Scania ajokki BR145 1975

Startat av grusakarn, 02 oktober 2008, 19:55:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

grusakarn

Hej jag heter patrik och har köpt en gammal scania buss som är inredd till husbuss och nu till vintern tänkte jag lacka om den till den färgsättnig den hade när den var helt ny den har som första ägare olofssons buss strömsund (inreg750818).Jag tror att bussen har varit grå/blå/röd men jag vet inte säkert eller hur fälten har legat.För övrigt går den som en klocka var och besikta den måndags utan någon annmärkning,reg nummer på bussen HST280 tack på förhand /grusakarn

Greger Larsson



Den ser ju väldigt fräsch ut i karossen(annars rostade väl de här Ajokkimodellerna rätt bra..).
Får du tag i de saknade luckorna till hjulhusen också?

/GL

Ersa

Här finns en tråd med två gamla bilder på HST280. Både som grönvit hos Jämtlandsbuss med invnr 87 samt gulbrun hos Olle Danielsson i Vigge. Dessutom fler bilder på "systern" JPA666 där den gulbruna lacken syns bättre.

I tåden finns även fakta såsom full ägarhistorik:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14533.0

grusakarn

Tack för fakta uppgifterna.Angående rosten på bussen verkar det som någon har lagt ner ett jätte jobb,det är en hel del plåt utbytt därav dom konstiga hjulhusen dom har helt gjort något eget patent ska försöka göra rundade hjulhus innan lackeringen.måste ochså säga att jag är yrkes förare på lastbil att köra den här bussen är ren avkoppling går som på räls mjukt och fint på luftfjädringen hoppas att någon har en bild på bussen när den var ny..........................

Ersa

Citat från: grusakarn skrivet 04 oktober 2008, 10:23:15 AM
hoppas att någon har en bild på bussen när den var ny..........................

Hittills har ingen bild på bussen från den tid när den var i Olofssons ägo framkommit, men färgerna syns ju på en VanHool i tråden jag länkade till ovan. Personligen skulle jag naturligtvis vilja se den i Olle Danielssons gulbruna färger, som den såg ut när jag åkte den till och från skolan i låg- och mellanstadiet. Men det beror ju på att det är nostalgi för mig :)