Titanerna på Kvarnholmen

Startat av Björn Forslund, 18 september 2008, 13:54:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Någon som har koll på Trafik AB Stockholm-Kvarnholmens gamla B655:or som rullade fram till SL tog över med linje 53?

De jag känner till är
A429, A430 Säffle 1959
A458 dito 1962
A480 dito 1963

SL var inte intresserade av TSK:s bussar, så A429 såldes till Pressbyrån, blev senare husbuss. A430 hamnade först hos BSS (nr 30) och kom sedan bakvägen till SL som H84 7330. A458 och A480 såldes till Linjebuss, senare hamnade de hos GDG.

Det jag undrar över är om det fanns fler. På en film såg jag något som såg ut som A456, isåfall en syster till A458. Kan det stämma? Någon som har koll på TSK:s vagnpark?

Max W

Björn!
Vet ej om min info kan hjälpa Dig, men en av TSK:s fem vagnar köptes av två killar. Den ene numer f.d. arbetskamrat till mig och den andre personen är kusin till min kompis.
Om Du behöver kontakta någon av dem för mer info kan Du få nummer, namn och email av mig om du mailar mig.
Max

Björn Forslund

Jag antar att den bussen du menar är den som gick till Pressbyrån, sedan till föreningen Kap Farväl?
Fem vagnar, alltså fanns det en A456 då?

Max W

Det finns en bild på den vagn jag menar i en artikel på min hemsida. Länken till artikeln är www.trafikminnen.se/henriks_resa.html
CUT 009 är registreringsnumret bussen fick 1972 när registersystemet lades om. Vad den vagnen hade för reg.nr före omläggningen vet jag inte.

Björn Forslund

De yngre av bussarna såldes till andra län innan de nya nummerplåtarna kom.
Det var bara A429 och A430 som blev kvar i Stockholm vad jag vet. A456 såldes nog också till Linjebuss. De hamnade sedan hos GDG och fick PA-nummer.

Sven W

Hej

När jag rådfrågade mina gamla anteckningar fann jag att jag sett en A456 vid TSK. De andra här nämnda bussarna fanns också.

A456 var en Volvo B65508X4, Säffle kaross nr 1061.

Går man sedan in i Ulf Rådeströms sammanställning av Säfflebussar, som han gav ut 1994, ser man att detta karossnummer gäller en buss till TSK. Ch nummer 1431, lev datum 610114, dörrar 120.

Hälsningar
Sven

Björn Forslund

Jo, nu hittade jag den också i Säfflelistan. Då kan man komplettra med att denna är A456.
Uffe, jag kunde inte hitta denna i SBH?

Vet någon om denna också gick till Linjebuss, nr 12 kanske, eftersom de två därefter fick 13 och 14.

/Björn

Björn Forslund

#7
Hej
Ett par andra vänner bland bussdiggarna berättade att A456 såldes till Ornö Trafikförening i samband med att SL tog över TSK.