CF tankas för 52 år sedan

Startat av Gunnar D, 25 augusti 2020, 09:00:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



SJ 0238 tankas vid ankomst till Huddingegaraget 25 aug 1968.

Mvh Gunnar

HJP

****
Tack för en annorlunda vardagsbild.
På 1970-talet körde jag ofta Linje 141, med Büssing H32. Vid Telefonplan kom SL:s tankbil, en Volvo Snabbe. Den tankade min vagn, men trots att jag var med om det många gånger, tänkte jag aldrig på att ta med kameran till den tjänsten.
Finns de någon som har förevigat den tankningen, eller kan visa en bild på tankbilen?

zjbus

Stort tack för din mycket trevliga bild, Scania-Vabis CF och SJ-Buss en härlig kombination.
Mvh zjbus

Peter Rost

Trevligt!

CF:arna hade 175 liters tank. Hur många liter diesel rymdes i H32:orna?

//Peter

Hasse L


Hej HJP!


En reprisbild på tankbilden. Inte så långt ifrån Tfp.
/H

zjbus

Detta är inte Volvo Snabbe och Büssing, det är Volvo F82s/F83s och Leyland men även denna Volvo hade en tank på flaket som den körde runt och fyllde på diesel i bussar ur.
Volvo Snabbe var Volvos sista lastbil med bensinmotor, den hade en mycket pigg men törstig V8 och slutade tillverkas 1966.

Tom Hallström


Gunnar D

Vilka SL-linjer kunde betjänas av tankbilen under 70-talet? Har inget minne av det alls. Däremot minns jag att GS linjer 21 o 24 kunde få extra diesel från en tankbil vid Nils Ericsonsplatsen.

/Gunnar

HJP

Citat från: Hasse L skrivet 26 augusti 2020, 10:37:07 AM
Hej HJP!

En reprisbild på tankbilden. Inte så långt ifrån Tfp.
/H
****
Stort tack Hasse.
Frä och Tfp ligger ju nästgårds.
Intressant bild, med Volvo Snabbes efterträdare. Även föraren ser ut att vara efterträdare till den jag minns.
Jag slutade vid SL i januari 1975, för att börja vid SJ, så "din" Volvo bör vara tämligen ny på bilden.

Nico

Citat från: Gunnar D skrivet 27 augusti 2020, 08:45:10 AM
Vilka SL-linjer kunde betjänas av tankbilen under 70-talet? Har inget minne av det alls. Däremot minns jag att GS linjer 21 o 24 kunde få extra diesel från en tankbil vid Nils Ericsonsplatsen.

Kan inte svara generellt, men enligt en sagesman (som själv körde detta) så fanns en eftermiddagstur på linje 112 som på 1970-talet tankades i Alvik C. Dock inte med regelrätt tankbil utan medelst jeepdunkar som två raska gossar från Brommahallen körde ned med en Ford FK 1000. Medan bussföraren tog en kort paus så tankades det alltså med slangad tratt och dunk.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: HJP skrivet 27 augusti 2020, 10:11:44 AM
****
Jag slutade vid SL i januari 1975, för att börja vid SJ, så "din" Volvo bör vara tämligen ny på bilden.
Volvon på bilden är en F82s/F83s årsmodell 1972-1975, 1972 var första året med den svarta plastgrillen och 1975 var sista året modellen tillverkades för att ersättas av F4/F6 https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_F4
Mvh zjbus

roggek

Om man nu tankade "längs vägen", och inte i depå, så återstår följdfrågan:
Hur många liter diesel per mil förbrukade egentligen en H32/H34 (antagligen en hel del?), och hur mycket rymdes i tanken.

För det verkar lite "overkill" att tanka "längs vägen", och var nog endast i undantagsfall detta skedde med tanke på brandfaran?
(Fast Sverige på 70-talet, var ju Sverige på den tiden, utan massa "byråkrati från EG")  :))

zjbus

Hittade inga uppgifter om storlek på tankarna hos SBH däremot att Büssing hade en diesel på 147 HK och Leyland 160 HK, förstår inte heller förtjänsten med att tanka ute längs vägen istället för vid depån före/efter körning och att SL hade en speciell tankbil för detta tyder ju på att det var en vanlig företeelse.

Ted Selander

H32 hade en tank på 180 liter, ett antal vagnar hade "stor tank", 230 liter. Numren var 4051-70, 4261-80.
För H34 var motsvarande 180 liter resp. 225  liter (4347-65, 4370-95)

Källa SL vagnförteckningsblad.

zjbus

För H34 4378 på bilden skulle det då innebära en räckvidd på 75 mil med en bränsleförbrukning på 3 L/mil.