"Spökbussen" (SL)

Startat av Peter Rost, 08 november 2011, 19:30:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

I alla fall trevlig vagntyp i inslaget MaxCimalt trevlig ju..  ;D 

För gemene man verkar ju tomkörningar underliga men som sagt helt går de ej att undvika och inte heller får ju operatören full ersättning så självklart kan de inte köra linje tur där.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 08 november 2011, 22:04:29 PM
Problemet är väl längs gamla 625:an att det skulle kräva extra fordon i slutänden då fordonsomloppen är så tajta, jag antar att det är ett fåtal turer som tommar i motrusningen t/fr Tekniska som skulle klara ett tillägg på runt 10 minuter

Nja, nog finns det ett flertal fordon som tomkörs från Tekniska till depån i Rimbo vid 8-10-tiden, där förarna tar lång lunchrast. Samt att många av dem även tomkörs tillbaka från depån ner till Tekniska kring 15-17. Så nog går detta att lösa om man skulle lägga på lite tid och en gnutta pengar.

Då dagens kombinerade 625/644 består av fyra enkelriktade turer söderut på morgonen, samt fyra turer norrut norrut på eftermiddagen, så måste ju dessa fyra bussar garanterat tomköras till/från Danderyd och till/från Mora vägskäl hur man än lägger upp det med Täbysamarbetet. Jämför med 655 som aldrig tommas, utan körs dubbeltur Norrtälje-Söderhall-Norrtälje hela tiden. Mera som ett pendeltåg.

Bara att dubbelrikta eftermiddagsreturerna på 625 skulle innebära fyra nya södergående turer på 625, till låg kostnad. Vilket skulle tas emot med glada tillrop från den idag missnöjda befolkningen runt Angarn, Brottby och Stångberga som då åter kan åka buss till Arninge för att handla.

Jonas1968

Citat från: MartinMartin skrivet 08 november 2011, 20:24:12 PM
Man kan ju göra en linje av varenda tomkörning om man vill, men varför?

Man har ju bestämt när och var man vill ha trafik och den har man upphandlat
och betalar för.

Är väl knappast i skattebetalarnas intresse att betala mera pengar för att tillfredställa
några resenärer att linje 52 går till Djurgårdsbron och deras redan betalda platser på spårvagnen
går tomma.
Fast pengarna som tomkörningen kostar måste ju ändå på ett eller annat sätt somma från SL. Betalar man inte för just denna tomkörning så måste ju extrakostnaden tas ut genom högre priser på andra turer för operatören kan ju inte använda några andra pengar än dom som beställaren betalar. Minskar man på onödiga tomkörningar så kan ju operatören ta mindre betalt.

Bussföraren

Ja om man redan från början väljer att planera in ett antal turer i motrusningen.

Nu i efterhand så blir det inte så, grundpriset finns ju redan och då tillkommer det ersättning för utbudskm och utbuds(tidtabells)tid

I SL:s upphandlingar är det operatören som bestämmer tomkörningarna eftersom man inte upphandlar omlopp utan bara ett visst bestämt utbud, var operatören väljer att lägga sina tomkörningar är helt upp till denne liksom var varje bussindivid placeras, har sina pauser etc.


Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2011, 12:54:41 PM
Nja, nog finns det ett flertal fordon som tomkörs från Tekniska till depån i Rimbo vid 8-10-tiden, där förarna tar lång lunchrast. Samt att många av dem även tomkörs tillbaka från depån ner till Tekniska kring 15-17. Så nog går detta att lösa om man skulle lägga på lite tid och en gnutta pengar.

Då dagens kombinerade 625/644 består av fyra enkelriktade turer söderut på morgonen, samt fyra turer norrut norrut på eftermiddagen, så måste ju dessa fyra bussar garanterat tomköras till/från Danderyd och till/från Mora vägskäl hur man än lägger upp det med Täbysamarbetet. Jämför med 655 som aldrig tommas, utan körs dubbeltur Norrtälje-Söderhall-Norrtälje hela tiden. Mera som ett pendeltåg.

Bara att dubbelrikta eftermiddagsreturerna på 625 skulle innebära fyra nya södergående turer på 625, till låg kostnad. Vilket skulle tas emot med glada tillrop från den idag missnöjda befolkningen runt Angarn, Brottby och Stångberga som då åter kan åka buss till Arninge för att handla.

Tidtabellstiden Söderhall-DAS är mellan 45 och 50 min, tomkörningen lär ligga på 25 min, varje tomkörning från Rimbo måste alltså börja 25 min tidigare, kan man få in denna utökning av arbetstiden på tjänsterna? eller spricker tjänstepaketet? spricker pisspaustiden? spricker EU rasten? spricker passtiden? förutom kostnaderna för ytterligare dimensionerande vagnar i värsta fall.

Sedan verkar det inte ekonomiskt smart att tomma t Rimbo på fm och tillbaka på em med ett antal bussar, men det är ju min åsikt.
Antar att det ligger fackliga krav bakom detta.