SJ 1069 i Malmköping

Startat av Tommy H, 17 juli 2011, 13:27:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy H

Har varit iväg på semester så det har inte blivit så mycket bussbilder den senaste tiden, men när jag ändå hade vägarna förbi Malmköping tidigare i veckan så var jag ju givetvis tvungen stanna till...  :)

Det trevligaste inslaget var nog ändå gamla SJ 1069 med sitt ursprung i Karlskrona och senare i Helsingborg, en bussmodell som jag tillbringat åtskilliga dagar i under min uppväxt.
Finns det några planer på att återställa bussen till originalutförande, framförallt invändigt? Skulle vara mycket trevligt att se den rullande med originalinredning och den klassiska orangea färgen bevarad. I vilket skick är den rent maskinellt?












Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Bussföraren

Om jag minns rätt från tidigare trådar så är motorn "körd", sönderfrusen eller nåt sådant.
Ett tag var det väl tal om att låta Hölöpojkarna ta hand om den.

Eftersom det finns en bevarad syster (1120) med orginalinredning så lär det inte vara ett högprioriterat fordon.

1896

Vad är det som ligger på tvären bak i där ? En bäddsoffa ?

Tommy H

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 juli 2011, 18:30:37 PM
Vad är det som ligger på tvären bak i där ? En bäddsoffa ?

Några stolsrader bakom bakdörren är borttagna och ersatta av ett bollhav...
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Björn Forslund

Citat från: Tommy P skrivet 17 juli 2011, 18:56:22 PM
Några stolsrader bakom bakdörren är borttagna och ersatta av ett bollhav...

Bussen används som "lekbuss" för de yngre, därav bollhavet.

bilomnibussen

Vad menas med "att återställa bussen till originalutförande, framför allt invändigt". Är det andra stolar än Hägglunds? Säffle? Vad gäller bakljusen gjorde redan SJ sådana ombyggnader och då anser jag att det också ska betraktas som original. Åtminstone originalunderhåll.
Mvh Jan G

Tommy H

Citat från: bilomnibussen skrivet 17 juli 2011, 23:51:16 PM
Vad menas med "att återställa bussen till originalutförande, framför allt invändigt". Är det andra stolar än Hägglunds? Säffle? Vad gäller bakljusen gjorde redan SJ sådana ombyggnader och då anser jag att det också ska betraktas som original. Åtminstone originalunderhåll.

Det jag menade var de ombyggnader som gjorts invändigt, bland annat bollhavet längst bak och lekbordet bakom förarplatsen, i övrigt så är det inte mycket ändrat varken invändigt eller utvändigt.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

bilomnibussen


Björn Forslund

Citat från: Tommy P skrivet 18 juli 2011, 04:59:03 AM
Det jag menade var de ombyggnader som gjorts invändigt, bland annat bollhavet längst bak och lekbordet bakom förarplatsen, i övrigt så är det inte mycket ändrat varken invändigt eller utvändigt.

Den här bussen är nog inte avsedd att rulla mer för egen maskin, (motorn kass) så den lär nog knappast bli återställd vad gäller inredningen, inte på kort sikt iaf.
Den råkade dessutom ut för lokala odågor och blev vandaliserad, och det var väl inte långt ifrån att det hade blivit busshimlen nästa.

I övrigt är den väldigt lik SvOf:s 1120, samma baklyktor och samma stolar. Största skillnaden är att 1120 har ett vitt fält under fönstren.

1896

Kan väl bevaras som lekbuss iaf, är väl kul för barnen, och kräver mindre insatser.  :)

Mathias Rickman

bussen är som forslund säger färdig från stora vägar & inte körbar överhuvudtaget.

Mathias

Bjonne

...men bussen fyller sin funktion som "lekbuss". Min 4-åriga son tycker den är jätterolig att "ratta" när vi besöker Malmköping...!
Och det skall börjas i tid.... Vi åker nog dit i veckan som kommer igen...!
Det finns andra bussar som man borde lägga pengar på....!