till hur CR112 skulle komma att se ut och jag tror inte Scania tittade på Ikarus när de bestämde designen.

Den där designen var populär på kontinenten, bl a Mercedes och MAN hade det fyrkantiga utseendet. Så varken Ikarus eller Scania har sneglat på varandra.

Gunnar D

Se även denna tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,51402.msg373386.html#msg373386

Även sommaren 1977 syntes den köra för SL på linje 47.

/Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 maj 2016, 08:18:06 AM
Den där designen var populär på kontinenten, bl a Mercedes och MAN hade det fyrkantiga utseendet. Så varken Ikarus eller Scania har sneglat på varandra.


Det var den dåtida tyska VöV-standarden som stod som förebild. Och Ikarus byggde visst dessa bussar i huvudsak för att exportera till dåvarande Västtyskland, men en och annan hamnade alltså även i Sverige. Det lustiga är att jag inte sett några Ikarus med detta utseende i Ungern. Frågan är alltså om Ikarus ens levererade bussar av denna modell för den egna marknaden?

Scania CR 112 var alltså också anpassning efter samma tyska så kallade VöV-standard. Vad jag däremot aldrig blivit klok på är om Scania blev tvungna att bygga bussarna så för att kunna fortsätta sälja bussar? Eller om man bara tyckte att CR 111 hade fått ett omodernt utseende och därför formade CR 112 med detta utseende för att ge bussen ett modernt utseende? Och att de då gick efter dåtida tysk VöV-standard mest berodde på att man helt enkelt bara gick efter ett dåtida mode i formgivningar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 maj 2016, 17:01:11 PM

Det var den dåtida tyska VöV-standarden som stod som förebild. Och Ikarus byggde visst dessa bussar i huvudsak för att exportera till dåvarande Västtyskland, men en och annan hamnade alltså även i Sverige. Det lustiga är att jag inte sett några Ikarus med detta utseende i Ungern. Frågan är alltså om Ikarus ens levererade bussar av denna modell för den egna marknaden?

Scania CR 112 var alltså också anpassning efter samma tyska så kallade VöV-standard. Vad jag däremot aldrig blivit klok på är om Scania blev tvungna att bygga bussarna så för att kunna fortsätta sälja bussar? Eller om man bara tyckte att CR 111 hade fått ett omodernt utseende och därför formade CR 112 med detta utseende för att ge bussen ett modernt utseende? Och att de då gick efter dåtida tysk VöV-standard mest berodde på att man helt enkelt bara gick efter ett dåtida mode i formgivningar?



Man måste följa sin tid om man ska kunna sälja något. CR111 var en 60-talskonstruktion i grunden, och det gick t ex inte att få den med en dörr bakom bakaxeln.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 maj 2016, 21:02:50 PM


Man måste följa sin tid om man ska kunna sälja något. CR111 var en 60-talskonstruktion i grunden, och det gick t ex inte att få den med en dörr bakom bakaxeln.


Ja Scania 111 är ju egentligen bara en modifierad CR 76. Och likheterna är ju väldigt tydliga. Jag har dessemellan fått nöjet att jämföra en väldigt tidig CR 76 med en av de allra sista Scania 111 som byggts. För ibland kör jag Uppsala 212 som är ett tidigt exemplar och ibland kör jag SL-bussen 5424 som är en av de allra sista CR 111. Det skiljer sig faktiskt 12 år mellan dessa bussar. Uppsalabussen 212 är tillverkad 1966 och levererades och 1966 till Uppsala. Den fick dock vänta till 3 september 1967 innan den sattes i drift i samband med högertrafiksomläggningen, men det är en annan sak. SL-bussen 5424 är från 1978.

Trots att man märker att SL-bussen från 1978 faktiskt är modernare på olika sätt så är det ingen tvekan om släktskapet. Utvändigt nästan samma kaross, men med lite ändrat bakparti bara. Förarplatsen känns lite uppdaterad med färre bakelitknappar, lite mera plast, knappar i lite modernare snitt, en annan färgskala på instrumenteringen. Men ändå ser man att det i grund och botten är samma instrumentbräda och samma förarplats.

Så jag misstänker att när den sista Scania 111 levererades 1978 så var det säkert en rätt omodern buss. Och det där med dörrarna att man inte kunde få en dör bakom bakaxeln blev kanske mer och mer ett problem för att sälja dessa bussar.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

På tal om Scania BR 111M Ikarus fanns ett antal sådana i Norrköping.

Mvh Peter Ö