Sommartid igen.

Startat av igel, 30 mars 2024, 12:12:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Till skillnad från tidigare år när SL har informerat om vilka avgångar som är avvikande, hänvisar man bara till reseplaneraren. Man blir dock lite undrande när det finns med en avgång 02:20!! från Tekniska högskolan till Vaxholm.

Fredrik Gelin

De kanske inte ställer om klockan?
Resultatet blir ju annars att den avgången inte går alls.

Det verkar dock vara ett generellt fenomen när jag tittar i reseplaneraren.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


igel

Problemet är väl att det skapar en osäkerhet. Går 02:20 alls eller går den 03:20 sommartid. Betyder det att 03:53 avgången går 03:53 eller 04:53 sommartid. Det är just det som är fördelen med en digital reseplanerare att man kan visa det. Det här verkar vara lite som ICAs problem med den 29 februari, man har ingen lösning för det lite mera udda fallen.

buskörare

Tidigare har det väl varit så att man kör klart trafikdygnet "utan att ställa om klockan". Så i så fall skulle avgången gå enligt normaltid.

igel

Just den linjen (699) har nog haft varierande upplägg. Varianten med ett brutet omlopp där 01:05 från Vaxholm och 02:20 från TEH har körts efter normaltid, medan 03:05 från Vaxholm och 03:50 från TEH gick efter sommartid har förekommit.

Lars-Håkan_E

#5
Citat från: buskörare skrivet 31 mars 2024, 08:45:56 AMTidigare har det väl varit så att man kör klart trafikdygnet "utan att ställa om klockan". Så i så fall skulle avgången gå enligt normaltid.

I alla fall när jag planerade Tyresö i början på 2000 talet var det särskilda omlopp och tjänster när sommartid infördes och slutade, jag vore förvånad om det inte är så fortfarande.

Turer med avgångstid från utgångshållplats mellan 02:00 och 02:59 kördes normalt både sommartid och normaltid vid övergång TILL normaltid, undantaget längre linjer typ till Brevik kördes bara 02:15 sommartid (alltså första gången klockan var 02:15)

Vid övergång från normaltid- till sommartid slopades helt enkelt den timmes turer som försvann från dygnet med samma typ av undantag som ovan

igel

Jag tror du tänker på övergång till vintertid
Övergång till vintertid från sommartid
02:58 Sommartid
02:59 Sommartid
02:00 Vintertid
02:01 Vintertid
(02:00-02:59 existerar både som sommar- och vintertid)

Däremot vid övergång till sommartid från vintertid
01:58 Vintertid
01:59 Vintertid
03:00 Sommartid
03:01 Sommartid
02:00-02:59 existerar varken som vinter- eller sommartid)




Lars-Håkan_E

#7
Jo jag har korrigerat mitt skrivfel i inlägget

Bältes-Assar

Jag tycker att det verkar som om något steg i själva datahanteringen inte klarar av sommartidsomställningen. Annars skulle man ju aldrig behöva se en avgång som går på ett klockslag som inte finns.

Det enda vettiga om man har ett sånt system ( utom att rätta buggen förstås ) är väl att beskriva hur varje linje går. Det verkar man inte ha orkat göra i år. Komiskt att hänvisa till reseplaneraren när den inte klarar det...

846

SL hade information på sin hemsida om att samtliga turer med avgångstid som startade vid första hållplats mellan 02.00 - 02.59 var indragna med undantag för några linjer som tåg anslöt till, om tåget startade före kl. 02.00.

Bältes-Assar

Skumt, var hittade du den?

Det händer i.ofs att man lägger ut info på någon helt annan sida men jag fattar inte vad som styr när man gör det och inte. Det finns t.ex ingen som helst information om att Arlandabanan är helt stängd den 13-e april och att man måste söka till/från skycity i stället för Arlanda C för att få fram bussarna.

Maven

Citat från: 846 skrivet 02 april 2024, 22:54:17 PMSL hade information på sin hemsida om att samtliga turer med avgångstid som startade vid första hållplats mellan 02.00 - 02.59 var indragna med undantag för några linjer som tåg anslöt till, om tåget startade före kl. 02.00.
Ja, suck. Hur ska resenären veta när turen har avgångstid från första hållplats när det inte finns några linjetidtabeller?
Visst, de finns som pdf på en extern sida, men de innehåller inga avvikelser p.g.a. storhelger eller andra tillfälliga ändringar, utan för exakta tider hänvisar SL till reseplaneraren...

846

Citat från: Bältes-Assar skrivet 03 april 2024, 02:05:16 AMSkumt, var hittade du den?
sarna.

Den låg (nu borttagen) under "Aktuella nyheter" på hemsidan. Men som påpekats, det är ju väldigt svårt att veta när en linje startade från sin första hållplats. Hur man väljer att göra vid skiftet till sommartid varierar mellan olika län. I t.ex. Kalmar län valde länstrafiken att köra trafiken enligt vintertid fram till kl. 05.

Maven

Så gör väl de flesta län där alla linjer har ett tydligt avbrott mellan första och sista avgång även på helgnätter.
Även Västtrafik kör väl färdigt trafikdygnet, om de inte ändrat nyligen, så att det trafikfria uppehållet blir en timme kortare vid övergång till sommartid, och tvärtom på hösten.

Axel L

Jag skulle personligen föredra om skillnaden mellan sommar och vintertid slopades. Bara att hålla koll på samtliga undantag som följd av att klockan ställs om kan bli ganska jobbigt.

Det blir särskild jobbigt vid de tillfällen då det förekommer trafik i alla dygnets timmar och framförallt om trafiken är åtminstone till viss del oregelbunden vid de tillfället då klockan ställs om.

Hälsningar
Axel L