Julskyltning, Hamngatan ca 1960-61. (Ännu en bildlänk)

Startat av Tom Hallström, 07 december 2020, 20:11:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tom Hallström

https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/50/50e24ce0-25c7-44d5-b82a-7763a4562763.jpg

Tydligen kan man parkera ut med trottoaren och gå in på NK och handla. En man strosar lugnt över gatan.
Och så finns där en Capitol på linje 56.
Fotografen är inte angiven.

zjbus

Tack för en trevlig länk med julstämning men tror du bilden är från 1960-61? Det fanns väl inte så många möjligheter att fotografera i färg då.

Railmaster

Färgfilm fanns det redan på 40-talet, långt innan det fanns H24!

Nico

Citat från: zjbus skrivet 07 december 2020, 22:08:51 PM...men tror du bilden är från 1960-61? Det fanns väl inte så många möjligheter att fotografera i färg då.

Lite OT, men så få var nog inte valmöjligheterna på så vis då färgfotografier hade funnits länge vid denna tid. Redan från mitten på 1930-talet så fanns det väl effektiva möjligheter (hos både t.ex. Kodak och AGFA) att både ta och framkalla färgfotografier. Valet mellan att ta bilder i färg eller svartvitt var nog mera av en ekonomisk fråga. Kommer ihåg att farsgubben muttrade lite om att han hellre hade velat fota somligt i färg, men inte tyckte sig ha haft råd.

Överlag är sedan bilden som det länkas till mycket trevlig vad gäller både motiv och som tidsdokument. Utan att ha varit med själv så tycker jag nog att tidsangivelsen ser ut att stämma. T.ex. om man utgår från bilarna som förekommer i bild. "Fenmercan" som syns längst till höger är väl antingen en W 110 (och de kom 1961) eller möjligen en W 111 (som kom 1959) så tidsmässigt så är det väl inget som motsäger dateringen?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Det var så jag menade med att det inte fanns så många möjligheter till färgfotografering, det var oerhört dyrt och var i stort sett ett alternativ enbart för proffsfotografer.
Håller med om fenmercan men där finns även en äldre bullmerca så när bilarna började tillverkas säger inte så mycket om när fotot är taget då bilarna kan varit väl begagnade då.

Nico

Iofs. men bilden bör inte vara äldre än än 1959 i så fall givet bilarna. Är det t.ex. verkligen en W 110 så blir perioden 1961 fram till 1967 möjligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Tror inte bilden är äldre än 1961, Capitolen hade väl mindre framruta tidigare.

Mr U

När under 60-talet "hyvlades" Hamngatspuckeln ned? Måste ha varit några år in på decenniet. Dessutom tycker jag mig se Åhlensvaruhuset i bakgrunden och det invigdes väl i mitten av 60-talet. Det är ju vänstertrafik och julskyltning så det kan ju vara senast 1966. Jag tippar att det är 1965 eller 1966.


Gunnar D

Den första julen H24 var med i leken var 1962 och julen 1966 fanns det knappast någon vänster-H24 kvar i trafik. Dec 1965 var snörik så jag skulle säga jularna 1962-64.

/Gunnar

K R

Citat från: Peter Rost skrivet 08 december 2020, 10:13:07 AM
Hamngatspuckeln försvann 1943.
Hej!

Nej, 1943 var lite för tidigt för att hyvla ner Hamngatsbacken ("puckeln").

På länkade bilder från Stockholmskällan med angivet år 1959 är omdaningen ännu inte utförd men troligen i faggorna därav fotodokumenteringen:

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/4257

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/1969
(högerstyrd Opel Rekord Caravan i förgrunden, ovanligt!)

mvh K R


zjbus

Låter rimligt med 1964 också med tanke på att Åhléns City vid Klarabergsgatan 50 invigdes den 9 september 1964, källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85hl%C3%A9ns

Gunnar D

Ok, det verkar vara Åhléns längst bort och Malmskillnadsgatans viadukt över Hamngatan som syns ska vara byggd 1964.

/Gunnar

Railmaster

#13
Ja, Åhléns är invigt 1964 men exteriören var väl klar redan 1963.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Hasse L

Hösten 1962 åkte jag regelbundet med 56:an - den linje som H24 kom att introduceras på. Bussarna beskrevs i detta vikblad, som medfördes i tidtabellsfacken:




I slutet av oktober eller början av november togs de första bussarna i trafik. Förarna var mycket nöjda med sina nya "Scania Sport", åtminstone de som jag vågade prata litet med.