Ultra linjekarta 1981-82

Startat av Stefan Lindström, 28 september 2008, 21:23:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindström

Som komplettering till Verspieders umeåhistoria tänkte jag bidra med denna gamla linjekarta från vintern 1981-82. De förändringar som gjordes det här året var de största på många år. Här kan man börja skönja utvecklingen till det linjenät vi har idag. Kartan är hämtad ur en informationstidning som Umeå kommun skickade ut till alla hushåll fyra gånger per år. Jag har alltså inga tillhörande tidtabeller. Jag vill minnas att man fick ta till alla vagnar som över huvud taget rullade för att klara den här tabellen. Då jämförelsen med föregående års linjesträckningar är hämtade ur minnet, så jag måste reservera mig för ev. misstag.



Man försökte sig på att införa tvåsiffriga linjenummer (antagligen för att kunna numrera de nya direktlinjerna man planerade för i samma nummerserie som den huvudlinje den kompletterade). Redan året därpå togs de tvåsiffriga linjenumren bort efter påtryckningar från Länstrafiken. Trots att biljettsystem och turlistor inte var samordnade på något sätt, ansåg man att det kunde vara förvirrande att två linjer i länet kunde ha samma nummer.

Linje 10:
Tidigare sträckning: Umedalen - Vasaplan - Marieberg
Ny sträckning: Umedalen - Vasaplan - Carlshem

Linje 20:
Tidigare sträckning: Mariehem Terminalen (trafikerade Marihems sydvästra sida) - Berghem - Vasaplan - Ön
Ny sträckning: Marieberg - Berghem - Vasaplan

Linje 40:
Oförändrad

Linje 50:
Tidigare sträckning: Ersmark - Haga - Vasaplan - Flygplatsen
Ny sträckning: Ersmark - Haga - Vasaplan - Obbola

Linje 60 (Ringlinjen):
Tidiagre sträckning: Vasaplan - Haga - Mariedal - Mariehem - Universitetet - Vasaplan (och omvänt).
Ny sträckning: via Berghem i st f Samhällsvetarhuset.

Linje 70:
Tidigare sträckning: Västerslätt - Vasaplan - Carlshem
Ny sträckning: Västerslätt - Vasaplan - Mariehem - Ersboda

Linje 80:
Oförändrad: Ålidhem - Vasaplan

Linje 90:
Oförändrad

Under följande år drogs de ekonomiska tumskruvarna successivt åt. Detta gjorde att man fick försöka klara stadens snabba expansion genom att förlänga befintliga linjer i stället för att sätta in nya. Turtätheten kunde heller inte utökas nämnvärt. När Östra Ersboda började byggas så delades t.ex det gamla flaggskeppet linje 6 till en ögla som gick Östra Ersboda - Haga - Vasaplan - Lasarettet - Berghem - Mariehem - Västra Ersboda. Vill minnas att en resa med linje 6 från Vasaplan till Ersboda via sjukhuset - Berghem - Mariehem under högtrafik tog drygt 40 minuter.

Jona

Tack för intressant läsning och en trevliga karta. Fortsätt i samma tack så skulle du glädja mig med flera...

/Jona
MVH Filosofen Jona

bussgrabben


Ersa

Väldigt intressant från ett år då jag var flitig barnvagnsresenär på linje 70. :)

Linje 10: Notera att linje 10 (dvs 1) inte går in på Umedalsallén, utan tar gamla vägen in till grindarna på Umedalens sjukhus. Ettan är inte bara den äldsta linjen, utan även den minst förändrade i övrigt.

Linje 20: Bara vissa turer över Tegsbron (E4:an). Som dagens linje 6 i högtrafik.

Linje 50: Den drar diagonalt över Söderslätt. Ser lite skumt ut.

Linje 70: Dagens Västra Ersboda centrum hette ju bara Ersboda centrum då, men hållplatsen hette tydligen bara Trattgränd.

Stefan Lindström

Citat från: Verspieder skrivet 30 september 2008, 20:08:57 PM
Väldigt intressant från ett år då jag var flitig barnvagnsresenär på linje 70.
Själv var jag 13 det här året. Bodde på Marieberg men gick i skola på Haga. Det blev en hel del bussåkande under vinterhalvåret.

CitatLinje 10: Notera att linje 10 (dvs 1) inte går in på Umedalsallén, utan tar gamla vägen in till grindarna på Umedalens sjukhus. Ettan är inte bara den äldsta linjen, utan även den minst förändrade i övrigt.
Umedalens mentalsjukhus avvecklads först 1986 (på sin tid ett av landets största). Omvandlingen till bostadsområde kom att dröja ytterligare ett antal år.


CitatLinje 20: Bara vissa turer över Tegsbron (E4:an). Som dagens linje 6 i högtrafik.
Den gamla linje 2 var ganska glest trafikerad. Och än minde utnyttjad. I och med att den drogs om till Marieberg via Mariehem så blev den ganska snabbt en väl använd linje med hyfsad turtäthet. Den var ju ett smidigt sätt att ta sig in till stan jämfört med linje 70. Inte minst sedan linje 1 drogs om till Carlshem och turerna på linje 7 inte var lika täta (20-minuterstrafik i stället för 15-minuterstrafik). Enbart ett fåtal turer på linje 20 fortsatte till Ön. Därav den streckade markeringen för den delen av linjen.


CitatLinje 50: Den drar diagonalt över Söderslätt. Ser lite skumt ut.
För att i någon mån kompensera för det låga antalet turer på linje 20 så drogs linje 50 på det här sättet.


CitatLinje 70: Dagens Västra Ersboda centrum hette ju bara Ersboda centrum då, men hållplatsen hette tydligen bara Trattgränd.
Det var inte mycket till centrum på den här tiden. Stora delar av Ersboda var fortfarande mer av en byggarbetsplats än ett bostadsområde. Begreppet centrum var helt enkelt inte riktigt utvecklat ännu.