SL-året 2021 i bilder

Startat av DEB, 06 januari 2022, 09:46:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DEB

Då jag anar att det ändå fortfarande verkar finnas ett visst intresse för årskrönikor har jag snabbt pusslat ihop just en sådan. På grund av pandemin har jag rest ytterst lite utanför mitt eget län, därför varnar jag både i rubrik och ingress för att det endast är SL-fordon som utgör motiven. Som vanligt går det bra att klicka på bilderna för att få dem i bättre upplösning.



Januari - I januari fotograferade jag ytterst sporadiskt, men jag hade anledning att befinna mig i Orminge centrum när denna buss passerade.



Februari - I början av februari hade vi några riktigt fina vinterdagar. Här ses Keolis 3963 i vinterlandskapet på linjen "ut till landet" från Tumba, linje 729. Senare under året flyttades vagnen till Nyboda.



Mars - Trippla 55xx-vagnar i Skärholmen, varav en på blåbusslinjen 173.



April - De sista 65xx-vagnarna i tjänst hos Nobina var en handfull B9S som togs ur trafik efter vintertidtabellens upphörande till sommaren 2021. Här ses Nobina 6597 några veckor innan pension.



Maj - Äntligen vår och jag hoppade av "min" buss några stationer tidigare en dag för att fotografera den i den kanske kurvigaste hållplatsen som går att hitta i SL-land, nämligen Länsmansvägen i Upplands Väsbys utkant.



Juni - Vi fortsätter på temat "Utstickare hos Nobina Kallhäll", då de utöver den förkrossade majoriteten Volvo 8900 även har en del Citywide, men även ett par 8500-vagnar varav en av dem ses på bild.



Juli - En av juli månads många underbara sommardagar. Mitt i sommarlovet var det inte många påstigna eller avstigande vid Närtuna skola (0).



Augusti - Augusti var inte lika generöst med fina sommardagar (eftersom jag hade förlagt min semester där och då, såklart). Men ibland var det riktigt fint, som här när vi återigen befinner oss någonstans på landsbygden mellan Botkyrka och Nynäshamn.



September - I september fotade jag Keolis 6411 där vägarna ut mot Bullandö börjat bli som allra smalast.



Oktober - Framåt hösten blev fotandet återigen ytterst sparsamt, men en av få bilder jag faktiskt tog var på Keolis 6497 ute i Nacka en fin höstdag.



November - Denna bild på Nobina 3162 räddade mig från att inte ha någonting att visa från november månad över huvudtaget.



December - I slutet av december tog jag mig i kragen och begav mig söderut för att dryga ut samlingen av de få 68xx-vagnar som fortfarande tuffar på i stadstrafiken, här på årets sista helgfria vardag.

Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Nisse Bökelund

Tack för dina fina årstidsbilder, där du på den första
även fick med ett helgon med munskydd och gloria. ;)

Karsten

För att vara bara SL-bilder måste jag säga att det var en bra geografisk spridning på motiven. Snyggt!

Fifty

Intresset finns absolut så tack för att du tog dig tiden att pussla ihop denna.
Av samma anledning har vi från landet inte besökt Stockholm så ofta så det är bara trevligt att se året i SL-land, dessutom med många äldre fordon.
Februari är favoriten!

marciza

Instämmer i berömmet. Mycket bra bilder och bra ljussättning. Jag som är från SL-land får också se många för mig udda fordon och trafikeringar. Att få med Keolis 7603 på linje 421 är bra, jag som är ofta i Nacka lyckas enbart se denna typ av buss på linje 469.

DEB

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 06 januari 2022, 10:27:27 AM
Tack för dina fina årstidsbilder, där du på den första
även fick med ett helgon med munskydd och gloria. ;)

Tack så mycket! Det var ungefär vid tionde omtitten som jag förstod vad du menade, då jag stirrade mig helt blind på endast busschauffören och undrade vad du kunde tänkas mena...  ;D

Citat från: Karsten skrivet 06 januari 2022, 10:50:09 AM
För att vara bara SL-bilder måste jag säga att det var en bra geografisk spridning på motiven. Snyggt!

Tack! Jag försöker, när jag har tid och möjlighet, i första hand att fota bussar ute på linjen framför inne på bussterminaler och knutpunkter. Antingen ute i "orten", eller ännu hellre ute på landet.

Citat från: Fifty skrivet 06 januari 2022, 14:21:36 PM
Intresset finns absolut så tack för att du tog dig tiden att pussla ihop denna.
Av samma anledning har vi från landet inte besökt Stockholm så ofta så det är bara trevligt att se året i SL-land, dessutom med många äldre fordon.
Februari är favoriten!

Kul att det uppskattades, tack för att du visade det. Det var strategiskt utvalt både med platserna för månadsbilderna, men också med motiven för att få en bra blandning. Och de äldre fordonen är ju de som oftast är mest bråttom att fotografera innan de hinner försvinna, så de har i regel högst prioritet när jag är ute på jakt. :)

Citat från: marciza skrivet 07 januari 2022, 00:32:56 AM
Instämmer i berömmet. Mycket bra bilder och bra ljussättning. Jag som är från SL-land får också se många för mig udda fordon och trafikeringar. Att få med Keolis 7603 på linje 421 är bra, jag som är ofta i Nacka lyckas enbart se denna typ av buss på linje 469.

Och du ska ha tack för berömmet. Det finns ändå en god mångfald inom SL-landet och en hel del intressanta variationer och ovanligheter dyker upp då och då. Just Nacka/Värmdö-området har jag lite dålig koll på vilka busstyper som är mer eller mindre vanliga, mer än att exempelvis ledvagn på 439 är mycket sällsynt. I höstas både såg och fotade jag just ett sådant skeende, tyvärr blev den bilden lite för oskarp för att anses hålla skälig kvalitet med mina mått mätt.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Ovanliga och oväntade bakgrundsmiljöer ger verkligen liv till bilderna, och gör dem roliga att jämföra med nutiden om ytterligare 20-30 år. Det kan vara lite mycket jobb bara att ta sig ut till en fin miljö, där bara en eller två bussar passerar på skoldagarnas eftermiddagar. Mycket restid för någon enstaka bild.

Carl Eric

Tack för bilderna! För mig som är uppvuxen på Värmdö är det extra roligt att se bilder därifrån!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

DEB

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2022, 07:51:26 AM
Ovanliga och oväntade bakgrundsmiljöer ger verkligen liv till bilderna, och gör dem roliga att jämföra med nutiden om ytterligare 20-30 år. Det kan vara lite mycket jobb bara att ta sig ut till en fin miljö, där bara en eller två bussar passerar på skoldagarnas eftermiddagar. Mycket restid för någon enstaka bild.

Instämmer till fullo. Särskilt påtagligt blir det när man inte har bil utan behöver ta sig ut kollektivt, ofta med samma färdmedel som man själv vill fota, och därefter får rusa ut för att hinna ta en bild framifrån innan motivet drar iväg. Sedan är det bara att vänta snällt på att bussen tillbaka, som kanske inte ens går inom närmsta timmen, dyker upp igen. Detta var inte en ovanlig procedur för mig förr om åren, innan jag till slut tröttnade och tyckte att det inte var värt hur mycket tid och ansträngning som helst för att få till en bra bild ute i obygden.

Citat från: Carl Eric skrivet 07 januari 2022, 11:17:30 AM
Tack för bilderna! För mig som är uppvuxen på Värmdö är det extra roligt att se bilder därifrån!

Kul att det uppskattades! Jag har fotat en del i Nacka/Värmdö-området det senaste året, på min sida debfoto.com finns de flesta av dessa bilder upplagda. Flertalet finns i "Senast tillagda foton"-menyn, eller i respektive vagnseries egna undersida. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Bussmicke

Mycket trevligt. Dock har jag inte gjort någon kavalkad
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DEB

Det är inte för sent för det, Micke...
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

eliaS

bilden på 729an  var riktigt bra, en linje jag själv måste fota!