Vi i femman

Startat av Mr G, 26 mars 2008, 10:39:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Vi i femman skönjer nu slutet på en lång resa. Snart är vi framme vid slutmålet för resan, Stockholm/Ringvägen, och kan börja förbereda oss för avstigning. En bekväm långfärdsbuss har tagit oss hela vägen från lilla Dalarö till den stora staden.
吉先生

Björn Forslund

Gamla destrullar, gamla regskyltar, gamla BSS inv nummer...nästan nya CF:ar! Det kan inte bli mycket bättre på denna sidan Dagen H!
Hade halvljuslagen inte börjat gälla ännu? Bussarna har lyset tända allihopa, men inte Svennarna i bilarna som ville spara på glödlamporna. Fast bilden bör å andra sidan vara tagen senast omkring 1970 eftersom bussarna ännu inte fått nya inv nr.

yngrot

Halvljuslagen kom väl om jag minas rätt 1978....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Såpass sent...hade gula "varselljus" på min gamla Amazon -67. J-klar vad tufft med fyra extralysen och så de gula inklämda! Då slapp man ha halvljuset på.
När började folk plocka på dessa på bilarna? Då behövde man inte ha baklyset på, det kom först senare.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 mars 2008, 12:13:44 PM
Såpass sent...hade gula "varselljus" på min gamla Amazon -67. J-klar vad tufft med fyra extralysen och så de gula inklämda! Då slapp man ha halvljuset på.
När började folk plocka på dessa på bilarna? Då behövde man inte ha baklyset på, det kom först senare.

Halvljuslagen kom innan jag slutade att köra buss, vilket jag gjorde i Januari 1975. För buss i linjetrafik var det dock tillåtet att ha ett extraljus tänt samtidigt som halvljuset var tänt. I SL-området kopplade man då så man hade tre halvljus tända samtidigt på CF-vagnar.

M v h
Ingwar

Ersa

Jag har för mig att halvljuslagen kom 1972.
Detta hittade jag dock i ett annat forum:

I november 1972 så införde Finland det som krav att halvljus skulle vara tända under dagen, dock endast under vintertid och då endast utanför tättbebyggt område. Ett decennium senare ändrades det till att gälla året om och överallt. 1 oktober 1977 infördes det till Sverige. Norge införde det oktober 1986, Island 1988, Kanada 1989 och Danmark oktober 1990.

Komplett här (fast själva inlägget finns på sid 4 av 11):
http://www.flashback.info/showthread.php?t=174043

yngrot

Då minndes jag inte så galet.. när jag började köra på Kållerredsbussarna 1977 i januari vart det ett himmla liv för att jag brukade köra med halvljus.  Det hette att batterierna inte orkde med samt att man ser väl en buss då behövs inga ljus på den. Jag var ju van vid det sen utbildningen, när lagen sen kom så monterades gula varselljus.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingwar Åfeldt

Citat från: Verspieder skrivet 28 mars 2008, 08:57:13 AM
Jag har för mig att halvljuslagen kom 1972.
Detta hittade jag dock i ett annat forum:

I november 1972 så införde Finland det som krav att halvljus skulle vara tända under dagen, dock endast under vintertid och då endast utanför tättbebyggt område. Ett decennium senare ändrades det till att gälla året om och överallt. 1 oktober 1977 infördes det till Sverige. Norge införde det oktober 1986, Island 1988, Kanada 1989 och Danmark oktober 1990.

Komplett här (fast själva inlägget finns på sid 4 av 11):
http://www.flashback.info/showthread.php?t=174043


Lagen om varselljus är en helt annan lag än den som begränsar antalet halvljus. 1972 låter som en trolig tidpunkt för begränsningen av antalet halvljus. Att köra med tänt halvljus var vanligt bland SJ's förare söder om Stockholm redan andra hälften av 60-talet. Själv började jag göra det ca 1966. Då hade det varit ett reportage på TV om Greyhoundbussarna i USA som alltid körde med tända strålkastare under dagtid med minskad olycksfrekvens som följd.

M v h
Ingwar