bussar i trollhättan/vänersborg

Startat av busskillen!, 08 oktober 2023, 19:29:32 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

busskillen!

Hejsan! jag är nyfiken på vad som har hänt med dom gamla bussarna som 24 sylte och 23 lextorp osv som gick innan dom nya bussarna kom? vart har dom tagit vägen? ser inga längre i trollhättan/vänersborg och samma med 65 gamla bussar och 61! vet inte numrena på bussarna men tacksam för svar ifall nån som jobbar i trollhättan/vänersborg som busschaufför kunde svara på min långa fråga? tacksam för svar!

Bernt Talbrant

Står det inte ett gäng övertaliga bussar strax intill Nobinas depå i Vänersborg? Det stod en del "gamlingar" (bl a ett antal Solaris) uppställda där tidigare tillsammans med de "nya" BYD som nu satts i trafik.

busskillen!

hej! jag har sått någon eller väldigt få Solaris gamla bussarna men varit mer dom nya Scania bussarna som stått där men har satt en gammal Solaris buss men vet inte vart resten har tagit vägen.

John P

Citat från: busskillen! skrivet 08 oktober 2023, 19:29:32 PMHejsan! jag är nyfiken på vad som har hänt med dom gamla bussarna som 24 sylte och 23 lextorp osv som gick innan dom nya bussarna kom? vart har dom tagit vägen? ser inga längre i trollhättan/vänersborg och samma med 65 gamla bussar och 61! vet inte numrena på bussarna men tacksam för svar ifall nån som jobbar i trollhättan/vänersborg som busschaufför kunde svara på min långa fråga? tacksam för svar!

En del finns i Vänersborg och väntar på vidare öden, en del ska flyttas, andra säljas. Bussar som har flyttats eller sålts:
MAN gas boggi, med nummer 3700 -3704, som gick mycket på linje 24, flyttades tillbaka till Nobina Borås.
En del av Solaris gasstadsbussarna är flyttade till Nobina Skaraborg och går i trafik i Skövde och Falköping. Scania gasstadsbussarna, 3203-3207, flyttades också dessa till Skaraborg och går även de i Skövde ( och kanske också Falköping?). Två något nyare Scania gasstadsbussar flyttades till Nobina Borås.
Några Solaris  gasboggi flyttades till Nobina Skåne och några såldes till Serbien.
Några av de äldsta MAN gasstadsbussarna såldes också till Serbien, bl.a 2444-24445, samt en eller två till... 66XX serien.
7300, som från början gick på linje 600 och som sedan gått på 421-650 samt inte minst på 1 Express, är såld till ett bussbolag i Kumla.
7450-7452 är sålda till Polen.
71XX-serien, kom väl i slutet av förra året och gick en del på linje 61-66, 421-644, samt i bland i stadstrafik, de flesta ska tydligen flyttas tillbaka till Skaraborg.

Vi kör från skolstarten nu i augusti skoltrafik till och från Kronanskolan i Trollhättan och en del bussar som vi haft sedan tidigare har blivit kvar på detta. 7573, Volvo 8900; kom från Uppland i  från början och kom hit i slutet på förra året, användes i linjetrafik här fram till augusti. 7674, Volvo 8900 ( normalgolv); köptes ny 2012 för att huvudsakligen användas i Lilla Edet, men har även i bland gått här i Trollhättan, gick på linje 421 - 644. Från Göteborg har vi fått 7664, en Volvo 9700,  detta är även en bra buss för t.ex tågersättning. Från Älvängen fick vi 7673, som är identisk och inköpt samtidigt som 7674. Turistbussen 2101, Mercedes Tourismo, används i bland som reserv, andra linjevagnar med bälten kan också förekomma.

Som tur blev Servicelinjerna 51-53 kvar och därmed blev också Optarebussarna 7681-7682 kvar samt en av de tre diesel Solarisarna, 7747. 7748 och 7779 är temorärt kvar i Vänerborg  ett litet tag till, sedan försvinner nog dessa, ( hade gärna sett att de blev kvar istället för Optarebussarna).

326X -vagnar från Värmland och 3428 från Skåne, som kom i slutet av förra året blir kvar i det nya avtalet, detsamma gäller även 7794.

3863 går på 1 Express Trollhättan - Skövde och den är fortsatt kvar.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Bussmicke

Nån 77xx är ju kvar i Trollhättan och har fått nya färgen, vilken är det?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

7747 som används på servicelinjerna tillsammans med 7681-82.

Walter

Hur är det med 7675-7680, B7RLE/8900? Fanns de tidigare i tvåstad och stannar de?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bernt Talbrant

7677-7680 lär vara uthyrda till Larssons Buss.

Ulf Berlin

Tack för sammanställningen John.
Här kommer en bild på 2101 i Trollhättan 230814:

/Ulf

Bussmicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 13 oktober 2023, 12:42:21 PM7677-7680 lär vara uthyrda till Larssons Buss.
UE på skoltrafiken i Trollhättan?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Jag har sett bild på en av dem på linje 662 i Trollhättan. Kanske UE åt Nobina på linjer med få turer som denna?

Fifty

Larssons är ny underentreprenör åt Nobina. Tidigare hade man Connect.
Man lånar Nobinas gamla bussar i väntan på försenade nyleveranser.

John P

Citat från: Bussmicke skrivet 14 oktober 2023, 17:15:25 PMUE på skoltrafiken i Trollhättan?

/Bussmicke
www.bussmicke.se



Nej, nämnda skoltrafik körs i egen regi. Larssons Busstrafik i Främmestad kör däremot som U.E på linje 640 - 662, tidigare har det varit Connect Bus som kört denna trafik. Kul att det åter blir Larssons Busstrafik som kör trafiken, de körde ju förr denna trafik för Buss i Väst, sedan såldes ju linjetrafikdelen till Söne Buss som senare har körde trafiken i rätt många år. Om jag inte är helt fel ute så startades Larssons Buss när Nossebrobanan Trollhättan - Nossebro lades ned 1968, depåområdet i Främmestad lär vara  gamla jvstn i Främmestad.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

S Svensson

Mig veterligt hade Josef Larsson en mindre buss tidigare än 1968. Senare började hans sönder köra och nu är det barnbarnet Fredrik som sköter det ena bolaget. Det andra bolaget bildade Söne Buss i Göteborg AB som nu gått upp i Conect Bus.
Josef Larsson är en pionjär på så sätt att han arbetade år Per Segerholm,innan  Segerholms företag förvärvades av Linjebuss.
Per Segerholm väntade några år och tog cirka 1948 över busslinje i Derome som flyttades till Lindberga (Barnabro,Varberg).
Larsson är underentreprenör i Vara och Herrljunga kommuner. Enstaka fordon kanske körs av Nobina. Larsson kör även på linje 550.
En gång i tiden hade Larsson Buss både turist och beställningstrafik.

John P

Tack för informationen, kollar på deras hemsida och de startade tydligen redan 1945. Jag är  däremot  rätt säker på att den nuvarande depån i Främmestad är belägen där Främmestad station en gång låg och området kan nog ha varit stationens bangård. Mötte en rätt ny Setra turistbuss på E6 för någon månad sedan ungefär, så de har nog viss beställningstrafik också utöver linje-och- skoltrafiken. Nobina kör turer på linje 640 till / från Grästorp, linje 660-662 körs endast av Larssons.http://www.larssonbuss.se/
Bussförare på Nobina Trollhättan.