individuell lönesättning bussförare

Startat av Christer K, 03 maj 2021, 05:20:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Vad? Att komma i tid till jobbet och inte skada bussarna. Vad mer?

Ersa

Vad det är som gör det svårt med individuell lönesättning i stordriften? Vi har ju redan nämnt att en specifik bussindivid i stordriftsområden kan ha rätt många förare per trafikdygn. 12-13 stycken är inget ovanligt. Lägt därtill mer eller mindre obemannade ytterdepåer, och det blir plötsligt väldigt svårt att avgöra vilka förare som orsakar vilka skador på vilka fordon.
Det finns inga anställda på storbolagen som inspekterar fordonen mellan varje förarbyte, och inte heller åker med under cover för att kolla upp förarna. Det finns inga pengar och resurser till sånt, helt enkelt.

Jag har ju min lösning såklart, vilken är beprövad lite varstans i Sverige. Det är att man minskar storleken på trafikområdena, och därmed låter bli att skifta runt anonyma bussar mellan olika depåer i ett gigantiskt trafikområde flera gånger i veckan. Man håller sina bussar på sin depå, har folk på depåerna som har koll, både på bussarna och de anställda. Dvs motsatsen till anonym stordrift.

Men jag får ju höra att jag är landsbygdsextremist och vill fördyra verksamheten, då jag nämner upplägg med t.ex underentreprenörer som t.ex finns i Knutby sedan 2012, och i Rimbo fram till 2017. Samt som även finns i ett otal andra län såklart. Upplägg som rent driftmässigt fungerar väldigt bra, förutsatt att depån får starta med egna nya bussar från början.
Man måste inte ha underentreprenörer heller, utan samma upplägg kan fungera inom områden där större bolag utgår från mindre depåer, men då gäller det att ha motsvarande bemanning och koll som en underentreprenör skulle ha. Samt låta bli att skifta bussar mellan depåerna flera gånger per trafikdygn.

BSB101

Kundbemötande, körstill, hur man uppför sig i trafiken etc. Kontrolleras enklast genom stickprovskontroller. Om det behövs ekonomiska "bonusar" för att komma i tid och inte skada bussarna har man stora problem.

buskörare

Stickprovskontroller på närmare några tusen förare/arbetsgivare bara inom SL-trafiken varje månad tar sin lilla tid. Och tid kostar som bekant pengar. Jag är skeptisk till att en prispressad bransch är beredd att lägga de resurserna för att leta folk att ge bonusar till. När man idag väljer bort erfarna förare vid anställning för att det blir billigare att anställa nyutbildade.

mittlinje

Kundbemötande är en intressant fråga, det är inte alltid kunden talar sanning. Förekommer även att förare har det problemet och de sållar man oftast ut ganska snabbt. Har sett många kundärenden där kunds berättelse inte stämmer överens med verkligheten. Några gånger sett det på film och då skulle man önska att det även fanns ljudupptagning på dessa.

buskörare

Nä, kundklagomål ska man vara försiktig med att väga in.

Bältes-Assar

Nej, men vad skulle man egentligen väga in då? Om det kokar ner till att bara handla om närvaron på arbetsplatsen så är det ju ingen mening med det, då blir det ett bestraffningssystem som egentligen bara är ett förtäckt tarifflönesystem men dyrare att hantera administrativt och förhandlingsmässigt.

Om man vill minska skadorna på stora områden så bör man nog satsa på tekniska lösningar som förebygger att skadorna uppstår, typ geo-fencing och olika varningssystem.

Sen kan såklart Ersas "smågarageidyll-system" fungera på vissa håll men jag ser liksom inte framför mig att det ens skulle vara ett alternativ för Stockholms förorter.

Ersa

Men nu har åtminstone linjetrafiken i storstadsområdena den förarkår den eftersträvat att få. Går det verkligen att väga upp alla slags brister och skador enbart med teknik, eller ska man kanske även försöka få ansvarstagande anställda som kan köra, och kanske rentav trivs med sitt jobb? Jag tror inte att enbart teknik och varningssystem kan lösa alla branschens problem.

buskörare

Det är väl just det vissa av oss anser? Att stora områden/depåer inte funkar för individuell lönesättning eftersom det krävs så omfattande kontroller från arbetsgivaren att det ändå inte blir lönsamt?

Det finns nog mycket man kan göra för att minska skador, men vad jag ser, är det långvariga arbeten för att på sikt få folk att vilja köra buss. Arbetsgivaren har också ett ansvar i att motverka skador och då menar jag inte det man gör idag. Skickar ut lappar om hur dyrt det är. Man måste ju också se över hur man själv jobbar. Ser man till att körtider är anpassade efter verkligheten? Att arbeten längs vägen kollas upp så bussarna verkligen får plats?

Bonus låter ju gulligt, men då jobbar man ju ändå inte med grundproblemen. Som vid stora depåer troligen mer handlar om körtider och vilka man anställer, än att folk skiter i om dom krockar och därför blir mer motiverade av en bonus.

Ersa

#39
Det är ju just grundproblemen ingen part orkar ta tag i. Därför består de enda små förslagen av att "putsa på fasaden" lite istället. När man själv har idéer som handlar mer om hur verksamheten bör synas från grunden, viftas ju dessa bort direkt. Både ute i verkligheten samt här i forumet.
Jag gissar att sånt ses som alldeles för radikalt och omstörtande. Det är givetvis mycket enklare att blunda för alla problem, och låtsas att inga bekymmer existerar för branschen idag.

Bältes-Assar

Så brukar det vara när merkostnaderna är tydliga och besparingarna diffusa. Om du sätter siffror på det och visar att du räknar rätt så är det nog mindre risk att du blir bortviftad som en drömmare.

Ersa

Några positiva siffror kan man sällan få fram om man vill ha kvalitet i trafiken. Därför är dagens system uppbyggt på att man sparar ett fåtal kronor, samtidigt som man har dålig kvalitet och missnöje. Men den låga kvalitetsnivån är ju uppenbarligen värda de få kronorna, och därför får branschen fortsätta att se ut som den gör. Samt fortsätta mot ännu mer stordrift, och ännu mindre kompetent personal. Det är ju trots allt så vi vill ha det.

Bältes-Assar

Aha. Jag trodde att det fanns ett grundläggande problem, som du menade att man kunde åtgärda och spara pengar i slutänden.  :)

Ersa

Nej nej, spara pengar på allt, det kan branschen redan. Oerhört väl.  ::)

mittlinje

Anser du branschen är unik gällande sparandet? I så fall lever vi nog inte i samma samhälle för det jag upplever är att i stort sett allt i alla länder oavsett bransch fungerar så med fåtal undantag.