SJ Buss 2902 (ingen bild)

Startat av Ove Bojarp, 20 september 2008, 21:54:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Hur många SJ (Swebus) hade den udda lackering som 2902 har?
På diabilden jag har heter det fortfarande SJ Buss och den hör tydligen
till Nr, då Nr finns läsligt. Jag kunde inte finna 2902 hos BM eller PH.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2008, 22:10:26 PM
2902 urspr Alfredssons Busstrafik, Borås





Och såldes av Alfredssons till Ljungskilebuss. Designen är med all sannolikhet det senare bolagets. I varje fall är den inte Alfredssons, som redan på den tiden hade gröna bussar. Det förekom emellanåt att begagnade bussar hos SJ fick gå kvar temporärt med den tidigare ägarens lackering och bara märktes upp "SJ Buss", "SJ" eller så.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

SJ förvärvade denna buss via Brandts i Uddevalla. Vad jag kan erinra mig fanns det 3-4 bussar i denna färg hos Ljungskilebuss och Erland Olsson. Erland kanske kan svara själv om Du läser detta.
Ev kan det finnas ett inv ytteligare. Det var lite oklart om den få 2902.Alla 2901-2907 är att betrakta som udda. Sedan är det ju också osäkert med någon som inte blev köpt.

Göran Nilsson

Citat från: S Svensson skrivet 01 oktober 2008, 21:41:41 PM
SJ förvärvade denna buss via Brandts i Uddevalla. Vad jag kan erinra mig fanns det 3-4 bussar i denna färg hos Ljungskilebuss och Erland Olsson. Erland kanske kan svara själv om Du läser detta.
Ev kan det finnas ett inv ytteligare. Det var lite oklart om den få 2902.Alla 2901-2907 är att betrakta som udda. Sedan är det ju också osäkert med någon som inte blev köpt.

Jag har en notering, som också överensstämmer med vad som sägs i Svensk Busshistoria, att SJ 2902 först hade fått inv.nr 2893 men att den redan under 1987, samma år som SJ Buss köpte den, numrerades om till 2902. "Nya" 2893 ska i stället ha blivit en Volvo/Van Hool (KYO190) som köpts in från Grunds Busstrafik i Färgelanda.
/GNl

S Svensson

Observera att 2902 var det nr som bussen ifråga fick. Sedan hade SJ i Göteborg tidigare fått uppgift om att denna skulle heta något annat. Rent formellt har den aldrigt haft något annat nr än 2902. Det är riktigt att det andra inv nr fick den andra bussen som köptes av Brandt. Möjligt är att 2903 även den förvärvades via Br Brandt.
Inv nr kunde ibland ges bussar "ex ante" (i förväg) via telefon eller brev. Sedan kunde något hända som innebar att något annat nr gavs,eller helt uteblev, t ex 2905 .

SJ nytt tog en gång in en insändre som frågade om varför SJ inte köpte begagnade bussar. Det hade tidigare gällt att SJ inte kunde köpa begagnat utan att ta över företag ( i modern tid). Det svar som SJ svarade var att det visst var möjligt att förvärva hos bilhandlare. Således anskaffade Göteborgsregionen ett antal bussar för i huvudsak andra regioner.

Mikael T Nilsson

Citat från: Göran Nilsson skrivet 03 oktober 2008, 10:22:16 AM
Jag har en notering, som också överensstämmer med vad som sägs i Svensk Busshistoria, att SJ 2902 först hade fått inv.nr 2893 men att den redan under 1987, samma år som SJ Buss köpte den, numrerades om till 2902. "Nya" 2893 ska i stället ha blivit en Volvo/Van Hool (KYO190) som köpts in från Grunds Busstrafik i Färgelanda.
/GNl


Hej,

Det stämmer. Här är en bild på KYO190 / SJ 2893.



Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 03 oktober 2008, 10:54:43 AM
Observera att 2902 var det nr som bussen ifråga fick. Sedan hade SJ i Göteborg tidigare fått uppgift om att denna skulle heta något annat. Rent formellt har den aldrigt haft något annat nr än 2902. Det är riktigt att det andra inv nr fick den andra bussen som köptes av Brandt. Möjligt är att 2903 även den förvärvades via Br Brandt.
Inv nr kunde ibland ges bussar "ex ante" (i förväg) via telefon eller brev. Sedan kunde något hända som innebar att något annat nr gavs,eller helt uteblev, t ex 2905 .

SJ nytt tog en gång in en insändre som frågade om varför SJ inte köpte begagnade bussar. Det hade tidigare gällt att SJ inte kunde köpa begagnat utan att ta över företag ( i modern tid). Det svar som SJ svarade var att det visst var möjligt att förvärva hos bilhandlare. Således anskaffade Göteborgsregionen ett antal bussar för i huvudsak andra regioner.



2905 var en VW LT31 som sedermera fick nummer 3212.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Citat från: Walter skrivet 06 oktober 2008, 13:15:19 PM

2905 var en VW LT31 som sedermera fick nummer 3212.
Det var meningen att SJ skulle köpa en Scania K som skulle ha 2905. Så blev inte fallet utan det blev den "felnumrerade "0551 (reservation för att jag ej har databladet framme)som nämns. Men Swebus kan ej ha två med samma nummer (0551) varför det blev omnumrering. 2905 finns datakört men även 3212 finns.

Som jag tidigare skrivit om så var bildandet av Swebus en process med en tidsaxel och flera aktiebolag inblandade. Därav omnumreringarna. Det finns alltså tre utgåvor av GDG nr till Swebus beroende på tid och inblandat bolag.

Walter

0551 var väl en buss beställd av GDG men levererad till Swebus?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Citat från: Walter skrivet 07 oktober 2008, 14:42:38 PM
0551 var väl en buss beställd av GDG men levererad till Swebus?

Om Du läst vad jag skrev: den fick annat nr.Orsak att en B10M  också kom med detta nr.
Tittar Du igenom de olika GDG nr och hur de överfördes till Swebus nr så finns det en lista från 890701 som har kompletterats för hand med olika nr. Se tidigare vad jag skrivit. Nästa steg var att ändring skedde (dock att 0001 inte är GDG 1025 som det borde,var avställd i Vg) i maj 90.I den stora lista som delades ut var det 0001 en Mazda och oförändrade nr (jfr med 890701) resten. Men 0002 och ett antal nr vidare hade bussar slopats under perioden 890701 till 900501 och här sattes ett antal Volvo 745 in som gick som taxi i Kungälv och Borlänge. I samband med att nästa steg togs att inordna inv nr i gamla SJ så fick personbilarna SJ nr i 9xxx serien och det sattes in andra bussar där taxibilarna suttit (0002-0019).
0549-0550 vill jag minnas hette 2025,2026. På en lista jag fått så hade dessa ändrats innan listan var kopierad.
Jag är lite osäker på vilja GDG nr som Alpusarna skulle haft från början. De fick dock nr 551-557 och GDG nr fanns aldrig utmärkt på färdiga bussen. 0558-0560 var något felaktiga på listan varför bussarna i fråga andra nr. (Scania L113 i Vänersborg och Skene).
O key jag var som aktivast under ett antal år och fick uppgifter från GDG,SJ och utdrag ur Bilregister. Sedan har jag inte kunnat ha så god koll på vad som händer med Swebus fordon. Tyvärr har en hel del annat kommit emellan.