Gamla 45-an för drygt 20 år sedan

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 mars 2008, 19:48:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den var museibuss redan 1986. Den finns kvar än i dag i ungefär samma skick. Bussen är alltså från 1945 även om den fick ny front omkring 1950. Bussen är för övrigt byggd på Volvos första dieselbusschassi förutom ett provchassi.
När bilden togs ägdes den av SJ, sedan blev det Swebus och för ett par år sedan köpte den nuvarande ägaren, Klubb Gamla 45-an, för det facila priset av 500 kronor. Men klubben hade redan då kostat på den mångdubbelt mer.
Vi hade för övrigt årsmöte med våfflor på våffeldagen i tisdags. Av cirka 50 medlemmar kom cirka 25. Det SvOf? Hur stor andel kom på senaste årsmötet (ja, jag gjorde det inte).





Och så en detalj på en sak som fanns förr men inte nu. Det lär dock ha varit så att man hittade ett par gamla brev när bussen cirka 1980 letades fram ur ett förråd i Dalsjöfors. De hade legat där i cirka 25 år! Vet inte varför det står 50-talsbuss på lappen i sidorutan. Möjligen hade man 1986 inte hittat bussens historik utan trodde att den var nyare än vad den i själva verket var.


Häromdagen skrev vi om Almexen föregångare. Så här såg den ut:

Maskinen fungerar än i dag och det finns ett tillfredsställande förråd av kvittorullar. När bussen visades upp brukar därför frikostigt säljas biljetter från maskinen. Passa på om du får se bussen någon gång. Biljetterna säljs nämligen till det facila priset av 0:00 kronor. Bussen planeras i nuläget var med bland annat vid Smålandsrundan i Skillingaryd och Tunga rallyt väst i Göteborg i maj. Sedan finns den också tisdagskvällar vid veteranbilsträffarna på Stora torget i Borås (från slutet av maj samt i juni och augusti).

Inredningen är också lika intakt i dag. För ett par år sedan fick man linda om bagagehyllorna då trådarna lossnat. Sofforna har man dock inte behöva göra något åt på 63 år.


Den som vill åka med på Smålandsrundan den 3 maj kan få göra det under vissa betingelser. Kontakta mig om du är intresserad. Vi åker från Borås tidigt på morgonen (ca 06.30) och är åter där igen vid 19-tiden. Det går bra att stiga på utmed vägen eller ansluta i Skillingaryd. Samling i det senare fallet cirka 09.00.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Står det inte 50-talsbuss på skylten på vänstra sidan ?
Nja, denna vagn torde väl vara från 1945 om jag inte tar helt fel.
Torde väl vara en av de allar första Vlo B 513 från SKV, men kan någon säga
när denna vagn byggdes om till nuvarande utseende ?
Finns någon bild på bussen i ursprungsutförande ?

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 27 mars 2008, 19:57:43 PM
Hej !

Står det inte 50-talsbuss på skylten på vänstra sidan ?
Nja, denna vagn torde väl vara från 1945 om jag inte tar helt fel.
Torde väl vara en av de allar första Vlo B 513 från SKV, men kan någon säga
när denna vagn byggdes om till nuvarande utseende ?
Finns någon bild på bussen i ursprungsutförande ?

Mvh Peter Ö

Alla frågorna är besvarade i mitt inlägg utom bilden på bussen i ursprungsutförande. Jag har ingen sådan bild men vet att den fanns i Volvos tidning Ratten när bussen var ny.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Jag har i ett mejl fått följande bild på SJ 850 som den såg ut i orginalskick. Lite förbryllande är att den enligt uppgift först ägdes av Stockholms Omnibus AB men har fått SJ-numrering och också är skyltad SJ. Kan det ha varit så att SO beställde den men att SJ hann ta över bolaget innan leverans?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Vilken kvalitet på sofftyget 63 år utan omklädsel. Dagens tyger håller inte många år.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Max W

SJ tog över linje 3 till Hässelby i juli 1946 och då var nog denna buss en av de fyra vagnar som upprätthöll busstrafiken till Hässelby. Alla vagnar på linjen  hade samma form på karossen med nummerkruka och allt.
Själva köpet av SWB (och dotterbolaget Stockholms Omnibus AB) gjorde SJ 1945 enligt uppgifter jag fått. Jag bodde i Hässelby då och var redan då en liten bussdiggare, sanart skolmogen. Jag blev lite förvånad över att vagn 850 inte har någon bakdörr. Det hade alla andra bussar vad jag minns.
Max

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 28 mars 2008, 09:45:04 AM
Vilken kvalitet på sofftyget 63 år utan omklädsel. Dagens tyger håller inte många år.

När ovanstående buss tillverkades kunde man knappast föreställa sig att man i framtiden skulle skrota "nya" bussar efter 10-14 år pga att de då är för gamla "på papperet".

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 28 mars 2008, 11:25:47 AM
När ovanstående buss tillverkades kunde man knappast föreställa sig att man i framtiden skulle skrota "nya" bussar efter 10-14 år pga att de då är för gamla "på papperet".

Det fanns också något som hette "var rädd om grejorna" på den tiden och så existerade begreppen "förebyggande underhåll" och "reparationer".

yngrot

Förebyggande underhåll ja det kommer jag i håg att det fanns förr. Borås Lokaktrafik totalrenoverade bussarna de var som nya efter ett sånt ingrepp. Man målade till och med elementen ,förarstolen kläddes om och fick nystoppning. Men det var väl för dyrt"suck" 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kristofer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 19:48:19 PM
Vet inte varför det står 50-talsbuss på lappen i sidorutan. Möjligen hade man 1986 inte hittat bussens historik utan trodde att den var nyare än vad den i själva verket var.


Läser jag helt galet? Jag tycker minsann att det ser ut som en 4:a, och att det alltså står 40-talsbuss. Men jag kanske bara ser det jag vill se? Svårt att avgöra vad som är smuts eller liknande och vad som är skrift.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Ersa

Citat från: Kristofer skrivet 28 mars 2008, 13:33:51 PM
Läser jag helt galet? Jag tycker minsann att det ser ut som en 4:a, och att det alltså står 40-talsbuss. Men jag kanske bara ser det jag vill se? Svårt att avgöra vad som är smuts eller liknande och vad som är skrift.

Visst är det en 4:a, men den verkar ha fått en "metkrok" nedtill så den ser påminner om en 5:a.

Max W

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 22:45:39 PM
Staffan skrev: Lite förbryllande är att den enligt uppgift först ägdes av Stockholms Omnibus AB men har fått SJ-numrering och också är skyltad SJ. Kan det ha varit så att SO beställde den men att SJ hann ta över bolaget innan leverans?


Jag har inget definitivt svar när det gäller just 850, men de bussar SJ tog över från SOAB lackades om till "SJ-gult". Under SOAB-tiden var de gröna med svart "maggördel" under fönstren. Eftersom 850 bara har framdörr utgår jag ifrån att den är en av SOAB-vagnar som lackerades om.
/Max

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 19:48:19 PM




Kan man säga att en buss är gullig? Jag tycker att den här bussen faller in på det begreppet :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Max W skrivet 28 mars 2008, 15:15:45 PM
Jag har inget definitivt svar när det gäller just 850, men de bussar SJ tog över från SOAB lackades om till "SJ-gult". Under SOAB-tiden var de gröna med svart "maggördel" under fönstren. Eftersom 850 bara har framdörr utgår jag ifrån att den är en av SOAB-vagnar som lackerades om.
/Max

Den svartvita bilden är tagen 1945 enligt säker dokumentation. Så något är konstigt. Men ändå stort tack för uppgifterna.
Den här bussen gick väldigt lite och mätaren står i dag på 18099. Det gör alltså knappt 29 mil per år utslaget på hela livstiden. Nu stod den avställd i Dalsjöfors utanför Borås i cirka 20 år men ändå. Enligt uppgift skulle den under sin aktiva tid ha rullat cirka 15 mil i veckan. Mätarställningen är inte en fejk utan stämmer med de dokumentationer som finns om bussen. Så det är ju inte undra på att bussen är i gott skick i och för sig.
Frågan är varför bussen användes så lite. Enligt äldre bussförare (klubbens äldsta är runt 80 år och började köra buss i slutet av 1940-talet) är den mer lättkörd än vad bussarna i allmänhet från denna tid var. Tekniskt sett märks att den är gammal men den rullar bra. Om man tankar den vill säga. Bränslemätaren fungerar men visade sig i somras inte vara särskilt tillförlitlig.
Inte bara den nya fronten skvallrar om att den varit med om en rejäl olycka utan det syns också på att ramen är svetsad.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

K R

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2008, 22:45:39 PM
Jag har i ett mejl fått följande bild på SJ 850 som den såg ut i orginalskick. Lite förbryllande är att den enligt uppgift först ägdes av Stockholms Omnibus AB men har fått SJ-numrering och också är skyltad SJ. Kan det ha varit så att SO beställde den men att SJ hann ta över bolaget innan leverans?



Hej!

Jodå Staffan, Ulf Essén vidimerar att bussen beställdes av Svenska Omnibus AB (som det aktuella bolaget hette),
men levererades till SJ. Bilden ovan torde vara ett leveransfoto från SKV, då rödplåten synes inledas med D.

mvh K R