Bussbränder 1975

Startat av Tommy H, 05 mars 2012, 20:31:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy H

Går just nu igenom ett digert arkiv med bussmaterial efter min far och hittade ett intressant klipp från april 1975 (kommer lägga ut en blandad kompott framöver i mån av tid och när jag får igång scannern).

Det hörs ju ibland påstående om att dagens bussar brinner för ofta, men exakt samma diskussioner fanns uppe redan på sjuttiotalet. Vet inte vilken tidning klippet är ifrån, citerar texten:


" Nu kommer skärpta regler för bussinredningar!

Sedan december 1974 har det inträffat minst 12 allvarliga bussbränder i Sverige. Den allvarligaste var olyckan i februari i år strax utanför Jönköping. 15 människor omkom i lågorna. Den branden är den enda som krävt dödsoffer på senare år.
I de flesta fall av bussbränder är det plastmaterialet i inredningen som sätter fart på elden. Så var det t ex med branden utanför Jönköping. När plastmaterialet brinner bildas saltsyra. Saltsyran kan på mycket kort tid bryta ner kraftiga järnkonstruktioner.
Jönköpingsolyckan har fungerat som en väckarklocka för både myndigheter och allmänhet. Inredningarnas brandfarlighet gäller inte bara bussar utan även tåg, tunnelbanevagnar och flygplan. Plastinredningarna gör att en liten brand snabbt kan få oanade konsekvenser.

I Sverige har vi inga fasta normer för inredningen i bussar och andra fordon. I USA däremot har man skrivna bestämmelser för hur materialet i bussarna inredningar skall vara beskaffat för att klara en brand.
Just nu arbetar Statens Trafiksäkerhetsverk och Svenska Brandförsvarsföreningen med de svenska bestämmelserna.

Här är några av de bussbränder som inträffat de senaste åren:
* Två bränder i Sundsvall i februari. Orsaken var för hög oljetemperatur.
* 3 mars 1975 brann en buss på E6 norr om Ängelholm. Branden orsakades av bränsleläckage.
* 23 december 1974 brann en turistbuss på E4 vid Märsta. De 37 passagerarna hann ut innan bussen var helt övertänd.
* 4 mars 1975 brann en buss full med svenska skolungdomar på autobahn i Tyskland. Branden började i motorrummet.
* 5 mars 1975 blev en stadsbuss i Västerås utbränd på några få minuter. Alla passagerare hann ut. (bild på nr 85 - BYZ 325)
* Samma dag uppstod en brand i ett bussgarage i Linköping. Det intressanta med Linköpingsbranden är att man kunde följa brandens hela förlopp. Rökutvecklingen var enorm till en början just på grund av plastmaterialet i klädseln.

Nu kommer alltså skärpta bestämmelser på hur inredningen i bussar skall vara beskaffad ur säkerhetssynpunkt. "
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Mats Karlsson

Detta kommer jag mycket väl ihåg och speciellt bussbranden utanför Jönöping med Eila Resors CR145. Det brann också en buss, en Volvo B58/Autokori (fd Mölndalsbussarna), hos Utters Busstrafik. Båda dessa bränder berodde på punkterade bakdäck som gneds för varma mot sina tvillingdäck.

Ola Almquist

Östgöta Correspondenten 1975-03-06, en CR110L tillhörig Linköpings Trafik AB:



Västmanlands Läns Tidning 1975-03-06:



Dagens Nyheter 1974-12-24, jag känner inte igen karossen när det är så lite kvar av fronten. Dansk? Norsk? Såg i SBH att Forsman Sightseeing hade ett par J Ørum Pedersen. Kan det vara en sådan?



M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Jo, det ser ut som Forsmans BF76 med Ørum Pedersen.

Ola Almquist

Hittade en anteckning om att det var Linköpings Trafik nr 96 som brann upp. Någon som kan bekräfta?

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Enligt mina gamla anteckningar skrotads nr 96 i april 1975 pga brand i garage.