Äldsta första Turist buss ??

Startat av Tommy, 02 juni 2015, 13:47:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy

 Läser I dagens Hallands Nyheter (HN)  2 juni 2015.  ;)
citat:  Bussarnas regalskeppet Vasa.. Buss N200 byggt på Volvo chassi
          Kaross byggt av Skeningeverken våren :1948 slut citat

Staffan Sävenfjord

Äldsta turistbussen är det knappast men det var i alla fall en buss som för sin tid var mycket välutrustad för turistresor. Möjligen kan den betecknas som första föregångare till dagens turistbussar.

Artikeln är bara läsbar på nätet för prenumeranter men det finns massor med annat om denna buss.

http://turistbussn200.se/

http://turistbussn200.blogspot.com/

http://savenfjord.blogspot.se/search/label/N200



Bussen kommer att kunna ses live vid Skänninge motormässa nu på lördag, den 6 juni.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Skulle väl framhålla de amerikanska Aerocoach långfärdsbussarna som Linjebuss köpte kort efter kriget som betydligt modernare och dessutom tidigare.

BengaB40

Hej! Det är ju så härligt så man nästan dör när man läser och får se bilder av buss-pärlan N200! Ännu vid liv kom jag att fundera på en sak: Gjordes det långväga turistresor med buss på kontinenten innan WW2 bröt ut? Att LB och SJ var tidigt ute efteråt med Scania B22:or, Volvo B41:or och LV290-trailers har ju diskuterats tidigare här på forumet, det minns nog de flesta, men hur var det på 30-talet? Undrar BengaB40

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juni 2015, 14:06:06 PM
Äldsta turistbussen är det knappast men det var i alla fall en buss som för sin tid var mycket välutrustad för turistresor. Möjligen kan den betecknas som första föregångare till dagens turistbussar.

Artikeln är bara läsbar på nätet för prenumeranter men det finns massor med annat om denna buss.

http://turistbussn200.se/

http://turistbussn200.blogspot.com/

http://savenfjord.blogspot.se/search/label/N200



Bussen kommer att kunna ses live vid Skänninge motormässa nu på lördag, den 6 juni.


Underbar buss! Och så roligt att den tas om hand så fint! :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svempa

Jag brukar se Linjebuss:s semitrailerbussar som drog igång trafiken i Europa efter kriget 1946 som Sveriges första riktiga Turistbussar. Av dessa finns mig veterligt endast en dragbil bevarad. Det sista släpet slopades för skrot av Svenska Spårvägssälskapet 1977. Rätta mig om något av detta inte sämmer.

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 11 juni 2015, 09:55:36 AM
Jag brukar se Linjebuss:s semitrailerbussar som drog igång trafiken i Europa efter kriget 1946 som Sveriges första riktiga Turistbussar. Av dessa finns mig veterligt endast en dragbil bevarad. Det sista släpet slopades för skrot av Svenska Spårvägssälskapet 1977. Rätta mig om något av detta inte sämmer.

Det beror väl hur man definierar "turistbuss". Det fanns sådana redan på 30-talet som var avsedda för längre resor med mera komfort, även om de inte var utrustade med kylskåp och toa, vilket f ö inte Linjebuss semitrailers heller hade. T ex hade Trafik AB Stockholm -Kvarnholmen luxuösa turistbussar på sin tid, dessa gick ofta på abonnemang åt Konsum.
Beträffande semitrailerbussen som nämns ovan finns den på en skrot utanför Nyköping. Släpet är i ett miserabelt skick med nedsjunket tak men dragbilen var någorlunda hel fortfarande. (för ca 10 år sedan iaf)

bilomnibussen

En sak som ökade möjligheterna till mera långväga resor inom landet var när fartgränsen höjdes till 30 km/tim 1930. Eller var det 40 km/tim? Redan i slutet av 20-talet fanns s k turistvagnar i form av sedanbussar med hela soffor och dörrar som på en bil, samt ibland avskild rökkupé längst bak. Med sådana företogs åtskilliga "lustresor".
Mvh Jan G