Söker information om bussbolag från Fränsta (Biltrafik AB Fränsta)

Startat av Thomas, 03 november 2009, 23:06:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas

Någon gång kring 1918-1919 Startade en herre vid namn Johan Gunnar Johansson men mest känd som JG ett bussbolag i Fränsta.
Mestadels körde han mellan Sundsvall och Ljungaverken, viss beställningstrafik ska även ha förekommit.
Någon gång under 50 talet såldes företaget till någon för mig okänd.

Finns det någon här som har information om detta lilla företag från fränsta? Kanske någon ruvar på en liten bild eller annat godis? Tyvärr har företagsnamnet sprungit bort ur mannaminne.

/T

jocke

Jag ska kolla med tjejens föräldrar/farföräldrar. De är födda och lever i Fränsta.
Återkommer med svar.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Thomas

Tack det vore väldigt kul att få reda på mer om detta "okända" bolag

Greger Larsson

Bolaget i fråga hette Biltrafik AB Fränsta och ägdes av Gunnar Johansson(f.1894). Han startade linjen Sundsvall-Ljungaverk(Norra linjen) 1922 tillsammans med F O Jakobsson(vilkens andel senare övertogs). AB bildat 1936 och 1951 såldes verksamheten till det inte helt okända Statens Järnvägar.

Källa:Bussbibeln

Thomas

#4
Tack!

Jag har kollat lite på svenskbusshistoria men där fanns det bara två bussar, antagligen har dom haft fler under årensgång.
Körde dom mer än Ljungaverken-Sundsvall?

Statens Järnvägar låter bekant ;) Vart dom tvungna till införlivning tro?

Ove Bojarp

Kan det ha något samband med Ljungabussarna tro?
Jag har för mig att Ljungabussarna har funnits bra länge, men nu
är det väldigt länge sedan man hört dem nämnas.

Greger Larsson

Citat från: Ove Bojarp skrivet 05 november 2009, 14:57:25 PM
Kan det ha något samband med Ljungabussarna tro?
Jag har för mig att Ljungabussarna har funnits bra länge, men nu
är det väldigt länge sedan man hört dem nämnas.

Nej, Ljungabussarna eller Biltrafik AB Södra Ljungaverk som det egentligen hette trafikerade södra linjen till Sundsvall. Och det bolaget hamnade via Söråkers Trafik så småningom hos Linjebuss.

HB

Bolaget övertogs som mycket riktigt påpekades högre upp i denna tråd av Statens Järnvägar den 1 juni 1951. I affären ingick två vägbussar, en personbil samt en släpvagn. Biltrafikaktiebolaget Fränsta hade en ganska ung vagnpark vid övertagandet. Två st förare ingick i övertagandet.

Vägbuss Y157 Volvo B531/1949, fick SJ invnr 1930
Vägbuss Y816 Scania B62/1950, fick SJ invnr 1931
Personbil Y11433 Citroën 1950, fick SJ invnr 4028
Släpvagn Y1507, fick SJ invnr 8288

Dessutom övertogs en varmgarage på ofri grund i Fränsta.

Hela klabbet värderades till 158.000 kr. Dessutom betalades en "goodwill" (vilket var praxis vid denna tid) varför hela köpesumman blev 310.000 kr.

Sista året som privatföretag rullade bussarna cirka 56.000 km/år men redan året efter att SJ tog över så hade man nästan dubblat kilometeruttaget varför man kan anta att Fränstaborna fick många nya turer att åka.

Thomas

Hej!

Tack så mycket det var väldigt intressant att läsa!

Vilken är utövaren på linjen i dagsläget?

Finns det mer info om vilka bussar dom kan ha tänkas haft innan?