Buss i byggnad Vallentuna

Startat av Walter, 12 juli 2021, 23:03:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa


Ola Å

Lindholmsvägen är ju inget vidare, massor av bussar har kört av under åren. Fast den här gången förstår jag inte riktigt, och var är det?

Ersa

#3
Lindholmsvägen 105 heter adressen enligt Eniros kartor. Bussen kördes i norrgående riktning, och körde av på vänster sida vägen. På Googles gatuvyer syns den drabbade dubbla carporten tydligt. I sitt ursprungliga skick.

Men inte är Lindholmsvägen speciellt dålig. Det är först i Torsholma, en bit norr om Frösunda, som den börjar bli krokig och smal.

buskörare

Det är nog inte vägen i sig som orsakat detta.  Föraren klarade sig utan fysiska skador, det är skönt.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2021, 13:26:22 PM
Men inte är Lindholmsvägen speciellt dålig. Det är först i Torsholma, en bit norr om Frösunda, som den börjar bli krokig och smal.
Det beror väl på vad man har för referenser.
Det har iallafall gått ett antal vänsterspeglar på vägen genom åren.
Jag gissar att vägen är runt sju meter bred kanske, men om bussen är 2,5m bred och det inte finns någon vägren utan bara diken på sidorna upplevs det nog som trångt av många.
Det är kanske så att man kör "onödigt" nära mitten av vägen för att undvika dikena och då tar speglarna i varandra istället.
Jag har själv sett flera ledbussar som varit nede i diket med höger bakhjul vid möten, men kommit upp för egen maskin.

I just detta fall är det nog inte rädsla vid möte som varit orsak till händelsen om den inträffat på norrgående.
Då måste man ju köra över vägen och av på fel sida.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Lars-Håkan_E

Rädsla för möte?

Vi har ju landet runt vägar som är betydligt smalare som trafikeras av linjebussar utan problem, det är väl snarare så att många är bortskämda med för bra vägar och saknar vana av att veta var bussens hjul och hörn befinner sig.

Övning och bättre utbildning är nog det enda som gäller, och att anpassa farten.

Ja jag vet att det är svårt att få gehör för sådant på vissa håll men tyvärr är det nog sanningen.

Fredrik Gelin

Visst är det så.
Här är det dock ganska mycket trafik dagtid, speciellt nu när tåget inte går.
Vägen är dessutom ganska ojämnt utformad med raka fina partier följda av smala bitar med tidvis tvära kurvor.
Det körs sedan ganska hårt på vägen som varierar mellan 50 och 80 som hastighetsbegränsning, men mellan kameran vid Golfklubben och infarten till Lindholmen går det ofta betydligt fortare än så.
Om jag förstått det rätt har olyckan inträffat efter en ganska lång raksträcka med ett backkrön som följs av en svag högerkurva i nedförsbacke vilket kanske bidragit till olyckan.

Det kanske är tur att det är semestertider, för det verkar inte som om lokaltidningen uppmärksammat händelsen.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

buskörare

Den här bussen har som tidigare sagts gått av åt vänster, så nån mötesrädsla lär det inte vara. I så fall väjat för nått i högerkanten.

Vägen har max 70 som hastighetsbegränsning mig veterligen, men 50 på platsen.

Fredrik Gelin

Just det ja, det är ju bara 70 förbi kameran vid Golfklubben, det har du rätt i.
Många kör dock betydligt fortare än så.
Jag kör bil där till och från stallen och sätter då farthållaren på skyltad hastighet, men det brukar inte dröja länge innan det är någon som flåsar vid bakre  stötfångaren.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

Nej, det är väl i princip bara förbi kamerorna det går 70. Jag bor nån mil längre ut på den vägen och det är inte bättre där utåt.

Ersa

Dessa incidenter är helt klart något som börjat bli vanliga först under de senaste tio åren. Man kunde på 1990-talet fram till omkring 2010 ersätta tågen under avstängning efter avstängning, utan att några avåkningar och olyckor skedde, mer än i värsta någon enstaka incident per kalenderår.
I mitten på 00-talet gled två ledvagnar sakta ner i varsitt dike under ett möte i kryphastighet mellan Kårsta och Ekskogen, vilket blev en rätt stor nyhet i tidningarna då, eftersom det var ovanligt att bussarna körde av vägarna däromkring.
Men nu är det uppenbarligen andra tider, med felkörningar, skador, krockar och avåkningar till höger och vänster, utan att någon egentligen bryr sig längre.

buskörare

Jag körde min första ersättning 2012, vi körde ledbuss ända till Kårsta och vad jag minns var det inga större problem. Tänkte just på det, vad det är. Att man hellre tar in nya än äldre, mer erfarna för att spara på lönekostnader är väl en orsak. Bristen på yrkesstolthet/intresse en annan. Och mobilens intåg kan nog vara en del med.


Fredrik Gelin

Jag körde själv ersättning för Roslagsbanan, både akut och planerat vid flera tillfällen runt 2000-2004 och redan då var det problem med felkörningar och dikeskörning längs Lindholmsvägen, men oftast av mild karaktär.
På den tiden var det ju B10:or som användes och de var ju minst sagt stryktåliga, så även om släpet gick i diket gick det oftast att köra upp igen bara man hade mittaxeln på någorlunda fast underlag.
Jag räddade mer än en kollega på det viset.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk