Söker uppgifter om 1233 Gä

Startat av Tosv, 28 juni 2009, 23:04:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tosv

Hej!

Jag sitter här och scannar in diverse gamla fotografier och skulle av er duktiga människor här på forumet behöva hjälp med att försöka identifiera en buss. Fotot är taget i augusti 1985 i Strömbacka, Bjuråker några mil väster om Hudiksvall dit färden gått de dryga fem milen från Iggesunds skola. Jag är nio år gammal och är där på ett läger med klassen. På en av bilderna så kan man se bakre delen av den inhyrda buss vi åkte med, men vad kan det ha varit för buss? Märke, årsmodell, regnummer och vem ägde den? Finns bussen mot all förmodan kvar idag?

Tyvärr så går det på bilden inte att se regnumret men däremot inv. numret, 1233 Gä. Jag antar att "Gä" kan syfta på Gävleborgs län eller Gävle. Jag har fått för mig att det är en Scania-Vabis SJ-buss, vilket även bekräftas av buss 0616 i denna diskussion: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12860.15, som tycks ha samma färgsättning men teorin bör bekräftas av någon med kunskap i ämnet. Dessutom har jag inte hittat några bilder av Vabisens bakände och kan därför inte säga vilken modellen är. Kan det ha varit en BF76, samma modell som 0616? I så fall så var den rätt gammal när vi använde den sensommaren 1985.

Jag är tacksam för alla upplysningar så att jag kan komplettera bildinformationen med uppgifter om bussen.


Mr G



Här är 1226 fotograferad i Uppsala 1970. Ser ut som Scania CR110, så det borde väl 1233 också vara då. Reservation för att jag inte vet så mycket, men det gör andra, och de kommer säkert komplettera informationen strax.
吉先生

j-a

Enligt Svensk busshistoria finns det en 1233 hos SJ
En Scania cr 110 med regnr X 519/CXO 479 kan det vara den då

Mattias

#3
Citat från: Tosv skrivet 28 juni 2009, 23:04:54 PM
Hej!

Jag sitter här och scannar in diverse gamla fotografier och skulle av er duktiga människor här på forumet behöva hjälp med att försöka identifiera en buss. Fotot är taget i augusti 1985 i Strömbacka, Bjuråker några mil väster om Hudiksvall dit färden gått de dryga fem milen från Iggesunds skola. Jag är nio år gammal och är där på ett läger med klassen. På en av bilderna så kan man se bakre delen av den inhyrda buss vi åkte med, men vad kan det ha varit för buss? Märke, årsmodell, regnummer och vem ägde den? Finns bussen mot all förmodan kvar idag?

Tyvärr så går det på bilden inte att se regnumret men däremot inv. numret, 1233 Gä. Jag antar att "Gä" kan syfta på Gävleborgs län eller Gävle. Jag har fått för mig att det är en Scania-Vabis SJ-buss, vilket även bekräftas av buss 0616 i denna diskussion: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12860.15, som tycks ha samma färgsättning men teorin bör bekräftas av någon med kunskap i ämnet. Dessutom har jag inte hittat några bilder av Vabisens bakände och kan därför inte säga vilken modellen är. Kan det ha varit en BF76, samma modell som 0616? I så fall så var den rätt gammal när vi använde den sensommaren 1985.

Jag är tacksam för alla upplysningar så att jag kan komplettera bildinformationen med uppgifter om bussen.



Hej.

Om du är ute efter specifik modellbeteckning på bussen du har fångat på
bilden (har du fler bilder får du mer än gärna visa dem), så är det som sagt en Scania CR 110 L 70, där "L" stod för "linjetrafiksanpassad", och "70" står för hjulbasen, med ett högre golv för möjliggörandet av bagagerum under golvet, till skillnad från stads och tätortsvarianten som till det yttre var snarlikt identisk denna men med lägre golv,dubbla mittdörrar och avsaknad av bagagerum, då hette modellen Scania CR 110 M 59, där "M" står för Metro eller Municipal, engelska för tätort. Följdaktligen stod 59 för den kortare hjulbasen, 59 dm, 5,9 m. Mer om Scanias CR bussar hittar Ni på min enkla sida, länken finns här nedanför.

Välkommen till forumet!

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Tosv

Mr G,  j-a och Mattias!

Jag får tacka så mycket för den snabba och kompetenta hjälpen! Jag har länge försökt få fram identiteten på denna buss och som vanligt så löste det sig snabbt när frågan kom till rätt människor. Tyvärr så har jag inga fler bussbilder att visa, åtminstone inte från den resan men däremot så har jag flera album kvar att scanna in och jag vet att där finns fler resbilder och månne också -bussbilder. Självklart så lägger jag in de jag hittar om jag finner något som är av intresse.

Återigen, tack för all hjälp!

Ola Almquist

Enligt Svensk busshistoria hade den årsmodell 1969 så den var rätt gammal i alla fall. Man har uppenbarligen bytt bakljus på 1233, jag tycker att de ser ut att vara av samma typ som på Säffle eller SJ:s VBK-bussar.

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Det fanns många SJ-bussar i Västerås där bakljusen var bytta till samma som på bilden. Torde ha gjorts vid någon SJ-verkstad.
Mvh Jan G

Tosv

Återigen, många tack för informationen! ... Och du Mattias, jag har kikat igenom din sida, du har gjort ett gediget arbete tycker jag, och visst... Det var ju så där den såg ut, bussen. Märkligt att man kan minnas sånt så här långt efteråt när man har en bild att stödja sig på.

Ola Almquist: Jag minns att jag faktiskt tänkte på bussens ålder fastän jag bara var nio år. Det var inte så ofta som jag åkte buss på den tiden men jag kommer faktiskt ihåg att jag undrade vad det var för något gammalt skrutt som de hade letat fram åt oss till den här resan. Ah, dessa minnen  :)

Peter Öden

Hej !

Just gamla SJ 1223 Sc CR 110L kommer jag mycket väl ihåg under
de år den fanns i Gävle.

Mvh Peter Ö