Stopp för 20

Startat av Mr G, 15 oktober 2008, 17:48:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Stopplikt vid utfart på Glömstavägen.
吉先生

Ingwar Åfeldt

Tack för den nostalgifyllda bilden! SJ 0188, en gammal bekant, fotograferad någon gång runt 1970 i välkänd terräng.

M v h
Ingwar

Mr G

Tack Ingvar. Inte mina jaktmarker här längre, och definitivt inte dina heller, men jag skulle tro att det är rätt oförändrat idag. Vore ju annars att bra område att bygga något på. Känns som ingenmansland där, och ändå är trafikförsörjningen till största delen redan fixad. Med reservation för att ett nytt bostadsområde har växt upp på åkern i bakgrunden sen senast jag hade vägarna förbi.
吉先生

Peter C

Citat från: Mr G skrivet 15 oktober 2008, 17:48:37 PM


Stopplikt vid utfart på Glömstavägen.

För en som inte va född på den tiden. Hur såg då väjningspliktskylten ut? Var det den vanliga trekantiga som vi har idag?

HJP

Citat från: Peter C skrivet 16 oktober 2008, 11:06:02 AM
För en som inte va född på den tiden. Hur såg då väjningspliktskylten ut? Var det den vanliga trekantiga som vi har idag?
****
Ja, den trekantiga, med spetsen nedåt.

OBS! Renault 4L(aban), bakom STOPP-tavlan  :)

HJP

Ulf Broman

Citat från: HJP skrivet 16 oktober 2008, 13:12:44 PM
****
Ja, den trekantiga, med spetsen nedåt.


HJP


Fast (rätta mig om jag har fel): Väjningsplikten har inte funnits lika länge som stopp-plikten (i alla fall inte skyltarna), och tidigare var den trekantiga en förvarningsskylt ca 200 meter före en Stopp-skylt.
Kan det ha varit 1967 som man införde väjning, i samband med högertrafiken?

HJP

Citat från: Ulf Broman skrivet 16 oktober 2008, 22:04:29 PM

Fast (rätta mig om jag har fel): Väjningsplikten har inte funnits lika länge som stopp-plikten (i alla fall inte skyltarna), och tidigare var den trekantiga en förvarningsskylt ca 200 meter före en Stopp-skylt.
Kan det ha varit 1967 som man införde väjning, i samband med högertrafiken?
****
Jag tar fram min gamla körskolebok från 1963, och läser vid det aktuella vägmärket:

"Korsning med huvudled. Detta märke skiljer sig från andra varningsmärken därigenom att triangelns spets är riktad nedåt. Märket anbringas vid icke-huvudled till varning för korsning med huvudled. I sådana fall, då märket icke står på föreskrivet avstånd från korsningen (150-250 m), finns under märket en tilläggstavla, som anger avståndet till korsningen."

Det förefaller som om du har rätt. Jag känner mig dock ganska säker på, att det fanns något som hette "Lämna företräde" (det som senare benämndes, väjningsplikt). Vad 17 var det då  ???

HJP

Ersa

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 15 oktober 2008, 18:15:34 PM
Tack för den nostalgifyllda bilden! SJ 0188, en gammal bekant, fotograferad någon gång runt 1970 i välkänd terräng.

Men står det inte 6188 bak på bussen, eller är det jag som ser fel?

HJP

Citat från: Verspieder skrivet 18 oktober 2008, 10:00:45 AM
Men står det inte 6188 bak på bussen, eller är det jag som ser fel?
****
Visst står det 6188.
Bilden har ingen tidsangivelse, så jag tänkte att det kanske är f.d. SJ 0188, men SL 6188 på bilden.
Någon som vet?  :-\

HJP

Ersa

Svensk Busshistoria verkar veta:

Scania-Vabis CF76 -64
Chassinummer: 551103
Regnr: U410 -> B491 -> A741 -> CZC591
Historik: Statens Järnvägars Biltrafik 0188, AB Storstockholms Lokaltrafik H65A 6188

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 17 oktober 2008, 00:35:27 AM
****
Jag tar fram min gamla körskolebok från 1963, och läser vid det aktuella vägmärket:

"Korsning med huvudled. Detta märke skiljer sig från andra varningsmärken därigenom att triangelns spets är riktad nedåt. Märket anbringas vid icke-huvudled till varning för korsning med huvudled. I sådana fall, då märket icke står på föreskrivet avstånd från korsningen (150-250 m), finns under märket en tilläggstavla, som anger avståndet till korsningen."

Det förefaller som om du har rätt. Jag känner mig dock ganska säker på, att det fanns något som hette "Lämna företräde" (det som senare benämndes, väjningsplikt). Vad 17 var det då  ???

HJP

Normalt gällde ju vid den tiden vänsterregeln, men just vid korsning med huvudled gällde att trafiken på denna hade företräde. Märket varnade för huvudled och om jag inte minns fel så fanns det en tilläggstavla med texten "Stopp" och avståndet om där rådde stopplikt. Det var först senare man kom på att placera det här märket vid själva korsningen. Samtidigt ändrades regeln om företräde för dem på huvudled till väjningsplikt för den som skulle svänga ut på den. Det är mycket möjligt att det var i samband med högertrafiken 1967.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)