Biljettmaskin

Startat av Stefan P, 26 september 2008, 12:47:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag sett och hört talats om en biljettmaskin som hette National gärna bilder och historik när den användes osv?


mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 26 september 2008, 12:47:00 PM
Hej

Jag sett och hört talats om en biljettmaskin som hette National gärna bilder och historik när den användes osv?


mvh Stefan P

Jag får väl då reprisera den här bilden, som jag fått från Lidbergs Buss i Horred med tillstånd att använda i Bussnack. Det här exemplaret har stått avställt i många år och det har ju satt sina spår.

National användes av många bussbolag, t ex SJ, in på 1960-talet, då de betydligt mindre Almex-maskinerna tog över. Den vägde 40 kilo och normalt följde den bussen, men det hände att föraren fick släpa den med sig vid bussbyte.
Om någon vill se en National i bruk så erbjuds den möjligheten normalt på tisdagar i juni och augusti vid Stora torget i Borås då Klubb Gamla 45-ans Volvo B513 från 1945 brukar stå där och Bror Fransson välvilligt demonstrerar maskinen. Man får också en äkta biljett utan kostnad.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjorn_k

Planeras renovering?? Annars är jag en (pryl)samlare av rang =)

Staffan Sävenfjord

Citat från: bjorn_k skrivet 03 oktober 2008, 17:16:09 PM
Planeras renovering?? Annars är jag en (pryl)samlare av rang =)

Vad jag vet köptes den här maskinen av en känd bussamlare, som säkert kommer att renovera den och sätta den på plats i en av sina bussar.
Det finns också kvittorullar för några decenniers förbrukning räddade, dock på annat håll.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

SJ sålde sina National till bl a Kanada. Det stora antalet blev alltså exporterade.
Däremot hade gamla Alfredssons kvar sina ganska länge. Kanske ända tills 1974.

Av Almex finns det ett flertal modeller. Den lilla maskinen fanns i Varbergs tätort.SJ hade en större modell där man kunde använda biljettämnen. Den lilla vill jag minnas att den fanns hos TR (i bl a RB4 och RB5).
SJ och BL anskaffade i slutet av 1973 ett antal biljettmaskiner med kasettband. När väl maskinerna blivit köpta så användes de ej i Borås. I stället sattes de in i Marks kommun och användes till 30 juni 1983.
Almex hade även en maskin av samma typ som dagens scanpoint. Användes i Dalarna och fanns i tre Swebusexpresser i Göteborg.

Fanns det olika modeller av National ?
Sedan brukar det finnas liknelser. National var en maskin typ kassaapparat som var mer eller mindre fast installerad på bussen precis som Prodata och Scanpoint. Föraren måste slå in ett nummer
Almexmaskinerna för bussförare innebar att varje förare hade en "egen" maskin med ett nummer.
Sedan undrar jag om det möjligen fanns någon liten linje hos SJ som hade kvar National litet längre än andra. Vad jag sett på biljettmönstersamlingarna så var Nationalbiljetter kvar länge.


Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 03 oktober 2008, 18:49:17 PM
Av Almex finns det ett flertal modeller. Den lilla maskinen fanns i Varbergs tätort.SJ hade en större modell där man kunde använda biljettämnen. Den lilla vill jag minnas att den fanns hos TR (i bl a RB4 och RB5).

Det är riktigt att AB Trafikrestauranger anskaffade Almex-maskiner för att underlätta redovisningen i kafévagnarna och vid ambulerande servering på paprikatågen och kamelen (dubbeldäckarna som gick till Mora och på Blekinge kustbana). Det var i slutet av 1960-talet - dessförinnan redovisades genom att räkna skillnaden mellan in- och utgående varulager. När jag började på TR i januari 1968 gjorde man så.
Om det var den "lilla" eller "stora" kan diskuteras men den gick i alla fall att slå in 99:95 på. Det fanns också en springa där man kunde skriva ut biljettämnen, men det saknades kliché för detta, så jag vill nog hävda att det ändå var den mellanstora. Det fanns också Almex-maskiner med knappsatser för att slå in hållplatsnummer. Sådant behövdes naturligtvis inte på TR.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)