scania cr112 automat 81a växlar ej HJÄLP!

Startat av Torbjörn, 18 juni 2012, 14:31:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Torbjörn

hejsan ny på forumet här och söker eran expertis angående växellådan på min Scania cr112 automat.
det är den med en enkel vred knapp på instrumenteringen för neutral back och drive.
den går iväg som den ska upp till ca 60kmH och lägger då i sista växeln men den kan kliva ner till föregående lika fort som den klev upp och sen kan den fungera precis som den ska i en halv timme på landsväg och rätt vad det är vid ca 85kmH tappar den all ork och har då gått ner en växel, ligger då i 60 i ca 10 min och då kliver nästa växel och ur några gånger och färden hem sista 2 timmarna blir i ca 60kmH utan att den ens försöker växla upp till sista växeln...
skulle va väldigt tacksam för tips och råd på vad och hur det kan vara som är fel......
Motorn är en DS 11 Turbo (203 häst tror jag?) och lådan tror jag är en 2-stegad GAV 764?? men inte alls säker

MVH Torbjörn

Björn Forslund

GAV 764 är tvåstegs, men som du skriver låter det som om det finns fler växlar än två, särskilt om du kör i 60 km/h på den lägre växeln, så det är kanske en GAV 762 med fyra växlar? Även ZF lådor finns.
Har du kollat oljan i lådan? Hade en buss där lådan vägrade växla upp om oljan blev för varm.

Peter Wallentin

Det är bara att konstatera att man glömmer fort och just nu har jag inte tillgång till några verkstadshandböcker. Men jag håller med att första steget är att kolla oljan för annars blir den lätt för varm och då blir det också fel. Nu har jag inte meckat några CR112 men däremot en hel del TGB 30/40 från Försvaret och de har den automatiska växellådan GA763 som säkert är lite lik om än med lite tillägg för terrängkörning.
På GA763 hade jag ofta fel på frekvensgivaren eller som den kallades först "magnetgivare". När givaren blev för varm då uteblev impulsen/signalen från givaren och då växlade alltid lådan omotiverat ned.
Var ganska lätt att felsöka på verkstaden då vi hade både Scanias och en egen byggd testlåda för att se att magnetventiler, givare, styrenhet och allt annat fungerade som det skulle. Det var också ofta fel på den elektriska styrenheten som när den var trasig kunde ge alla möjliga fel.
Men det finns säkert någon här på forumet som har mer konkreta erfarenheter vad som brukade gå sönder på CR112 och dess växellådor.

Torbjörn

ska kolla oljan så fort som möjligt då det ofta kan vara den.
har även nu ikväll hört att det skulle kunna vara något relä som ska tas bort el sättas dit på detta linjebussar just för att dom inte skulle gå för fort inne i stan.... och just nu när man kör bussen käns det nästan som något "el fel"

Torbjörn

vart sitter dom här magnet ventilerna? har sett 3st el kontakter på lådan som sitter i anslutning till till varsitt metalrör som ser ut att gå in i något typ ventilhus kanske?
om oljan blir för varm kan den då missa växlingen? ingen oljekylare på dessa lådor?
någon elbox som styr växlingen? vart isf kan den sitta?

Björn Forslund

Citat från: Torbjörn skrivet 19 juni 2012, 02:38:26 AM
vart sitter dom här magnet ventilerna? har sett 3st el kontakter på lådan som sitter i anslutning till till varsitt metalrör som ser ut att gå in i något typ ventilhus kanske?
om oljan blir för varm kan den då missa växlingen? ingen oljekylare på dessa lådor?
någon elbox som styr växlingen? vart isf kan den sitta?

Har ej rotat i CR112, men på CR111 sitter elektroniken som styr växlingen i en plastbox under luckan till höger om förarplatsen.
En annan möjlighet till dina problem kan vara glappkontakt i något kopplingsdon, eller en skadad kabel.

Torbjörn

hittade ett rellä som heter Moduleringsblockering 762 växelaut, vad är det?? står även styrning gav660 på samma.

Björn Forslund

Citat från: Torbjörn skrivet 20 juni 2012, 21:46:09 PM
hittade ett rellä som heter Moduleringsblockering 762 växelaut, vad är det?? står även styrning gav660 på samma.

Låter som om man kan låsa lådan på en växel, kanske för att den inte ska växla upp och ner i onödan. Är det en tvåstegs eller fyrstegs du har?
Hoppas det finns andra som kan GAV-lådorna bättre här.

Lars-Håkan_E

Ingen av dessa gamla lådor har någon valmöjlighet för föraren att låsa vissa växlar, det finns bara N-D-R, tidiga GAV 762 med integrerat bromsprogram har dessutom lägena D1 och 1 (D1= framåt, inkopplad avgasbroms, 1= framåt, ingen tillsatsbroms)

Med reg eller ch nummer är det lättare att svara vilken låda det är i den specifika bussen, är det 205 hk sugmotor D11 är det nästan troligast GAV764

Torbjörn

reg nr ktp811 ch nr 1802078 jag har sökt men tyvär inte hittat all info (kanske på fel ställen) det är en turbo motor men ja vet inte om det är 2-3-4 stegad låda, käns dock som en 2 stegad, men då lite konstigt att den ska komma upp i 70 på första växeln.... det är ju en gammal stads linje buss och har hört att dom kunde "strypas" med något relä men inget ja vet säkert.  men blev ju som lite lur när ja hittade ett relä som heter "moduleringsblockering 762 växelaut. styrning gav660."

Mattias

Hej.

Det BÖR sitta en liten aluminiumskylt på växellådan, som visar vilken låda det är, oftast högst upp på kanten mellan motor och växellåda.
Se bild.
 
GAV762= 4-växlad helautomatisk växellåda, medan GAV764 är 2-växlad helautomatisk.
Kolla upp det så kanske man lättare ev kan bistå med felsökning.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Torbjörn

hittade nyss info på svenskbusshistoria och det ska vara en 203hkr D11 01 C08 motor, vet dock inte om min blivit utbytt då jag har turbo och trodde dom skulle ligga på 260hkr. men där stod det att växellådan är en GAV764

Björn Forslund

Citat från: Torbjörn skrivet 21 juni 2012, 05:23:09 AM
hittade nyss info på svenskbusshistoria och det ska vara en 203hkr D11 01 C08 motor, vet dock inte om min blivit utbytt då jag har turbo och trodde dom skulle ligga på 260hkr. men där stod det att växellådan är en GAV764

Det är en stadsbuss levererad till Linköping som ny. Alla uppgifter i SBH är ju givetvis de som gällde vid leverans, så både motor o växellåda måste ha blivit utbytta, om nu ingen helt enkelt flyttat typskylten med ch.numret och regnumret till en annan buss, vilket förekommer bland husbussar.

Lars-Håkan_E

Reläkonfigurationen är ofta standardiserad oavsett vilken låda som sitter i den aktuella bussen, därför kan det sitta ett relä i den platsen trots att du varken har en GAV 762 eller 660 låda i just din buss.

Det första du bör göra är att byta olja o filter i lådan, oljan är ju den vanligaste felkällan och hittar du inget uppenbart elektriskt fel skulle jag börja där.


Torbjörn

hittade märkningen på lådan och det står att det är en GAV 764r DS11-4,88 det är alltså en 2 stegad automatare??