Buss i byggnad Vallentuna

Startat av Walter, 12 juli 2021, 23:03:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Å

Första ersättningen jag körde där var någon gång under 90-talets första halva (den var planerad), då hade någon räknat med samma körtid mellan Lindholmen och Kårsta för buss som för tåg. Trafikpolisen hade ju vissa synpunkter på detta, 20 minuter klarade de inte med bil utan att de bröt mot samtliga hastighetsgränser.

Ersa

Länken till tidningen från 2011 påminner om åren då storbolagen meddelande de dåvarande halvdussinet lokala åkare att deras tjänster inte var nödvändiga för nån ersättningstrafik. Sen satte man egna bussar i egen regi i diket istället.
Det är onekligen ett förfarande som är identiskt nu som då.  ::)

Sen måste jag erkänna att förr var det oftare så att RB-avstängningarna skedde under de tre sommarmånaderna, och nutidens långa avstängningar på över ett halvår inklusive vintertid blivit vanligare först nu när banan börjat expandera med dubbelspår, och inte enbart renoveras som förr.
Men det skedde ändå oerhört få olyckor och felkörningar på somrarna 2003-2006, vilket var några av mina första aktiva år på trafiken. Samt knappt en enda inställd avgång man hörde talas om. Detta trots att många förare var obekanta med området, och de gamla silvergrå ledvagnarna från Flygbussarna varken var korta eller smidiga att manövrera, med sina stora vändytor.

Fredrik Gelin

Jag åkte förbi olycksplatsen idag och kan nog ana att föraren av någon anledning inte lyckats få stopp på bussen i tid.
Visserligen har bussen gått av på vänstersidan av vägen, men eftersom vägen svänger ungefär vid olycksplatsen tror jag snarare att föraren inte svängt i tid utan fortsatt rakt fram vilket då blir till vänster om vägen eftersom den svänger åt höger.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ulf Berlin


Fredrik Gelin

Nu har även lokaltidningen skrivit en artikel i ämnet.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

3 dagar och ägaren är sur för att man inte byggt upp ett nedkört skjul.

Ersa

Det står inget om att bygga upp i artikeln. Bara städa upp oredan. Som privatperson vill man inte ha totalt kaos på sin gård i flera dagar, och inte heller vill man betala för uppröjning. Att man som ansvarig part kommer dit och börjar röja upp första vardagen efteråt ses som norm. Drar det ut på tiden ses det som lathet och arrogans. Attityden kan till viss del komma från att SL-verksamheten ju har väldigt dåligt rykte och anseende i dessa trakter numera, så man har väldigt litet förtroende till alla SL-operatörer, och i synnerhet vissa specifika.

buskörare

Oj, okej. Då har jag lyckats se de du inte sett. Tycker du verkligen det är kaos där nu?

Ersa

Det handlar inte om mig. Det handlar om vad markägaren anser.

buskörare

#24
Ja, det var en dum fråga  ;)

BSB101

Om jag hade haft påhälsning av en buss i någon av mina fastigheter så hade jag förväntat med att ansvarig part påbörjat uppröjningen snarast.

Bältes-Assar

Man kan väl inte bara gå in på nåns tomt och börja riva ett garage? (Eller vad det nu har varit) Det ska väl kollas upp med försäkringsbolag och sånt och det är väl den som äger stället som beställer arbeten och drar det med sitt försäkringsbolag?

Ersa

Jag förstår inte varför människor som inte är part i målet, här i forumet har åsikter om markägarens åsikter. Det är väl bara att acceptera att de är upprörda och besvikna både på händelsen och hanteringen efteråt.

buskörare

Nu är dom i alla fall där och röjer.

Lars-Håkan_E

Den normala gången när det gäller motpartsskada på egendom är att det är fordonets trafikförsäkring som nyttjas