Büssing i gropen

Startat av Mr G, 12 juni 2012, 23:28:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Ja kanske är inte Büssingen egentligen i gropen, utan mer balanserande på kanten där den kör Hamngatan fram. Antagligen går Hamngatan ändå på en brokonstruktion över gropen, så det blir väl som en strid om profetens skägg, att avgöra om den är i eller ej.
吉先生

Björn Forslund

Nog rullar Büssingen ovanför Gropen...snygg samling dumperbilar därnere som väntar på lastning. Är det inte NV:s logga som syns, alltså Nacka-Värmdö åkeriet? Och på andra sidan under Ohlsson & Skarneskylten syns en äldre avdankad buss inne på byggområdet. Färgen påminner om Civilförsvarets.

Danne B.

För en som inte var med, men älskar gamla Stockholmsbilder... I vilken riktning är bilden tagen? Får för mig att gatan man ser gå ner mellan husen på andra sidan gropen är förlängningen av Regeringsgatan ner mot Gustav Adolfs Torg? Skulle bilden tas idag skulle alltså Gallerian sannolikt fylla upp hela förgrunden. Eller?

//Danne

Nisse Bökelund

Hej. Jag tror inte att bussen färdas på Hamngatan utan snarare på Klarabergsgatan. Gropen är blivande Sergels Torg, Och Hamngatan är den som syns bakom gropen.
I bildens vänstra överkant syns taket på Operan och Jakobs kyrka. Tipps till er som vill se gamla Stockholmsbilder kan jag rekomendera Stockholmskällan.Skriv tex: Håkan Trapp i sökrutan så får ni många bilder på både bussar och spårvagnar. Ni som är intresserade av gamla bilder från Solna,rekomenderas att söka på Bildarkivet Solna Stad.Nisse

Björn Forslund

Husen bortom det avröjda området ligger vid Jakobsgatan som går framför, horisontellt i bild. Bakom den gula grävmaskinen kommer Regeringsgatan fram. Kåkarna vid Jakobgatan finns kvar, men åt vänster fortsatte rivningarna.
Mr G bör alltså ha befunnit sig någonstans mellan Malmskillnads- och Regeringsgatan när bilden togs över Hamngatan.

Lars

Jag hade lite tid över och satt och jämförde lite med dagens Stockholm på Eniro.
Kan detta stämma som jag gissat mig till? http://kartor.eniro.se/m/91TG7
(Prova att zooma i menyn längst ner på länken om ingen bild visas)

Mr G

Enirofunktionen verkar intressant, men den funkar inte för mig,. Bilden är hur som helst tagen åt sydost från Malmskillnadsgatans bro. Det är broräcket som skymtas i höger nedre bildkant. Büssingen kör på Hamngatan, om gatan "ligger på marken" eller på någon slags brokonstruktion kan man inte se här.
吉先生

Cero

Citat från: Mr G skrivet 13 juni 2012, 14:15:24 PM
Enirofunktionen verkar intressant, men den funkar inte för mig,. Bilden är hur som helst tagen åt sydost från Malmskillnadsgatans bro. Det är broräcket som skymtas i höger nedre bildkant. Büssingen kör på Hamngatan, om gatan "ligger på marken" eller på någon slags brokonstruktion kan man inte se här.
Då tittar vi med andra ord rakt in i Gallerians huvudentré!  8)

Mr G

Ja, så kan man se det. Går vi in där och strosar genom hela Gallerian hamnar vi vid utgången mot Jakobsgatan/Regeringsgatan, som ligger rätt nära där den gula grävskopan på bilden står.
吉先生

Danne B.

Härligt! Då var det som jag misstänkte... :)

Visa gärna mer så´na här bilder. Uppskattas alltid!

//Danne

Muk

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 juni 2012, 23:45:26 PM
Nog rullar Büssingen ovanför Gropen...snygg samling dumperbilar därnere som väntar på lastning. Är det inte NV:s logga som syns, alltså Nacka-Värmdö åkeriet? Och på andra sidan under Ohlsson & Skarneskylten syns en äldre avdankad buss inne på byggområdet. Färgen påminner om Civilförsvarets.

Det ser helt klart ut som NV:s logotyp. Både på stenbilarna i mitten av bilden och på den ensamma bilen till vänster i bild. Mycket trevlig bild!

Nisse Bökelund

Jag borde nog ha tittat på kartan först.Nu ser jag att det stämmer bättre in på blivande Gallerian än Sergels torg. Om man fortsätter i bussens färdriktning så borde NK huset befinna sig på vänster sida och fd Sidenhuset på höger sida,eller kan det vara så att huset redan är rivet och en del av gropen upptar dess plats.Jag ser att perspektivet mot Kyrkan och Operan stämmer bättre med Hamngatan. Men å andra sidan var ju nästan halva Vasastan' en enda stor grop vid detta tillfälle.Nisse

Mr G

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 14 juni 2012, 09:17:22 AM
Men å andra sidan var ju nästan halva Vasastan' en enda stor grop vid detta tillfälle.Nisse

Hej Nisse

Hade du varit vaken på lektionerna i hembygdskunskap i småskolan, hade du lärt dig att Norrmalm och Vasastan är två olika stadsdelar, och att gränsen emellan dem går i Tegnérgatan. Norr om Tegnérgatan är det Vasastan, söder därom Norrmalm.

Men, jag vet att det händer att folk blandar ihop lite, fast då är det oftast tvärtom, att man kallar delar av Vasastan för Norrmalm. Vasastan klarade sig turligt nog från marodörernas grävskopor, men det fanns visst planer på en omfattande "sanering" även där.

Hälsningar Mr G
吉先生

Nisse Bökelund

Jo du Mr G. Återigen var inte hjärnan ansluten innan jag lade mig i. Visst är det Norrmalm. Jag var alldeles innan inne på Stockholmskällan och sökte jämörelsebilder över Norrmalm.Vad jag fick Vasastan ifrån vet jag inte.

Ove Bojarp

Jag vet inte om detta klarar av att hamna i detta forum som svar på
Büssing i gropen, men jag tror snarare att det ser ut som stenbilarna
verkar tillhöra ett åkeri som hette Wedins, jag tycker att det ser ut
som lutningen på bildörrens logga lutar mer åt ett W än ett N.