CR76 på linje 12B

Startat av Hasse L, 03 mars 2014, 09:00:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Petersson

Hur längre rullade Kässbohrer-Setra SG219SL i Helsingborg innan dom togs bort i trafiken?
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Niklas Bygdestam

Ja det var kul det där med att bakdörrarna öppnades inåt. Det var speciellt för just Helsingborg. Senare ändrade man så man steg in i fram även i Helsingborg som man gör i andra städer. Då var det ett antal Scania CR 111 som fick dörrarna utbytta. Därför hade Helsingborg på senare tid Scania CR 111 med bladdörrar. Det såg riktigt fint ut :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hasse L

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 05 mars 2014, 10:24:55 AM
Det var bara 102 (135) av CR76:orna som fick den nya lacken. Däremot lackades CR111:orna (181-184) om, det kan vara de som avses med 4?

Alla B58:or från 1976 (185-190) fick nya lacken och även de från 1979-80 (171-180).

Av resterande Volvo fick 211, 214-216, 219, 221 den den nya lacken.

Sista bussen i spårvägsblått försvann runt 1995, kan ha varit så sent som 96.
Tack för alla dessa uppgifter!

Jag drog den förhastade slutsatsen att alla fyra CR76 som skulle komma att behållas så länge också målades om i samband med någon revision.
(Ju unikare bild desto nöjdare fotograf.)