Snöbilder: 14/12 Karesuando, Karesuvanto (Finland)...

Startat av Patrik, 26 december 2008, 01:01:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Nu har det blivit söndag, på lördagar går det inga bussar alls i Karesuando vilket innebär att man då hellre sitter inne och slösurfar istället.
Men denna söndag var det tre chartrade bussar som kördes runt i området, först Hörvalls 19, sen Hörvalls turist Van Hool och till sist Wälimaas 9700. Tyvärr fick jag bara en av dessa på bild men som tur var så hade jag redan bild på de andra.



Sen gick jag över till Karesuvanto som ligger på andra sidan bron i Finland. Karesuando och Karesuvanto heter dock likadant på samiska (Gárasavvon).
Varje dag kör det två bussar förbi här på sträckan Rovaniemi - Kilpisjärvi och bara för att ena kommer när det är för mörkt så kan man bara fota ena.







På vardagar kör bussen till Kiruna kl 06:40 för skolbarn och arbetande till Vittangi och Kiruna, på lördagar körs den inte alls men på söndagar är den ute och kör igen, men då på eftermiddagen.



Med detta kan vi konstatera att Hörvalls 19 och 38 är stationerade i Karesuando.

Ersa


L-G Lassander

Citat från: Patrik skrivet 26 december 2008, 01:01:12 AM
Varje dag kör det två bussar förbi här på sträckan Rovaniemi - Kilpisjärvi och bara för att ena kommer när det är för mörkt så kan man bara fota ena.







Detta är ju även det en gammal Hörvalls, EEM651.

Linjen Rovaniemi-Kilpisjärvi är kanske den mest unika busslinjen vi har kvar i Finland. Det är den enda livlinan till den lilla byn Kilpisjärvi längst ut på den finska armen. Bussen transporterar i stort sett allt, chauffören sköter till och med om postutdelningen den sista biten. I Muonio gör den norrutgående bussen ett stop på en timme för att lasta post, varor och annat som skall till dom små små byarna längs vägen.

Åkte med linjen för ett par år sedan och övernattade då på Kilpisjärven Retkeilykeskus. På kvällen var det en herre som frågade i infon var närmaste bankautomat fanns. Flickan som satt i infon svarade vänligt: Jadu, den ligger i Muonio, 20 mil söderut.

Patrik

Tack och det var intressant att veta om Gold Line-bussen och linjen!