Skolbuss i Borås kommun

Startat av S Svensson, 30 maj 2008, 20:38:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Åkte med bil idag på gamla RV41 och kom fram till Seglora.Svängande in på vägen  mot Bollebygd kom det en liten skolbuss.Inget märkvärdigt i sig själv. Men intressant var texten på sidan.Nämligen
Borås kommun - gatukontoret.

Under några år på 70 talet kördes med 2 fordon (en liten och BL134) kring Seglora skolbussar under gatukontorets regi. Fd BL 134 var då märkt med annat nr och gatukontoret.
Denna trafik togs åter över av BL men tydligen har gatukon toret tagit över igen.
På den korta tid SJ körde Borås-Viared- Seglora (samt enstaka turer till Rydal och Hyssna från Seglora) hade man buss med beställningstillstånd i Björkhult.
Linjen i fråga drevs av några personer Johansson. Sist Karl Johansson med adress Brodal. Någon gång på 40 talet tog Borås Omnibus AB över. I sam band med att Borås stad köper aktierna i Boab  ingår bussllinjerna utanför staden som likvid för aktieköpet. De behålles av de fd ägarna. Ursp som ,troligen enskild firma,men överförs till Lillhages flygbolag (troligen,hittar ej orgnummer,som byter namn. På tidtabeller står det Rolf Lillhages busstrafik. SJ köper 1951 och Borås kommun köper Segloralinjen 1952.Orsak att Borås vill ha busslinje till Viareds flygplats. Det var då stora planer att bygga ut den till trafikflygplats.
Rolf Lillhage avled någon gång 1981-83 men vet ej exakt. Han torde vara farfar eller farfarsfar till Josefin  Lillhage.
Borås Omnibus AB grundas 1916 under namn AB Lillhages gjuteri &mek verkstad. Det finns smånga aktieägare till detta. Hugo Johansson var anställd som direktör och han var stor aktieägare.1924 höll han på att forlora makten över företaget. Vad som hände vet jag inte för handlingar är försvunna. Ca 1927 godkänns namnbyte till Borås Omnibus AB.(insänt 1924)1938 blir Hugo Johansson Lillhage majoritetsägare och 1946 förvärvärvar Borås företaget som avvecklas 1974.Exakt släktskap för Hugo Johansson vet jag ej. Pappan hette nämligen Andersson och möjligen var han släkt med andra som hette Andersson i Skaraborg. Och som sysslande med bussar och bilhandel. Men jag vet ej exakt.
I varje fall kör gatukontoret fortfarande skoltrafik i egenregi. Ursäkta utvikningen.

Staffan Sävenfjord

Jo, det var ett par år sedan jag lade märke till att Gatukontoret i Borås körde skoltrafik med små bussar typ Ford Transit. Jag har inte lyckats få till någon förteckning men jag har lagt märke till fem olika bussar. Det kan finnas fler. Vad jag förstår är det särskoleelever (om det heter något annat i dag så ber jag om ursäkt) som körs.
När det gäller Hugo Lillhage så minns jag att det dök upp blå bussar i början av 1950-talet på SJ:s linje till Kinnarumma. Nyfiken som jag var frågade jag förstås de äldre och fick svaret att det var tidigare Lillhage-bussar. Enligt detta dokument http://www.culturum.se/StadVand/Dokument/ViktArt.doc övertogs Lillhages bussar av SJ 1951. Jag vill minnas att jag läst att Hugo Lillhage skulle vara farfar till simmerskan Josefin Lillhage.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson


Men vad jag kommer ihåg så hade Hugo (Johansson)Lillhage barnen Rof,Torten och Maj-Britt. Den sistnämnda bytte namn vid giftermål. Rolf Lillhage torde vara farfar (eller farfarsfar) till Josefine.  Torsten torde avllidit utan barn.
Det fanns alltså ett företag som sysslade med flygplan och uppstigningar från Öresjö. Finns med i publikationerna "Svenska aktiebolag".
1924 skedde ett styrelsemöte hos Boab. Där hade Hugo L minoritetsinflytande. En annan person hade samlat på sig röster.Vem har hittar ytterligare uppgifter. Vad säger namnet Elis Hedencrona?

Den buss Staffan sett blåmålad är troligen 2091 eller 2092 enligt tidigare beskrivning.
Enligt  fordonsförteckning 1 jan 1952 övertogs 2076-2092
Linjenätet som SJ tog över 1 juli 1951 var inte rationaliserat.
En linje gick Borås-Dannike-Forsa/-Länghem. Förare fanns i Dannike och Länghem utöver Borås.Även övertagna linjer är Borås-(väg 180)-Bredared-Vralen (finns kvar). Samt alltså linje Borås-Viared-Seglora -Hyssna/Rydal överförda 1952 till Borås kommun.Förare i Björkhult och ev Seglora,möjligen också Fritsla och Hyssna.
Jag sökte en gång uppgifter i stadshusets arkiv men de hade inga uppgifter om företagen som fanns innan Boab tog över dem.
På tal om Boab. Vid ett jubileum,troligen då Tekniska Förbundet fyllde år 1938, så fotograferades alla Boab bussar. Då hade de inte övertagit förortslinjerna.
Tyvärr kan jag inte göra rättvisa åt företages emblem och tidtabeller.

Bengt Hultin

1924 skedde ett styrelsemöte hos Boab. Där hade Hugo L minoritetsinflytande. En annan person hade samlat på sig röster.Vem har hittar ytterligare uppgifter. Vad säger namnet Elis Hedencrona?

Fritt ur minnet eftersom jag just nu inte har tillgång till mina anteckningar (nedpackade inför ett ombyggnadsprojekt som tenderar att dra ut på tiden - de gör ju gärna det)

Elis Hedenkrona lyckades på något sätt ta makten i Borås Omnibus eller Lillhagens gjuteri & mek verkstad som det då hette. Efter ett styrelsemöte är Hedenkrona anmäld som styrelsordförande och även VD. Hugo Lillhage verkar helt utmanövrerad ur bolaget.

Några dagar senare åker Hedenkrona och någon till i bil på natten från Vårgårda mot Borås. Någonstans efter vägen (i den ökända Vängakurvan måntro?) kör de av vägen och Hedenkrona förolyckas. Lillhage stämmer sedan dödsboet eftersom han anser att Hedenkrona orättmätigt har tagit över bolaget och Lillhage och dödsboet kommer till en förlikning där Lillhage återfår kontrollen (och hela bolaget).

Det bör finnas handlingar i fallet i Borås rådshusrätts arkiv som borde vara tillgängligt. Det är ju svårt att låta bli att spekulera i hur dödsolyckan kunde komma så lägligt (om den nu gjorde det) och varför Hedenkrona ger sig av mitt i natten från Vårgårda, där han bodde, till Borås. Hur tog han över kontrollen av bolaget och vilka argument hade Lillhage som innebar att han lyckades ta tillbaka den?